گروه بازار پول: در نخستین روز هفته، دلار نوسانات چندانی را تجربه نکرد و فضای بازار ارز التهاب چندانی نداشت، با این حال از لابه‌لای گفته‌های فعالان استنباط می‌شد که برخی معامله‌گران به دنبال زمینه‌چینی برای نوسان‌گیری ارزی هستند. در چنین فضایی، دلار از اوج قیمتی خود در سال ۹۴ که روز پنج‌شنبه تجربه شده بود، پایین آمد و با ۱۲ تومان کاهش به قیمت ۳۴۸۵ تومان رسید.

به گفته حاضران بازار، اشباع شدن خرید معامله‌گران ارزی و آغاز فروش آنها یکی از عوامل افت شاخص بازار ارز در روز گذشته بود؛ اما شماری از حاضران نیز فروش‌های معامله‌گران را تاکتیکی به‌منظور نوسان‌گیری دانستند. به گفته آنها، معامله‌گران که توانایی عبور دلار از انتهای کانال ۳۴۰۰ تومان را پیدا نکردند، تصمیم گرفتند با «خالی فروشی» قیمت را در مسیر کاهشی قرار دهند.

هدف این دسته از عمل یاد شده احتمالا این است که با نوسان‌گیری در سطح پایین‌تر کسب سود کنند؛ یعنی با قرار دادن قیمت در مسیر کاهشی، در نرخ‌های پایین‌تر به خرید ارز بپردازند و با خرید دوباره ارز و فروش آن در قیمت بالاتر منفعت مالی کسب کنند. در واقع برخی فعالان اعتقاد داشتند روز شنبه زمینه‌های یک نوسان‌گیری ارزی در حال شکل‌گیری است. این در حالی بود که گروهی دیگر چنین امکانی را رد کرده و بر این باور بودند که دلار در روزهای آینده کشش تغییرات قیمت زیادی را ندارد.

در روزی که شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت، سکه تمام بهار آزادی همسو با جهش اونس در روز جمعه به سوی کانال بالاتر حرکت کرد و با ۶ هزار تومان رشد به قیمت ۹۴۰ هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه از اول شهریورماه سال جاری بود. دیگر خبر اینکه شنبه در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی دلار ۲ ریال کاهش پیدا کرد و به قیمت ۲۹۹۵ تومان و ۵ ریال رسید. این موضوع موجب شد که چهلمین روز کم نوسان این ارز رقم بخورد. در اولین روز هفته جاری، دلار معاملات خود را در کانال ۳۵۰۰ تومان آغاز کرد. نرخ بازگشایی بازار ۳۵۰۱ تومان بود. اما این رقم که ۴ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود، دوام نیاورد و این ارز در ادامه روز در مسیر کاهشی قرار گرفت. تا ساعت ۱۲ ظهر قیمت به محدوده ۳۴۹۰ تومان وارد شد و در ادامه با افت بیشتر به قیمت ۳۴۸۵ تومان رسید، رقمی که ۱۲ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود.

برخی فعالان بالا رفتن خریدهای ارزی معامله‌گران در اواخر هفته گذشته و ناتوانی آنها از خرید بیشتر را عامل کاهش دانستند. به گفته آنها، معامله‌گران زمانی که احساس کردند، این ارز کشش عبور از سطح ۳۵۰۰ تومان را ندارد، از صف خرید خارج شدند و در موقعیت فروش قرار گرفتند. این عامل موجب شد که قیمت روز شنبه در مسیر کاهشی قرار بگیرد. با این حال عده دیگری، تغییر موقعیت معامله‌گران را به آغاز بررسی برجام در مجلس از امروز نسبت دادند. به نظر می‌رسد اگر بحث بر سر جزئیات برجام طولانی نشود، در فاصله کوتاهی برجام در مجلس به سرانجام برسد. اما احتمال طولانی شدن این روند وجود دارد. با این همه، نگرانی ناشی از کاهش قیمت حاصل از تصویب برجام، معامله‌گران را در صف فروش قرار داده است. این در حالی است که زمزمه‌های شنیده شده در بازار از چیز دیگری خبر می‌دهد: «کلید خوردن یک نوسان‌گیری جدید». به گفته برخی حاضران در بازار برخی معامله‌گران در بازار در موقعیت خالی فروشی(فروش صوری ارز) قرار گرفته، تا با کاهش نسبی قیمت‌ها در نرخ پایین‌تر به خرید ارز بپردازند و بار دیگر قیمت را در راستای صعودی قرار دهند.

زمینه چینی نوسان‌گیری در بازار دلار؟

زمینه چینی نوسان‌گیری در بازار دلار؟