گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: شرکت نفت پاسارگاد در حالی روز گذشته شاهد عرضه اولیه ۵ درصد از سهام خود در بازار دوم فرابورس بود که روز یکشنبه مدیران این شرکت فرابورسی در نشست خبری با فعالان بازار سرمایه و جمعی از اصحاب رسانه به تشریح آخرین وضعیت مالی و عملیاتی شرکت پرداختند و به سوالات آنان پاسخ دادند. در ابتدای جلسه یادشده، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد اظهار کرد: شرکت نفت پاسارگاد در سال ۸۲ تشکیل شد و هم‌اکنون دارای ۶ پالایشگاه تبریز، اراک، تهران، آبادان، شیراز و بندرعباس است. ابهجی درباره میزان تولیدات این شرکت در سال جاری گفت: برنامه شرکت در سال جاری تولید ۲ میلیون تن انواع محصولات بود که تا پایان سال تولید ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن محقق می شود، برای سال آینده هم همین میزان را در نظر داریم البته تلاش می‌شود این میزان با توجه به پروژه‌های جدید شرکت افزایش پیدا کند. ابهجی با اشاره به اجرایی شدن پروژه‌های توسعه‌ای شرکت نفت پاسارگاد گفت: برای حضور مؤثر و ماندگار در بازار ابتدای هفته جاری ذخیره‌سازی ۱۴ هزار تن در پایانه بندر امام توسط معاون رییس‌جمهور افتتاح شد. با این اتفاق پایانه بندر امام به پایانه بندرعباس اضافه می‌شود و وضع صادرات محصولات این شرکت بهتر خواهد شد.

وی افزود: پروژه دیگر احداث واحد جدید قیر در پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ تن در روز و با سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی ۳۵ میلیارد تومانی است که هم‌اکنون ۶۵ درصد پیشرفت کاری داشته و تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین امانی نماینده سهامدار عمده شرکت نفت پاسارگاد با حضور در این نشست خبری درباره ترکیب سهامداران گفت: هلدینگ نفت و گاز تامین به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دو سهام‌دار اصلی نفت پاسارگاد با مالکیت ۵/۵۳ و ۵/۴۶ درصدی هستند.

وی درباره چگونگی عرضه این تعداد برگه سهام از طرف دو سهامدار عمده گفت: هلدینگ نفت و گاز تامین و صندوق بازنشستگی متناسب با میزان مالکیت خود اقدام به عرضه این ۵ درصد سهام کردند. به این ترتیب ۵/۳ درصد از سهم توسط عمده ترین سهامدار یعنی هلدینگ نفت و گاز تامین و ۵/۱ درصد دیگر از سوی صندوق بازنشستگی عرضه می‌شود تا به این ترتیب ترکیب قبلی مدیریتی تغییری نکند.

نماینده شرکت هلدینگ نفت و گاز تامین در مورد پیش‌بینی سود هر سهم نفت پاسارگاد اظهار کرد: این شرکت برای سال مالی جاری به ازای هر سهم ۳۰۵ تومان و برای سال آینده ۳۹۳ تومان سود پیش‌بینی کرده که با توجه به افزایش تولید محصولات و فعالیت پالایشگاه آبادان امکان افزایش این پیش‌بینی در پایان سال آینده وجود دارد. وی در رابطه با زمان برگزاری مجمع سالانه و برنامه افزایش سرمایه گفت: تا سال گذشته مجمع سالانه نفت پاسارگاد تیرماه برگزار می‌شد، اما به دلیل حضور این شرکت در فرابورس مجمع سال مالی ۹۱ در نیمه اول خرداد ماه با پیشنهاد تقسیم سود ۸۵ تا ۹۰ درصدی برگزار می شود. امانی همچنین درباره افزایش سرمایه این شرکت گفت: برنامه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران یا سود انباشته در دستور کار شرکت است که تا اواخر سال آینده یا اوایل سال ۹۳ سرمایه شرکت به حداقل دو برابر سرمایه فعلی یعنی ۶۰ میلیارد تومان اضافه می شود. نماینده شرکت سهامدار عمده در مورد برنامه ورود به بورس نفت پاسارگاد در آینده گفت: هرچند این شرکت قابلیت حضور در بازار اول معاملات بورس را دارد؛ اما به دلیل ارزشمند بودن آن سهامداران عمده علاقه ای به عرضه ۲۰ درصدی موردنیاز بازار اول سهام را ندارند، بنابراین فعلا ورود نفت پاسارگاد به بورس منتفی است. وی در‌خصوص ترکیب فروش محصولات اظهار کرد: ۵۰ درصد از محصولات در داخل و ۵۰ درصد به خارج صادر می‌شود، و با وجود کشش برای فروش بیشتر در بازار داخلی برای نگه داشتن برند نفت پاسارگاد در بازار جهانی به ادامه صادرات اصرار وجود دارد. وی درباره تهدید بالا رفتن قیمت‌ها نیز گفت: هیچ تهدیدی بابت کنترل قیمت فروش نداریم چون نقطه مثبت دیگر نفت پاسارگاد این است که در برابر احتمال افزایش خوراک، به همان نسبت اقدام به فروش محصولات می‌شود و به این ترتیب درحوزه داخلی هیچ تهدیدی بابت افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. نماینده عمده سهامداران شرکت نفت پاسارگاد درباره تاثیر تحریم‌ها در میزان فروش و نقل و انتقالات پول فروش محصولات صادر شده گفت: تحریم‌ها نه از نظر حمل‌ونقل‌ نه از نظر نقل و انتقال پول اثری در صادرات نداشته، اما با توجه به بالا رفتن ارزش دلار به ریال در تحقق سود پیش‌بینی شده سال جاری و فروش محصولات حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اثر داشته است.