گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز پس از هفت روز رشد بی‌وقفه شاخص کل با افت 95/0 درصدی مواجه شد. این امر در حالی رخ داد که روند شاخص بورس از ابتدا تا انتهای ساعات معاملاتی نزولی بود. اما از سوی دیگر، ارزش معاملات کل بورس مشابه روزهای قبلی بیش از 470 میلیارد تومان بود که همچنان نشان از پویایی بازار سرمایه دارد.
به گزارش نیویورک تایمز، پس از انتشار خبر گسترش تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و افرادی که با ایران تجارت می‌کنند، دیپلمات‌های ایرانی نشست وین (بین ایران و گروه ۱+۵) را ترک کرده تا با مقام‌های رسمی در تهران مشورت کنند. بر این اساس، احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام فرو رفته که مهم‌ترین عامل افت شاخص طی روز گذشته بود. در همین رابطه به گزارش بورس نیوز، حضور افراد غیرحرفه‌ای در بورس تهران علت اصلی نوسانات شدید در بازار سرمایه است. بر اساس این گزارش، اثر اعمال و رفع تحریم‌ها بر نحوه سودآوری شرکت‌ها بدون تحلیل بوده و سهامداران حقیقی، صرفا با توجه به هیجانات موجود اقدام به معامله می‌کنند که همین امر باعث غیرمنطقی شدن رفتار سهام شرکت‌های بورسی شده است. با این حال، بسیاری از مدیران ‌عامل‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری افت شاخص را موقتی دانسته و معتقدند این اصلاح قیمت به زودی تمام می‌شود و بورس دوباره در مسیر عادی خود قرار خواهد گرفت.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند نزولی خود را ادامه داد. در این گروه «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که با توجه به منفی بودن حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار، بیشتر به چشم می‌خورد.
در این شرایط، روند مثبت گروه فرآورده‌های نفتی متوقف شد. منفی شدن نماد «ونفت» به عنوان پرمعامله‌ترین نماد گروه، مهم‌ترین عامل افت شاخص پالایشگاهی‌ها بود که با حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه بود. به گزارش بورس نیوز بیش از ۹۰ درصد هزینه شرکت‌های پالایشی مربوط به قیمت خرید نفت خام است که افزایش نرخ دلار در لایحه بودجه، هزینه اولیه این گروه را بیشتر خواهد کرد؛ اما از سوی دیگر رشد قیمت دلار باعث افزایش سودآوری این شرکت‌ها در حدود ۸ درصد از محل فروش محصولات و تسعیر نرخ ارز می‌شود.
گروه فلزات اساسی که روزهای مثبتی را سپری می‌کرد، همگام با بازار منفی شد. علاوه بر جو موجود در بازار، کاهش قیمت مس در بازار لندن از جمله عوامل دیگری بود که افت این گروه را به همراه داشت. «فولاد» که بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و دومین نماد منفی اثرگذار بر شاخص کل بود، روز گذشته با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد. بانکی‌ها در ادامه روند نوسانی خود، بار دیگر منفی شدند. در بررسی روند نوسانی سهام گروه بانکی، مدیر امور سهام بانک انصار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرده است: لغو تحریم‌های بانکی تنها در سودآوری تعداد محدودی از بانک‌ها اثرگذار است؛ بنابراین، نباید متصور شد که تمامی بانک‌ها از این محل سودآوری خواهند داشت. «وبصادر» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت. روند مثبت شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز متوقف شد. «وغدیر» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه داد. «کروی» که از جمله معدود نمادهای مثبت این گروه بود، بیشترین حجم معاملات را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.
در این شرایط، مخابرات روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. روند حضور سهامداران حقوقی در معاملات نماد «اخابر» تغییر کرده و سهامداران حقوقی از صف‌های فروش خارج و خریدار شدند. از سوی دیگر، گروه سیمانی به همراه گروه ساختمانی که با توجه به افزایش تخصیص بودجه‌های عمرانی به پروژه‌هایی که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، طی روزهای اخیر مثبت شده‌اند، روز گذشته نیز برخلاف جهت بازار مثبت باقی ماندند. البته در گروه سیمانی، انتشار چند گزارش مالی شش ماهه مناسب توسط برخی نمادها طی روزهای اخیر نیز بر این روند بی‌تاثیر نبوده است. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده در اختیار گرفت.
اما خودرویی‌ها که با توجه به احتمال رفع تحریم‌ها هفته‌های مثبتی را سپری می‌کردند با مطرح شدن گمانه‌زنی‌ها در خصوص عدم توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای، پس از گروه ابزار پزشکی بیشترین افت را طی روز گذشته (۵/۳ درصد) به خود اختصاص دادند. «خساپا» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در اختیار گرفت.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. «وبیمه» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
نکته: در نمودارهای شاخص صنایع، نماد «پارسان» جزو نمادهای عضو گروه فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته است.

کشیدن ترمز بورس پس از هفت روز

کشیدن ترمز بورس پس از هفت روز