گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: روز گذشته، بورس برای دومین روز متوالی با رشد 5/1 درصدی شاخص کل مواجه شد. ارزش معاملات طی روز گذشته به حدود 7 هزار میلیارد ریال رسید که افزایش چشمگیری (حدودا 2 برابری) نسبت به روزهای گذشته رقم زده است. این تشدید هیجانات، مستلزم احتیاط هرچه بیشتر سهامداران و کشف واقعی ارزش سهام و سوددهی شرکت‌ها است.
در این میان، روند صعودی گروه محصولات شیمیایی متوقف شد. افت نماد «فارس» مهم‌ترین عامل منفی شدن این صنعت به شمار می‌آید. اظهارات رییس شورای رقابت مبنی بر لغو واگذاری این هلدینگ منجر به منفی شدن این نماد شد. این در حالی است که شرکت طی گزارشی در کدال به صحت معاملات انجام شده اشاره کرده است.
در این رابطه به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا پورابراهیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی با غیر‌منطقی خواندن اظهارات شورای رقابت از امکان‌پذیر نبودن بازگشت معاملات سهامی که عرضه شده و سهامدار خرد پیدا کرده است، سخن گفت.
به گفته وی، تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص طی دو روز آینده انجام خواهد شد. البته کاهش قیمت دلار خبر خوشایندی برای این نماد به شمار نمی‌آید؛ زیرا در هفته‌های گذشته یکی از عوامل رشد چشمگیر «فارس» تسعیر ارز به قیمت ۲۵۰۰ تومان در صورت‌های مالی بود که سهامداران با آگاهی از بالا بودن نرخ ارز آزاد (حدود سه هزار تومان) خریدهای هنگفتی در این نماد انجام دادند. به این ترتیب، کاهش نرخ دلار طی روزهای اخیر می‌تواند دلیل دیگر بر منفی شدن قیمت این نماد باشد. از طرفی، مصطفی امید قائمی، مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز اظهار کرده است: امضای توافق‌نامه ایران با گروه ۱+۵ می‌تواند ریسک عملکرد شرکت‌های بورسی به ویژه در این گروه را کاهش دهد. بر این اساس به گفته وی لازم است رشد بازار سرمایه با سرعت کمتر اما مداوم ادامه یابد. این کارشناس بازار سرمایه افزوده است: با اینکه حذف تحریم‌ها سودآوری شرکت‌ها در چند ماه پایانی سال ۹۲ را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما اثرگذاری واقعی این تحریم‌ها در حساب‌های مالی سال ۹۳ دیده خواهد شد. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد.
احمد شاکری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرده است: متاسفانه برخی سهام شرکت‌های پالایش از جمله سهامی هستند که در هیاهو و هیجانات رشد قیمت دلار، ارزش واقعی خود را در بورس گم کرده‌اند و اکنون با توجه به توافقات هسته‌ای بازار متوجه این امر شده است. همین امر عامل روند منفی این گروه از نظر این کارشناس قلمداد شده است. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.
در این شرایط، بانکی‌ها روند مثبت خود را با ثبت رشد ۷/۲ درصدی ادامه دادند. این گروه که حدود ۳۰ درصد (بیش از دو هزار میلیارد ریال) از ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داده بودند یکدست سبزپوش بودند. مهم‌ترین عامل این رشد، احتمال افزایش گردش‌های مالی ارزی بانک‌ها به دنبال توافقات هسته‌ای است. «وتجارت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با عرضه سنگین ۱۶۰ میلیون سهمی حقوقی‌ها به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، روند مثبت گروه فلزات اساسی متوقف شد، به طوری که جایگاه خود را از منظر ارزش بازار به بانکی‌ها داد. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
در این شرایط، روند منفی گروه کانه‌های فلزی تغییر کرده و مثبت شدند. تعدیل مثبت ۱۸ درصدی «کچاد» یکی از عوامل تاثیرگذار بر این رشد بود. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند مثبت خود را ادامه دادند. «وغدیر» با حضور چشم‌گیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
مخابرات نیز روند مثبت خود را ادامه داد و «اخابر» بار دیگر با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه شد.
در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. شایعه در خصوص افزایش ۱۵ درصدی قیمت فروش محصولات سیمانی مهم‌ترین عامل این رشد به شمار می‌آید.
به گزارش بورس‌نیوز، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از عدم صحت این شایعه سخن گفته است و احتمال وقوع آن را مشروط بر اجرای فاز دوم هدفمندی‌ها می‌داند که فعلا در دستور کار دولت نیست. همچنین به گزارش سنا، علی توکلی، مدیر عامل شرکت سیمان شرق در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی، روند افزایش قیمت و حجم تقاضای نماد «سشرق» را هیجانی دانسته و اعلام کرده هیچ دلیل بنیادی برای آن وجود ندارد. در این گروه، «سفارس» بیشترین حجم معاملات را طی روز گذشته به خود اختصاص داد و با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده مواجه شد.
خودرویی‌ها همچنان روند صعودی خود را ادامه دادند. علت این رشد را می‌توان رفع تحریم خودرویی‌ها دانست که به دنبال آن به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، خودروسازان فرانسوی پژو و رنو از این توافقات جهت تجارت مجدد با ایران استقبال کرده‌اند. «خبهمن» که با عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه بود بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه داد. «وسپه» با حضور پایاپای سهامداران حقیقی و حقوقی ادامه داد.

دومین رشد 5/1 درصدی پیاپی بورس

دومین رشد 5/1 درصدی پیاپی بورس