غلامعلی رحیمی - مهدیه علوی*
قیمت‌های آتی گاز طبیعی در بورس آمریکا (آتی‌های ماه اول برای تحویل در ماه اوت) طی دوره ۲۵ الی ۲۹ ژوئن از یک روند افزایشی همراه با نوسان برخوردار بود.

بر این اساس به رغم افزایش سطح ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا معادل 57 میلیارد فوت مکعب طی هفته منتهی به 22 ژوئن و همچنین رکورد سطح ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی آمریکا (که به میزان 1/27 درصد معادل 653 میلیارد فوت مکعب بالاتر از میزان مشابه سال قبل است)، افزایش 65/1 درصدی مصرف گاز طبیعی در این کشور، کاهش عرضه گاز طبیعی آمریکا به میزان 72/0 درصد و کاهش قابل توجه تعداد دکل‌های حفاری فعال بخش گاز در آن طی هفته منتهی به 22 ژوئن و همچنین به تبعیت از بازار نفت خام، قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس نایمکس از 694/2 دلار در هر میلیون بی تی یو در 25 ژوئن به 824/2 دلار در 29 ژوئن افزایش یافت.
همچنین قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس لندن (ICE) برای تحویل در ماه اوت، از یک روند افزایشی همراه با نوسان برخوردار بود و از ۴۷۲۶/۸ دلار در هر میلیون بی تی یو در ۲۵ ژوئن به ۷۲۷۸/۸ دلار در ۲۹ ژوئن افزایش یافت.
مصرف گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به 27 ژوئن نسبت به هفته قبل از آن به میزان 65/1 درصد افزایش یافته که در این میان مصرف بخش نیروگاهی با 7/4 درصد افزایش مواجه بوده است، در حالی که مصرف بخش‌های صنعت و خانگی و تجاری به ترتیب به میزان 95/0 و 85/2 درصد کاهش یافته است. میزان کل تقاضای گاز طبیعی در مقایسه با هفته منتهی به 20 ژوئن 56/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. طی دوره 20 الی 27 ژوئن، میزان واردات گاز طبیعی آمریکا از طریق خط لوله از کانادا و واردات LNG به ترتیب به میزان 17/1 درصد افزایش و 42/29 درصد کاهش یافته است. واردات گاز طبیعی از کانادا و واردات LNG در مقایسه با میزان مشابه سال قبل به ترتیب در حدود 23/17 درصد افزایش و 24/62 درصد کاهش نشان می دهد. تولید بازاری گاز طبیعی آمریکا نیز طی دوره مذکور 74/0 درصد کاهش داشته که در مقایسه با میزان مشابه سال قبل معادل 2/3 درصد بیشتر است.
افزایش بهای تک محموله‌ها
قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار هنری‌هاب از یک روند افزایشی برخوردار بوده و از 48/2 دلار در هر میلیون بی تی یو در 21 ژوئن به 87/2 دلار در 27 ژوئن افزایش یافت. این سطح قیمتی به میزان 73/61 درصد از قیمت 5/7 دلار اوایل سال 2010 پایین‌تر است. همچنین قیمت تک‌محموله گازطبیعی در بازار نیویورک از یک روند افزایشی همراه با نوسان برخوردار بوده و ابتدا از 09/3 دلار در هر میلیون بی تی یو در 21 ژوئن ، با 48 سنت (5/15 درصد) کاهش به 61/2 دلار در 22 ژوئن کاهش یافت، ولی مجددا با 56 سنت (45/21 درصد) افزایش به 17/3 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو در 27 ژوئن رسید. همچنین قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار شیکاگو از یک روند افزایشی برخوردار بود و از 51/2 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو در 21 ژوئن به 96/2 دلار در 27 ژوئن افزایش یافت.
