گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با 65/0درصد افت شاخص کل مواجه بود که عمده صنایع با این روند همراهی کردند. ارزش معاملات روز گذشته 188 میلیارد تومان بود که با حذف معامله بلوکی «شپنا»، این رقم به حدود 72 میلیارد تومان می‌رسد که حاکی از تشدید رکود در بازار سرمایه است.
همچنین، روز شنبه ۹۵ درصد ارزش کل معاملات در اختیار سهامداران حقوقی بود که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از سهامداران حقیقی که به دنبال سودهای کوتاه مدت بوده‌اند نقدینگی خود را خارج کرده و سهامداران باقیمانده، منتظر ایجاد تعادل در بازار هستند و فعلا از معامله سر باز می‌زنند. از سوی دیگر، گرچه هنوز برخی نمادها نیازمند اصلاح قیمت هستند، اصلاح قیمت در بخش قابل توجهی از سهام انجام شده و اکنون باید روند منطقی خود را طی کنند؛ کاهش قابل توجه نسبت قیمت به درآمد (P/E) به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم گیری جهت خرید سهم در این نمادها گواهی بر این ادعا است. علت وجود چنین رویکردی در بازار سرمایه، همان‌طور که بارها به آن اشاره شده، کشتن انگیزه خرید در میان سهامداران است؛ در واقع، اعمال قوانین دستوری و عدم اطمینان به وضعیت بازار منجر می‌شود که کسی اقدام به خرید سهام با توجه به دشواری نقدشوندگی آن نکند.
در معاملات روز گذشته، گروه دارویی روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. «تیپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
همچنین، حمل و نقلی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «حکشتی» موثرترین نماد این گروه، بیشترین حجم معاملات را در اختیار گرفت و با صف فروش مواجه شد.
روند منفی گروه رایانه‌ای نیز ادامه یافت. «مرقام» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور کامل سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
در این شرایط، گروه غذایی روند منفی خود را ادامه داد. «وبشهر»، بزرگ‌ترین هلدینگ غذایی، در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور نسبتا فعال‌تری داشتند.
اما گروه ساختمانی در حالی روند منفی خود را ادامه داد که نسبت قیمت به درآمد گروه ۴/۵ مرتبه است. این میزان نسبت به میانگین بازار (بیش از ۷ مرتبه) بسیار کمتر است، به عنوان مثال این نسبت برای «ثاخت» حدود ۹/۳ است. این نماد بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت. گروه برقی نیز روند ملایم منفی خود را ادامه داد. «بموتو» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
در معاملات روز گذشته، روند منفی گروه ماشین آلات و تجهیزات ادامه یافت. «تکمبا» نیز با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.
از سوی دیگر، گروه لاستیک و پلاستیک روند منفی خود را تغییر داده و رشد ملایمی را تجربه کرد. P/E این گروه نیز ۴/۵مرتبه است که نسبت به میانگین بازار پایین‌تر است. «پسهند» که بیشترین حجم معاملات روز گذشته را با حضور حقیقی‌ها در اختیار داشت، دارای نسبت قیمت به درآمد ۳ مرتبه است و به نظر می‌رسد اصلاح قیمت در چنین نمادهایی به اندازه کافی انجام شده باشد.
اما قندی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «قزوین» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها به خود اختصاص داد.
در نهایت، روند منفی گروه کاشی و سرامیک ادامه یافت. «کترام» با حضور کامل حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.

اصلاح قیمتی در بورس ادامه می‌یابد؟