فارس - نقد شونده‌ترین سهام بورس از ابتدای سال ۸۵ تا پایان شهریور ماه معرفی شدند. در این میان ۵۰ شرکت از صنایع مختلف بورس دارای درجه قابل قبولی برای خرید و فروش سهام بودند. در جمع این ۵۰شرکت، صنعت واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری با ۱۷ شرکت دارای بیشترین تعداد بود که این آمار به دلیل تاثیر میزان سرمایه شرکت‌ها‌ی این صنعت در تعیین رتبه نقدشوندگی و همچنین تعداد روزهای معامله شده در طول ۱۲۱ روز کاری بهار و تابستان است.

بعد از صنعت واسطه‌گری، صنعت خودرو نیز با آمار برخورداری ۹شرکت از ۵۰شرکت نقد‌شونده برتر بورس دارای حجم مناسبی بود و صنعت شیمیایی با پنج شرکت سومین صنعت بورس بود که از وضعیت نقدشوندگی بهتر شرکت‌ها‌ی مربوطه برخوردار بود.

بعد از این ۳۱شرکت وابسته به سه صنعت، باقی شرکت‌ها‌ در گروه‌های اندک از صنعت وابسته و یا در دسته تک‌سهم بازار بودند.

بنابراین گزارش در طول ۱۲۱ روز فعالیت بورس، سهام شرکت فارسیت دورود نقد‌شونده‌ترین‌ سهم بورس بود و این شرکت از قابلیت خرید و فروش بسیار بالایی برخوردار بود.

در ادامه این شرکت که در صدر دیگر شرکت‌ها‌ی سرمایه‌گذاری و پتروشیمی و خودرو قرار گرفته بود. شرکت‌ها‌ی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، ساختمان، ملی و توس‌گستر رتبه‌های دوم تا پنجم نقدشوندگی سهام را به خود اختصاص دادند.

بعد از این چند شرکت صنعت واسطه‌گری مالی، پتروشیمی آبادان با رتبه نقدشوندگی ۶، ایران ارقام با ۷، پارس‌خودرو با ۸ و سرمایه‌گذاری شاهد (فعال در صنعت ساخت و ساز) با رتبه ۹ قرار داشتند.

شرکت‌ها‌ی مهرکام پارس، سیمان تهران و آهنگری تراکتوری در شرایطی رتبه‌های دهم تا دوازدهم سهام نقد‌شونده بورس را طی ۶ ماه گذشته به دست آوردند که ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها‌ی بورس از لحاظ میزان سرمایه نتوانست رتبه‌ای بهتر از ۱۳ را به خود اختصاص دهد.

چنین شرایطی برای بانک پارسیان با سرمایه‌ ۵۰۰‌میلیارد تومانی نیز قابل مشاهده است.

پارسیان بعد از سرمایه‌گذاری توکافولاد و پتروشیمی اصفهان در رده شانزدهم نقدشونده‌ترین سهام بورس قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری بوعلی، سموم علف‌کش، چادرملو، گل‌گهر، پتروشیمی اراک، قطعات اتومبیل، صنایع مخابراتی، آبادگران، فولاد کاویان، سرمایه‌گذاری سپه، تایدواتر، سایپا آذین، نفت بهران و توسعه صنایع بهشهر از دیگر شرکت‌ها‌ی بورس بودند که به ترتیب رتبه‌های هفدهم تا سی‌ام نقد‌شونده‌ترین سهام را کسب کردند.

بعد از این ۳۰ شرکت، دارویی جابرابن‌حیان، سرمایه‌گذاری نیرو، تراکتورسازی، سرمایه‌گذاری بانک ملی و توسعه صنعتی، جوشکاب‌یزد، رینگ‌سازی مشهد، سرمایه‌گذاری البرز و ریخته‌گری تراکتور در پله‌های ۳۱ تا ۳۹ جا خوش کردند.