بر اساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا طی هفته منتهی به ۲۲ ژوئن، ۳۰۶۳ میلیارد فوت مکعب بود که نسبت به هفته قبل از آن بیش از ۵۷ میلیارد فوت مکعب افزایش یافته است. این ذخایر به میزان ۶۵۳ میلیارد فوت مکعب بیشتر از میزان مشابه سال قبل در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ بوده و به میزان ۶۱۳ میلیارد فوت مکعب (۲۵ درصد) بیشتر از متوسط ۵ سال گذشته (۲۰۱۱- ۲۰۰۷) است. میزان متوسط ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی آمریکا طی ۵ سال گذشته ۲۴۵۰ میلیارد فوت مکعب بوده است. در منطقه شرق، میزان ذخایر طی هفته منتهی به ۲۲ ژوئن نسبت به هفته قبل از آن به میزان ۳۴ میلیارد فوت مکعب افزایش یافته و در سطح ۱۴۷۷ میلیارد فوت مکعب قرار گرفته است که به میزان ۲۸۸ میلیارد فوت مکعب (۲/۲۴ درصد) از متوسط ۵ سال گذشته این منطقه بیشتر است.ذخایر در منطقه تولیدی (آلاباما، آرکانزاس، کانزاس، لوئیزیانا و...) به میزان ۲۴۰ میلیارد فوت مکعب بالاتر از متوسط ۵ سال گذشته این منطقه یعنی ۸۹۰ میلیارد فوت مکعب بوده و نسبت به هفته قبل از آن به میزان ۱۴ میلیارد فوت مکعب افزایش یافته است. سطح ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی منطقه تولید به میزان ۱۶۳ میلیارد فوت مکعب (۹/۱۶ درصد) از میزان مشابه سال قبل در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ بیشتر است. سطح ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی منطقه غرب آمریکا طی هفته منتهی به ۲۲ ژوئن نسبت به هفته قبل از آن به میزان ۹ میلیارد فوت مکعب افزایش یافته و در سطح ۴۵۶ میلیارد فوت مکعب قرار گرفته که معادل ۸۴ میلیارد فوت مکعب بالاتر از متوسط ۵ سال گذشته این منطقه است. به طور کلی سطح ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا که معادل ۳۰۶۳ میلیارد فوت مکعب است در سطحی بالاتر از محدوده تاریخی پنج‌سال گذشته قرار دارد.
*کارشناسان بازار انرژی
منبع: سایت موسسه مطالعات بین‌المللی‌انرژی (www.iies.org )


3 ماه، منفی 33 دلار!
سهیل روشن- قیمت جهانی نفت در ۳ ماهه گذشته پس از توافقات نسبی حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای استانبول و افزایش نرخ بیکاری در آمریکا، از محدوده ۱۱۱ دلار تا محدوده ۷۷ دلار کاهش محسوسی را تجربه کرده است. با این حال قیمت پس از اصلاح ۱۰۰ درصدی موج قبلی و برخورد به کف خط روند صعودی خود به همراه خوش‌بینی‌ها به برنامه جدید نجات یورو با افزایش ۷ دلاری در هر بشکه روبه‌رو شده و به قیمت ۸۵ دلار رسید. این افزایش به همراه سیگنال نوسان غلط در کف (Bottom Failure Swing) و اشباع نسبی بازار از فروشندگان نفت خام جهانی بود. این در حالی است که اندیکاتور استوکاستیک نیز نشانه در کف بودن قیمت را مخابره می‌کند. خط روند نزولی قیمت شکسته شده و برای اندیکاتور شاخص قدرت نسبی نیز وضع به همین منوال است. امکان یک کاهش دیگر تا محدوده ۷۸ دلار وجود دارد، اما این افت الزامی نیست. این طور به نظر می‌رسد که قیمت در یک بازه زمانی میان مدت بتواند تا سطح ۹۷ دلار افزایش یابد. با این وجود و در صورت افزایش قیمت جهانی نفت خام مقاومت‌های پیش‌رو به ترتیب عبارتند از: ۸۵ دلار در محدوده تصحیح ۶/۲۳ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۹۰ دلار در محدوده تصحیح ۲/۳۸ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۹۴ دلار در محدوده تصحیح ۵۰ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۹۷ دلار در محدوده تصحیح ۸/۶۱ درصد فیبوناچی کوتاه مدت. در صورتی که به هر علت ۷۷ دلار رو به پایین شکسته شود، سیگنال افزایش قیمت بی اعتبار خواهد بود.
* مرکز پیشرفت اقتصادی ایرانیان