ورود فولاد کاوه جنوب به بورس یا فرابورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بنگاه‌ها - دکترعلی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با جمعی از مدیران سازمان از مجتمع شرکت فولاد کاوه جنوب کیش دیدن کردند و میزان پیشرفت این پروژه ملی را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از بازدید از بخش احیای مستقیم و بخش کارخانه تولید آهن اسفنجی، محمد‌اتابک مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صنایع معدنی کاوه پارس و محمد‌رضا بنی‌اسدی مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب به تشریح وضعیت پیشرفت پروژه و اهداف آن پرداختند.

علی صالح‌آبادی در این دیدار با اعلام نکاتی در رابطه با بازار سرمایه و صنعت فولاد از مسوولان‌ ایمیدرو خواست تا به دلیل اهمیت سنگ‌آهن و فولاد، تکلیف معادن کشور را روشن کنند.

اهداف بازدید از شرکت‌های تولیدی

وی با بیان اینکه دو بخش تولیدی و مالی مکمل هم هستند، اظهار کرد: هدف اصلی ما از بازدید شرکت‌های مختلف بورسی نخست تقدیر و تشکر از تلاشگران تولید کشور است، چون بازار سرمایه بدون تولید نمی‌تواند رشد کند و باید هر از چند گاهی در خدمت دوستان در تولید باشیم، دیگر اینکه با این بازدیدها از نزدیک با صنعت و نقاط ضعف و قوت و همچنین مشکلات آنها آشنا شده و برای پیگیری‌ها و حمایت از تولید و رفع مشکلات اقداماتی را انجام ‌دهیم.

کمک‌هایی که بورس به صنعت فولاد کرده است

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: یکی از کمک‌های شایان بازار سرمایه به بخش تولید، راه‌اندازی بورس فلزات و سپس بورس کالا بود. اگر به گذشته برگردیم و به تاریخ فولاد نگاه کنیم، می‌بینیم تا قبل از تشکیل بورس فلزات و کالا قیمت این محصولات وابسته به تصمیم‌گیری‌های دولتی بوده و خبری از حضور بخش خصوصی نبود.

وی افزود: اما با خدمت بورس کالا که هیچ گاه فراموش‌شدنی نیست ضمن شناور شدن قیمت‌ها، زمینه افزایش ظرفیت تولید و استفاده از نقدینگی و تمایل ورود بخش خصوصی به این صنعت فراهم شد. به طوری که هم اکنون قیمت آهن اسفنجی تابعی از قیمت فولاد در بورس کالا است. این موضوع هم ناشی از وجود بورس و آزاد‌سازی نرخ‌ها بود که باعث توسعه بیشتر این صنعت شد.

صالح‌آبادی ادامه داد: اتفاق دیگری که در این صنعت رخ داد این بود که ما در سال ۸۸ رابطه سنگ‌آهن با فولاد را مشخص کردیم. قبلا مشکلاتی در قیمت سنگ‌آهن با فولادی‌ها وجود داشت و فرمول موجود هم جواب نمی‌داد، چرا که با افزایش و کاهش قیمت فولاد، شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و سنگ‌آهن با ضرر‌هایی مواجه می‌شدند. با این اوصاف و براساس درصدی، رابطه و فرمولی تعریف کردیم تا سرمایه‌گذاران راحت‌تر صنایع‌ و شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی را تحلیل کرده و نگران نرخ مصوب توسط سازمان بالاتری نباشند.

ایمیدرو تکلیف معادن را روشن کند

وی اتفاق مثبت دیگر در این دو صنعت را اجرای اصل۴۴ و واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی و غیردولتی دانست و گفت: ورود این دسته از شرکت‌ها به بازار سهام باعث شد شرکت‌ها به سمت اقتصادی شدن حرکت‌ کنند، اما اشکال امروزه این است که تولید سنگ‌آهن پاسخگوی ظرفیت‌های تولیدی فولاد نیست. باید در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده و تکلیف معادنی که دست دولت است روشن شود. در این زمینه سال گذشته بحثی در حوزه مبالغ مربوط به حق پروانه معادن مطرح بود که حل شد.

سخنگوی سازمان بورس خاطر نشان کرد: بحث ما این بود که طرح‌های توسعه شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی باید از منابع و نقدینگی آنها تامین شود چرا که از جمله پیامدهای خارج شدن نقدینگی از این شرکت‌ها بروز مشکلاتی برای توسعه سنگ‌آهن کشور است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه ما همواره آماده کمک به بخش تولید از جمله شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی هستیم، خاطرنشان کرد: در برابر این برنامه ما، ایمیدرو باید به رغم تکلیف بودجه‌ای که دارد، تکلیف معادن را روشن کند.

وی ادامه داد: ما آمادگی کمک به این صنعت را داریم چون صنعت فولاد جزو صنایع معدنی کشور بوده و برنامه ما هم در آینده افزایش کمک‌ها است.

لزوم افزایش توجه ایمیدرو و سازمان بورس به صنعت فولاد

محمد اتابک مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس (وابسته به بنیاد) در جمع حاضرین و خبرنگاران اظهار کرد: شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از۱۴ شرکت حاضر در هلدینگ کاوه پارس است که ۵۱ درصد از سهام آن در اختیار این هلدینگ بوده و بقیه در اختیار سرمایه گذاری سینا و بنیاد مستضعفان است.