سایپا بزرگ‌ترین شرکت بورس از نظر میزان سرمایه (۵۲۵‌میلیارد تومان سرمایه) نتوانست جایگاهی بهتر از ‌پله ۴۰ را کسب کند.

این رتبه سایپا به دلیل طولانی بودن توقف نماد معاملاتی و در نتیجه کاهش تعداد روزهای معامله شده سهام آن و همچنین تشکیل صف‌های طولانی فروش و عدم معامله قابل قبول بود. معمولا سهام سایپا در دوره‌های مختلف زمانی در گروه ۵‌سهم نقد‌شونده بورس قرار داشت.

در رده‌های پایین‌تر از رتبه ۴۰ شرکت یادشده شرکت‌ها‌ی لیزینگ خودرو غدیر، گاز لوله، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، بانک ‌کارآفرین، فرآورده‌های نسوز آذر، سرمایه‌گذاری رنا، سخت‌آژند، ساختمان اصفهان، فرآورده‌های مواد معدنی و سیمان سپاهان گروه ۱۰ شرکت آخر از ۵۰ شرکت نقد‌شونده بورس را تشکیل دادند.

بعد از معرفی ۵۰شرکت نقد‌شونده فوق ۶ عامل در تعیین رتبه نقدشوندگی سهام شرکت‌ها‌ در هر محدوده زمانی تاثیرگذار هستند که عبارتند از: تعداد روزهای معامله شده، تعداد خریداران، تعداد سهام معامله شده، حجم ریالی معاملات، میزان سرمایه‌ و تعداد دفعات معاملات که از میان این ۶ عامل تعداد روزهای بازگشایی نماد و معاملات به همراه تعداد خریداران و سهام از درجه تاثیرگذاری بیشتری برخوردارند.

آگاهی از رتبه نقدشوندگی سهام شرکت‌ها‌ اولین و مهم‌ترین عامل در بررسی و تجزیه و تحلیل شرکت‌های بورسی است که توسط سهامداران حرفه‌ای و منطقی مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

سهامداران حقوقی و حقیقی کارکشته به خوبی می‌دانند که در کسب سود، اولین عامل موثر میزان قابلیت انجام معاملات و روان‌ بودن سهام برای خرید و فروش سهام است و سهامدار موفق کسی است که در درجه اول قادر به خرید و فروش سهام در اسرع وقت باشد تا در کنار دیگر بررسی‌‌ها مورد نیاز از وضعیت شرکت‌ها‌، بازدهی مطلوبی از سرمایه‌گذاری محقق شود.

بر همین اساس میزان سرمایه و دیدگاه‌ سرمایه‌گذاری افراد می‌تواند در گزینش سهامداران از شرکت‌ها‌ی مختلف تعیین‌کننده باشد. بدین معنی که اگر سرمایه اندک و یا در حجم متناسبی با سرمایه‌ شرکت باشد و همچنین اگر دید سرمایه‌گذاری بلند مدت تعریف شده باشد انتخاب سهام از بین ۱۰۰ شرکت نقد‌شونده مشکلاتی را از لحاظ انجام معامله ایجاد نخواهد کرد.

ولی اگر سرمایه انبوه و یا از نسبت متعادلی با سرمایه و سهام شرکت برخوردار نباشد و دید سرمایه‌گذاری هم کوتاه مدت در نظر گفته باشد نمی‌توان به راحتی سراغ سهام نقدشونده بالا مانند رتبه ۷۰ به بالا رفت. ‌چون در این صورت احتمالا عدم فروش و یا فروش در زمانی طولانی وجود خواهد داشت که در نهایت ممکن است به ضرر و زیان سهامدار ختم شود.

آگاهی از رتبه نقدشوندگی سهام برخی مشکلات سهامداران بورس را در آینده می‌کاهد و سهامداران منطقی با برخورداری از توانمندی تجزیه و تحلیل و حضور در دوره‌های آموزشی، این عامل مهم را مد نظر قرار می‌دهند.