گروه بازار پول: چهارمین روز هفته، روز ادامه افت دلار اما توقف افت سکه بود. در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه آرامشی نسبی، بازار نقدی دلار را فرا گرفته بود و نرخ خرید چندانی از سوی دلالان بازار آزاد ارز اعلام نمی‌شد.

در نهایت نیز با وجود اینکه در ساعات پایانی روز میزان خریدهای ارزی کمی افزایش یافت، دلار با ۵ تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه، پنجمین کاهش متوالی خود را ثبت کرد و به قیمت ۳۲۹۰ تومان رسید. با وجود افت دلار، سکه تمام بهار آزادی با توجه به افزایش نسبی بهای اونس، با دلار همسو نشد و با هزار تومان رشد به قیمت ۹۰۹ هزار تومان رسید. در این شرایط، در حالی‌که عده‌ای از فعالان انتظار کاهش بیشتر قیمت را داشتند، گروه دیگری اعتقاد داشتند دلار به کف قیمتی خود رسیده و در روزهای آینده تغییر جهت خواهد داد. به گفته فعالان، نزدیک شدن به ماه رمضان و روزهای انتهایی خردادماه، در کنار افت قیمت حواله درهم و انتظاری شدن بازار از جمله عواملی بوده که به کاهش تقاضای ارز کمک کرده است. گروه دیگری نیز اعتقاد دارند روند نزولی دلار در افزایش حجم ارز عرضه شده به بازار و کاهش قیمت موثر بوده است.


حواله زیر ۳۳۰۰ تومان

روز سه‌شنبه قیمت دلار پنجمین کاهش متوالی خود را پشت‌سر گذاشت تا از این جهت رکورد یک‌ماهه‌ای برای این ارز به ثبت برسد؛ آخرین‌باری که دلار در 5 روز کاری 5 کاهش پیاپی را تجربه کرده بود، به بازه زمانی 24 تا 30 اردیبهشت‌ماه مربوط بود که دلار را از قیمت 3330 به بهای 3305 تومان رساند. روند نزولی نرخ نقدی دلار روز گذشته موجب شد که قیمت فروش حواله این ارز در مقاطعی از روز توسط برخی از مراکز فروش رسمی زیر 3300 تومان اعلام شود. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم نیز کمی افت کرد که این عامل نیز به‌نوعی جو روانی کاهشی میان معامله‌گران پاساژ افشار را در ساعات ابتدایی روز بیشتر کرد. تا ساعت 14 روز گذشته کمتر نرخ خریدی از سوی معامله‌گران در پاساژ افشار شنیده شد و این در حالی است که در سمت معاملات آتی هیجان بازار کمی بیشتر بود.


انتظارات متفاوت

با وجود کاهش دلار به زیر سطح ۳۳۰۰ تومان و شکسته شدن سطح حمایتی درباره آینده قیمتی این ارز توافق چندانی وجود ندارد. در حالی‌که اظهارات فراوانی درباره کاهش این روزهای دلار شنیده می‌شود، گروهی از فعالان کاهش قیمت این ارز را بیشتر ناشی از افزایش حجم فروش عده‌ای از معامله‌گران بزرگ دانسته‌اند. به گفته آنها زمانی ‌که دلار تقاضای چندانی ندارد و نوسانات روزانه آن محدود است، گروهی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که ارز خود را به فروش برسانند تا قیمت در جهت کاهشی قرار بگیرد و دامنه نوسانات کمی افزایش یابد. به اعتقاد آنها این نوسان‌گیران، زمانی که احساس کنند دلار به کف قیمتی خود رسیده، وارد بازار خواهند شد و با خریدهای ارزی خود سعی خواهند کرد قیمت را به سطح پیشین بازگردانند و از نوسان ایجاد شده کسب سود کنند. در ساعات پایانی روز گذشته نیز هنگامی که نرخ فروش نقدی در پاساژ افشار تا ۳۲۷۰ تومان پایین آمده بود، گروهی از معامله‌گران شروع به خرید ارز کردند و قیمت را تا ۳۲۸۰ تومان بالا آوردند. این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان آینده قیمت را بیشتر وابسته به آشکار شدن سمت انتظارات معامله‌گران دانسته‌اند، انتظاراتی که بیشتر از اخبار مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گیرد.

انتظارات دوگانه در بازار ارز

انتظارات دوگانه در بازار ارز