وی با بیان اینکه فولاد جزو صنایع مادر و از شاخص‌های پیشرفتگی کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: طی سال‌های اخیر مجموعه صنعت فولاد از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته و در مرتبه تولید‌کنندگان مطرح دنیا قرار گرفته ولی اگر به چرخه تولید و صنایع بالادستی بیشتر توجه شود شاید وضعیت بهتری به وجود آید. در این میان عمده محدودیت‌ها مربوط به بخش معدن است.

به گفته اتابک صنعت فولاد از اشتغال‌زا‌ترین صنایع کشور بوده و همه به این صنعت توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین در صورت افزایش توجه ایمیدرو و سازمان بورس به فولاد و تکمیل شدن چرخه تولید، قابلیت‌های این صنعت بیش از گذشته خواهد بود.

گزارش عملکرد شرکت توسط مدیرعامل

در ادامه این جلسه محمد‌رضا بنی‌اسدی مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه فولاد کاوه جنوب از سال ۸۶ تاسیس و از اول سال ۸۷ گشایش اعتبار برای مرحله اول زنجیره و تولید ۹۳۵ هزار تن شروع شده توضیح داد: فرآیند تولید آزمایشی در این مجتمع از آبان سال گذشته شروع شده و مقرر است در هفته دولت افتتاحیه رسمی تولید دو نوع از محصولات انجام شود.

وی با بیان اینکه این شرکت یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های بنیاد مستضعفان در حوزه صنایع مادر در زمینه فولاد کشور است، خاطر نشان کرد: عملیات احداث این شرکت با برآورد سرمایه‌گذاری هزار میلیون یورویی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در بندرعباس آغاز شده است.

به گفته وی این شرکت در برگیرنده یک مجتمع تولید فولاد شامل واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۵ هزار تن طی فاز دوم (که دو ماه دیگر شروع و تا ۴ سال دیگر وارد مدار می‌شود)، دو واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۸۵۶ هزار تن در سال در فاز اول و افزایش ظرفیت به ۲/۲ میلیون تن در سال در فاز دوم با هزینه ۲۵۰ میلیارد تومانی، واحد فولاد سازی به ظرفیت ۲/۱ میلیون تن در سال در فاز اول و افزایش ظرفیت به ۴/۲ میلیون تن در فاز دوم که در پایان ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد، واحد نورد محصولات طویل به ظرفیت ۵/۲ میلیون تن در سال در فاز دوم، نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی در فاز دوم و تاسیسات جانبی شامل آب‌شیرین کن و غیره بوده که در زمینی به مساحت ۱۷۰ هزار در دست احداث است.

این مقام مسوول‌ دسترسی به کریدور‌های انرژی، حمل‌ونقل‌ ریلی، جاده‌ای و دریایی را از جمله شاخص‌های محل اجرایی این کارخانه دانست و ادامه داد: در فاز اول ۱۳۰۰ نفر و در فاز دوم جمعا ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در این مجتمع فعال خواهند بود. سرمایه این شرکت ۲۵۰ میلیارد تومان و سهامداران آن شامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس با ۵۱ درصد و بنیاد مستضعفان و سرمایه‌گذاری سینا با ۳۷ و حدود ۱۱ درصد هستند. در گذشته هم ۳۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به ایمیدرو بود که در سال ۸۷ واگذار شد.

بنی‌اسدی خاطرنشان کرد: از کل سرمایه‌گذاری‌های ۵۸۹ میلیون یورویی تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت شده است. از این مبلغ ۷۰ درصد از سوی سهامداران عمده و ۱۳۴ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد دیگر هم از بانک پاسارگاد وام گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده به شرکت‌های فولادی بزرگ و کوچک فروخته شده خاطر نشان کرد: فاز دوم کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۲۸ هزار تن در سال مرحله نصب را به پایان رسانده و هم اکنون در مرحله راه‌اندازی است که از نیمه دوم سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: این شرکت با تکمیل زنجیره تولید فولاد از گندله‌سازی تا مقاطع فولادی قصد دارد در برنامه پنجم توسعه کشور با تولید ۵/۲ میلیون تن فولاد، سهم ۱۰ درصدی در بازار فولاد کشور دارا باشد.

فولاد کاوه جنوب امسال بورسی یا فرابورسی می‌شود

امین شیرکانی مدیرکل مالکیت سهام بنیاد مستضعفان در مورد برنامه ورود این شرکت به بورس یا فرابورس گفت: پذیرش این در بازار سهام از سال گذشته پیگیری شده و جلساتی هم با مسوولان فرابورس برگزار و مدارک و صورت‌های مالی حتی ۹ ماهه هم ارائه شده و قرار است بعد از برگزاری مجمع سالانه‌ای در ۳۱ تیر، صورت‌های مالی به همراه بودجه و سایر مدارک به سازمان بورس ارسال شود تا در مورد حضور این شرکت در بورس یا فرابورس تصمیم‌گیری و این شرکت در سال جاری وارد بازار سهام شود.

به گفته وی بعد از عرضه خرد سهام این شرکت درباره فروش بلوکی تصمیم‌گیری خواهد شد.