چله‌نشینی بورس در نوسان منفی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس تهران دیروز نیز با افت ۱۲۲واحدی به کار خود پایان داد تا چهلمین روز منفی بورس در سال ۹۱ به ثبت برسد.

شاخص کل از ۶۲روز کاری سال ۹۱ چهل روز منفی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است تا یکی از بدترین کارنامه‌های عملکردی خود را به نمایش بگذارد. در بازار سهام معامله‌گران بیش از هر چیز در حال حاضر از عدم هماهنگی معامله‌گران عمده و همچنین خروج‌های سنگین نقدینگی از بازار تاثیر پذیرفته‌اند. از دیدگاه کارشناسان اجازه پذیره‌نویسی‌‌های سنگین و عرضه شرکت‌هایی نظیر پالایشگاه بندر عباس موجب کاهش سطح نقدینگی در بازار شده است. در همین حال نگرانی‌های کلان اقتصادی ناشی از تصمیمات ناگهانی و تحریم نفتی اتحادیه اروپا نیز در انگیزه معامله‌گران بی‌تاثیر نبوده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد توقف نماد پتروشیمی پردیس بودند. این شرکت که براساس شنیده‌های اولیه بیش از ۵۰ درصد سود خود را در ۵ ماهه سال جاری محقق کرده بود، در اطلاعیه‌ای از تعدیل ۲۵ درصدی سود خبر داد.

این خبر مناسب، با خبری دیگر خنثی شد؛ دیروز خبرگزاری فارس از تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای وضع عوارض ۵۰درصدی صادرات بر ۱۵محصول پتروشیمی خبر داده است. این امر درصورت تایید محدودیت‌های شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی را که به دلیل تحریم تحت فشار قرار گرفته‌اند، تکمیل می‌سازد. گزارش منتشره حکایت از آن داشت که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به بعضی نهادهای مسوول، خواستار وضع عوارض ۵۰ درصدی برای صادرات محصولات پتروشیمی شده است.

در این نامه به فهرستی شامل ۱۵ محصول پتروشیمی برای وضع عوارض ۵۰ درصدی صادرات اشاره شده است. محصولات پلیمری، مواد اولیه ملامین، پی‌وی‌سی و برخی مواد دیگر از جمله محصولاتی است که ممکن است بر روی آنها عوارض وضع شود.

در گروه فولادی دیروز فولاد مبارکه به انتقال سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به تامین اجتماعی ادامه داد. روز یکشنبه نیز مبارکه ۶۶میلیون سهم معادن و فلزات را به صدر تامین منتقل کرد تا بزرگ‌ترین جابه‌جایی در گروه معدنی در حال تحقق باشد. این نقل و انتقال از مبارکه به تامین برای تسویه بدهی مبارکه به تامین اجتماعی بابت سود سهام صورت می گیرد که در جریان آن مبارکه به دلیل قیمت تمام شده ۲۰۷تومانی هر سهم معادن برای فولاد تعدیل سودی را برای سال ۹۱مبارکه به همراه خواهد داشت. در همین حال تامین اجتماعی با توجه به اینکه مالکیت صندوق بازنشستگی فولاد را در اختیار خواهد گرفت با دریافت نزدیک به ۵ درصد سهام مالکیت خود بر معادن و فلزات را قطعی خواهد ساخت، تا مصادره سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات توسط یک بانک خصوصی ارزش مدیریتی معادن را از میان نبرد.از طرفی فولاد مبارکه با دارا بودن ۱۶درصد معادن و فلزات به همراه تامین، مدیریت کامل مجمع فوق‌العاده معادن را نیز در اختیار خواهند داشت.

در همین حال بازدید دکتر صالح آبادی از فولاد هرمزگان احتمال پذیرش این شرکت در فرابورس را افزایش داده است.

در گروه بانکی دیروز مدیر عامل بانک کارآفرین ضمن تاکید بر تعدیل نرخ ارز گفت: باید واقعیت‌های موجود بازار را بپذیریم.

ولی‌اله سیف مدیر عامل بانک کارآفرین در گفت‌وگو‌ موج در مورد وضعیت بازار ارز کشور ضمن اعلام آنکه، پا فشاری روی نرخ ۱۲۲۶ تومان ما را مقصد نمی رساند، اظهار کرد: فارغ از بحث‌های روانی موجود در بازار ارز کشور، اگر بخواهیم ارز تک نرخی داشته باشیم، پافشاری روی نرخ ۱۲۲۶ تومان ممکن است ما را به آن مقصد نرساند و باید واقعیت‌هایی را بپذیریم.

وی گفت: در یک زمانی نرخ ارز روی ۱۹۰ تومان به عنوان شناور تعیین شد، آن زمان را به عنوان مبنا در نظر بگیریم و با بررسی تفاوت تورم اقتصاد ما و شرکای تجاری ما ببینیم آیا تاکنون با نرخ تورم جلو رفتیم یا خیر.

سیف تصریح کرد: اگر بر اساس این سنوات نرخ ارز را تعدیل کنیم، قطعا به نرخی بیشتر از ۱۲۲۶تومان می رسیم.

در گروه مالی دیروز معاون ناشران و اعضای شرکت بورس از عرضه‌ بیمه ملت در هفته‌ آینده خبر داد و گفت: بعد از عرضه‌ پالایشگاه بندر‌عباس، سهام بیمه ملت آماده‌ واگذاری است و بعد از ارائه تعهد‌نامه سهامداران عمده جهت عرضه ۱۰ درصدی وارد بورس می‌شود.

او در خصوص آخرین وضعیت هلدینگ خلیج‌فارس توضیح داد: مسائلی در خصوص شورای رقابت و جدا‌سازی پتروشیمی‌های فجر و مبین از هلدینگ پیش آمده است که در حال برطرف شدن است.

عربی ادامه داد: علاوه بر این تکمیل مدارک و ارائه‌ اطلاعات باید از سوی این هلدینگ انجام شود که در حال انجام شدن است.

در گروه تصفیه نفت دیروز دومین روز حضور پالایشگاه بندرعباس در بورس با رشد یک تومانی هر سهم، عرضه بیش از ۷۰ میلیون سهم و خروج برخی سهامداران همراه بود.

طبق اعلام معاون شرکت بورس، در روز اول عرضه، ۵۲ درصد از سهام توسط ۶ هزار و ۲۲۸ سهامدار حقیقی و ۴۸ درصد دیگر از سوی ۱۷۱ سرمایه‌گذار حقوقی از جمله نفت و گاز پارسیان، صندوق نفت و صبا تامین خریداری شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و بی‌رمق بود که در آن شاخص ۱۲۲ واحد سقوط کرد و به ۲۵هزار و ۵۵۸ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۵/۶۵ میلیارد تومان رسید که ۸/۳۴ درصد آن معامله ۶۶میلیون سهم ومعادن تشکیل داد. از ۱۹۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۶۲نماد با کاهش قیمت و ۲۶نماد با رشد ارزش معامله شدند.