مدیرعامل شرکت نالکوی هند که از تولیدکنندگان آلومینیوم در هند به‌شمار می‌رود از تداوم رشد قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی خبر داد و در مصاحبه با بیزینس استاندارد گفت: تقاضای آلومینیوم هم در بازار محلی (هندوستان) و هم در بورس فلزات لندن افزایش یافته و این افزایش ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در دو فصل آینده (تا اوایل مهرماه) بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در هر تن باشند. افزایش هزینه مواد اولیه از جمله کک و محصولات نفتی زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها خواهد شد. (بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و افزایش مصرف را هم باید در نظر داشت ازجمله افزایش تولید خودرو در هندوستان و چین و همچنین ایالات متحده و افزایش ساخت‌وساز مسکن در چین و ایالات متحده و... همگی خبر از بهبود تقاضای جهانی آلومینیوم می‌دهند.)

درحالی‌که انتظار می‌رود تقاضای محلی در سال مالی جاری ۸ درصد رشد کند، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی رشدی در حد ۴ درصد داشته باشد.

زمینه‌های اصلی مصرف آلومینیوم از جمله خطوط انتقال نیرو، خودروسازی، بسته‌بندی و ساختمان‌سازی در هندوستان امسال همراه با رشد خواهند بود و در بازار جهانی هم بیشترین موارد مصرف در بخش‌های حمل‌ونقل (خودروسازی، کشتی‌سازی و صنایع ریلی) و بسته‌بندی خواهد بود (رشد خانه سازی در ایالات متحده در ماه مارس گذشته بیشترین رشد را در ۳۰ سال گذشته داشته و به هرحال بخش مسکن هم به دلیل رشد مناسب از بخش‌های اثرگذار بر بازار خواهد بود).

دانسومان درخصوص تغییرات شدید قیمت‌ها از سال گذشته تا به‌حال گفت: بازارهای بورس کالا نسبت به هر خبر مثبت یا منفی از اقتصاد جهانی به سرعت واکنش نشان می‌دهند و به همین دلیل هم قیمت‌ها تقریبا ثبات محکمی ندارند و دائما بالا و پایین می‌شوند.

دانسومان در ادامه افزود: افزایش قیمت‌های کک و محصولات نفتی مرتبط با تولید آلومینیوم و البته انرژی، بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کنند و زمینه افزایش اجباری قیمت‌ها را فراهم می‌کند.

درحالی‌که قیمت ذغال‌سنگ حرارتی در بازارهای آسیایی به ۱۰۰ دلار در تن رسیده و هر بشکه نفت خام هم به دلیل بهبود در وضعیت اقتصاد جهانی به محدوده ۸۵ دلار رسیده، مسلما بر قیمت آلومینیوم اثرگذار خواهند بود.

دانسومان درخصوص موجودی ۵/۴ میلیون تنی آلومینیوم در انبارهای LME هم گفت: این میزان موجودی بخشی از فروش اعتباری بلندمدت است و قابلیت تحویل فوری در بازار را ندارد و به همین دلیل هم اثرگذاری قابل‌توجهی بر قیمت‌ها نخواهد داشت. البته مدیرعامل شرکت ودانتا آلومینیوم هم چنین نظری دارد و همچنین عقیده دارد که ازسرگیری تولید آلومینیوم از سوی شرکت‌هایی که در پایان سال ۲۰۰۸ خطوط خود را تعطیل نموده بودند به دلیل افزایش تقاضا در بازارهای جهانی مشکلی برای قیمت‌ها ایجاد نخواهد نمود.

برخی تحلیلگران نظراتی متفاوت با این دو دارند و عقیده دارند این موجودی بالا هنگامی‌که قیمت‌ها به کافی افزایش یافتند وارد بازار خواهند شد (البته تعیین نشده این قیمت بالا چه قیمتی است؛ ولی به هرحال این موجودی‌ها باید وارد بازار شوند و مطمئنا به‌گونه‌ای وارد بازار خواهند شد که تاثیر منفی گسترده‌ای بر بازار نگذارند.) این گروه همچنین عقیده دارند خطوط بازگشایی شده منجر به ایجاد اضافه عرضه در بازار خواهد شد که تا دو سال آینده همچون یک معضل خود را نشان خواهد داد.

چینی‌ها در ابتدای بحران ۱۵درصد از ظرفیت خود را خواباندند که اکنون این ظرفیت به‌طور کامل وارد مدار تولید شده (البته می‌بایستی به تعطیلی ۴/۱ میلیون تنی خطوط از رده خارج زیر ۱۰۰ کیلوآمپری این کشور هم اشاره‌ای می‌شد و اینکه دولت چین به دلیل انرژی بر بودن آلومینیوم خیلی خواهان صادرات این فلز نیست و با ایجاد تعرفه بالا از صدور آن به خارج این کشور تا حد زیادی ممانعت می‌کند).

اکنون زمینه‌های افزایش ظرفیت در هندوستان وجود دارد که تا سال ۲۰۱۵ به نتیجه خواهند رسید و صادرات آلومینیوم و آلومینا را از این کشور افزایش خواهد داد.

(با توجه به ایجاد ظرفیت‌های جدید و بالا در ایمال ابوظبی، المعادن عربستان و قطالوم قطر تا حدی چشم‌انداز بازار آلومینیوم را تیره می‌کند؛ هرچند باید به زمینه‌های افزایش مصرف و همچنین کاهش تولید در اتحادیه اروپا که اکنون در حدود ۴ میلیون تن تولید دارد و تا پایان سال آینده به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی حداقل دو میلیون تن آن از مدار تولید خارج خواهد شد و حتی باقیمانده آن‌هم عمر طولانی نخواهد داشت، توجه کرد.)