شروین شهریاری
*پرسش از یکی از خوانندگان محترم از طریق پست الکترونیک: با توجه به رقم قابل توجه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) در سرمایه‌گذاری ملی، آیا سهام این شرکت مستعد رشد است؟

پاسخ: در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار، بدون شک سرمایه‌گذاری ملی دارای متنوع‌ترین سبد سرمایه‌گذاری است. منابع این شرکت در 27 صنعت مشتمل بر 187 شرکت بورسی و 98 شرکت غیر‌بورسی توزیع شده است تا به این ترتیب «ونیکی» آیینه تمام‌نمای صنایع و شرکت‌های بورس تهران باشد. رویکرد سرمایه‌گذاری این شرکت عمدتا به صورت خرد و با اهداف غیرمدیریتی است با این وجود، «ونیکی» در ترکیب هیات‌ مدیره 40 شرکت سرمایه‌پذیر نیز حضور دارد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت بازده سبد سهام شرکت همبستگی زیادی با شاخص بورس داشته باشد و از همین منظر، 15 ماه اخیر دوران چندان مطلوبی برای پرتفولیوی این شرکت (به تبع کل بازار) نبوده است.
پیش از این، هیات‌ مدیره این شرکت در دست چند ذی نفع مختلف قرار داشت، اما پس از انجام چند معامله عمده در سال گذشته، اکنون مالکیت مدیریتی سرمایه‌گذاری ملی به بانک تجارت رسیده است. به منظور ارزش‌گذاری سهام شرکت با توجه به نوع فعالیت آن باید از روش محاسبه NAV استفاده کرد. در جدول فوق، آخرین محاسبات مربوط به خالص ارزش دارایی‌های «ونیکی» را مشاهده می‌کنید.
در خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به چند نکته توجه داشت:
۱- در این جدول، افزایش ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پرتفولیو (منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۱) استخراج شده است. همچنین رقم انباشته ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت با استفاده از اطلاعات صورت‌های مالی دوازده ماهه حسابرسی شده (منتهی به ۳۰ آذر ۹۰) درج شده است.
باید توجه داشت ذخیره کاهش مزبور در گزارش‌های پرتفولیوی شرکت از بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی کسر نشده است و به همین دلیل باید رقم آن را در محاسبات به خالص ارزش دارایی‌ها افزود.
۲- رقم حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۳ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۱ استخراج شده است.


۳- در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده که با توجه به حجم نسبتا کوچک این سرمایه‌گذاری‌ها(۴۵۵ میلیارد ریال) تاثیر با اهمیتی بر محاسبات نخواهد داشت.
4- «ونیکی» در چند سال اخیر مشارکت‌ گسترده‌ای در خرید سهام بلوکی از سازمان خصوصی سازی داشته که نتایج متفاوتی در پرتفولیوی شرکت بر جای گذاشته است. در این راستا، دو درصد از سهام بانک تجارت در نرخ 205 تومان (قبل از افزایش سرمایه بانک) خریداری شده است.
همچنین ۳ درصد از سهام ایران خودرو نیز در محدوده قیمت ۳۷۰ تومان به ازای هر سهم از سازمان خصوصی‌سازی ابتیاع شده است که تا‌کنون با توجه به افت قابل ملاحظه سهام این شرکت، باعث ایجاد کاهش ارزش ۲۶۳ میلیارد ریالی در پرتفولیو شده است. البته خرید نیم درصد سهام ملی مس (با قیمت تمام شده هر سهم ۳۱۵ تومان) و یک درصد سهام بانک ملت (با قیمت تمام شده هر سهم ۱۰۰ تومان) از تجربه‌های موفق‌تر مشارکت در خرید سهام خصوصی‌سازی بوده است.
مجموع تعهدات شرکت از بابت اقساط خصوصی سازی در آغاز سال مالی جاری (منتهی به 31 آذر 91) بالغ بر 800 میلیارد ریال بوده است که بخش عمده این بدهی باید ظرف سال مالی جاری و آتی تسویه شود. این تعهدات دلیل عمده کاهش تقسیم سود نقدی شرکت در دو سال مالی اخیر بوده است که احتمالا سیاست مزبور در کوتاه مدت هم تداوم خواهد یافت.
۵- سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده، به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده ۷۵ درصد از NAV قرار دارد (P/NAV=۷۵/۰).
در مورد سرمایه‌گذاری ملی، بنابر محاسبات فوق مشاهده می‌شود که سهام این شرکت در محدوده 53 درصد از ارزش ذاتی (NAV) در حال معامله است. به این ترتیب مقایسه خالص ارزش دارایی‌های محاسبه شده با قیمت هر سهم نشان می‌دهد که «ونیکی» احتمالا به عنوان یکی از ارزانترین سهام در صنعت سرمایه‌گذاری قابل تلقی است. البته با توجه به پرتفولیوی متنوع «ونیکی»، بهبود معنادار در شرایط سهام سرمایه‌گذاری ملی منوط به قرار گیری شاخص کل در مسیر رشد و نیز عبور شرکت از دوران پرداخت اقساط خصوصی سازی و افزایش توان تقسیم سود خواهد بود.
Shahriary_sh@Yahoo.com