گروه بازار پول: دلار پس از دو روز کاهش در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، روز چهارشنبه مسیر افزایشی به خود گرفت تا سکه را نیز به‌رغم افت ارزش اونس در بازارهای جهانی، در مسیر رشد قرار دهد. دلار روز گذشته با ۲۰ تومان رشد به قیمت ۳۳۷۰ تومان رسید. اکثر فعالان، افزایش روز چهارشنبه شاخص بازار ارز را به بالا رفتن تقاضا برای درهم در بازار دبی و پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به کشور همسایه مربوط می‌دانند. در کنار نقش درهم، تحرکات معامله‌گران آتی عامل دیگری بود که به رشد قیمت‌کمک کرد. در پنجمین روز هفته قیمت سکه نیز همسو با افزایش دلار حرکت کرد و با ۶ هزار تومان رشد به۹۶۷ هزار تومان رسید.

پایان کاهش دو روزه

در بیست و ششمین روز فروردین‌ماه، روند قیمتی دلار پس از گذشت دو روز معکوس شد تا شاخص بازار ارز در مسیر افزایشی قرار بگیرد. دلار روز دوشنبه با ۵ تومان افت به قیمت ۳۳۶۰ تومان رسید و روز سه‌شنبه با ۱۰ تومان افت دیگر تا قیمت ۳۳۵۰ تومان پایین آمد؛ اما این روند کاهشی در روز چهارشنبه ادامه نیافت و بهای این ارز با ۲۰تومان رشد به ۳۳۷۰ تومان رسید.

در پنجمین روز هفته دامنه نوسانات دلار کمی بیشتر از روزهای پیشین بود و افزایش قیمت‌ها از همان آغاز روز شروع شد. در ابتدای روز چهارشنبه دلار با ۵تومان رشد به ۳۳۵۵ تومان رسید. این افزایش در ادامه روز دنبال شد و بهای این ارز تا ساعت ۲ بعدازظهر تا نرخ ۳۳۷۵ تومان بالا رفت. این روند صعودی از این ساعت تا حدی متوقف شد و دلار تا ساعت۴ بعدازظهر بخشی از ارزش خود را از دست داد تا از میزان نوسان افزایشی روز چهارشنبه تا حدی کاسته شود. به گفته فعالان کاهش حجم تقاضای ابتدای روز در ساعات پایانی و عرضه ارز بازیگران بازار ساز رسمی از عوامل اصلی کاهش قیمت دلار بودند. در پنجمین روز هفته قیمت دو ارز مهم اروپایی یورو و پوند نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت.

جهت‌گیری از دبی

به گفته اکثر فعالان بازار ارز، روز چهارشنبه قیمت دلار در بازار داخلی بیش از هر عامل دیگری از نرخ درهم دبی تاثیر گرفت. البته مقاومت برخی معامله‌گران بزرگ در برابر کاهش قیمت بیشتر و تحرکات آتی بازان از دیگر عواملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. در ساعات ابتدایی روز گذشته، نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی کمتر از نرخ برابری این دو ارز در بازار دبی بود. این عامل موجب شد که تقاضا برای دلار نسبت به دو روز گذشته تا اندازه‌ای زیاد شود و قیمت در جاده صعودی قرار گیرد. به گفته یکی از بازیگران با تجربه، روز گذشته تقاضا در بازار دبی برای درهم بالا بود و این عامل موجب تقویت و افزایش درهم شد. وی می‌گوید همزمان در بازار داخلی برای جلوگیری از خروج ارز ارزان‌تر، نرخ دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ چراکه قیمت در دو بازار ایران و امارات باید تا حدی برای جلوگیری از قاچاق منطبق باشد و انگیزه‌ای برای کسب سود از تفاوت‌ قیمت‌های دو بازار وجود نداشته باشد. صحبت‌های اکثر فعالان بازار ارز نیز حکایت از این داشت که روز سه‌شنبه نرخ درهم بازار دبی، دلار داخلی را بالا کشید. در حقیقت پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به بازار کشور همسایه در ساعاتی از روز چهارشنبه موجب شد که تقاضا برای ارز ارزان‌تر در بازار داخلی بالا رود و معامله‌گران سعی کنند با تبدیل ارزها به یکدیگر از تفاوت قیمتی دو بازار ایران و دبی کسب سود کنند، آنچه در ادبیات مالی به نام«آربیتراژ» شناخته می‌شود.

عوامل تسهیل‌کننده رشد

در کنار بالا رفتن درهم، عواملی مانند تحرکات معامله‌گران آتی و مقابله برخی از بازیگران در برابر کاهش بیشتر قیمت، به رشد روز چهارشنبه دلار کمک کردند.

به گفته شماری از فعالان بازار ارز، روز چهارشنبه برخی از معامله‌گران آتی، دلار روز شنبه را با قیمت‌هایی نزدیک به ۳۳۶۸ تومان پیش خرید کردند. این پیش‌خرید‌ها در زمانی صورت می‌گرفت که نرخ فروش نقدی دلار در بازار غیررسمی در حدود ۳۳۵۴ تومان بود. به اعتقاد شماری از فعالان عدد بالای خرید این گروه، به عنوان جهت‌دهنده به قیمت‌ نقدی بازار عمل و زمینه روانی بیشتری برای رشد دلار فراهم کرد. البته معاملات آتی صورت گرفته کاملا به‌صورت آشکار صورت نمی‌گرفت و در حاشیه بازار به صورت نامحسوس میان معامله‌گران غیررسمی انجام می‌شد. به نظر می‌رسد برخورد انتظامی با شماری از افراد در روزهای اخیر موجب شد که معاملات این گروه تا حدی به‌صورت پنهانی در روز چهارشنبه انجام شود. این در حالی بود که تعداد این معاملات در دو روز گذشته به میزان زیادی با تدابیر سیاست‌گذار کاهش یافته بود، ولی روز چهارشنبه این عده سعی کردند با استفاده از اهرم درهم، قیمت‌های بازار را تا حدی با پیش‌خریدهای خود هیجانی کنند و از نوسانات ایجاد شده به کسب سود بپردازند.

سکه هم‌جهت با دلار

افزایش قیمتی سکه در روز چهارشنبه در حالی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر به ۱۱۸۹ دلار رسیده بود؛ رقمی که تا اندازه‌ای کمتر از نرخ روز پیش بود. به این ترتیب رشد قیمتی سکه تحت‌تاثیر اونس قرار نداشت و عامل اصلی بالا رفتن سکه، رشد قیمتی دلار در بازار داخلی بود. البته نوسان اونس نیز تا ساعت ۳ بعدازظهر چندان شدید نبود.

روز چهارشنبه بهای دلار ۲۰ تومان رشد کرد تا بهای سکه در بازار داخلی ۶/۰ درصد رشد کند. این افزایش در حالی صورت گرفت که حباب قیمتی این کالای گرانبها همچنان مثبت است. روز چهارشنبه مانند اکثر روزهای گذشته نرخ بازاری سکه حدود ۱۷ هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی سکه بود. جدا از رشد سکه تمام در بازار روز چهارشنبه نرخ فروش نیم سکه و ربع سکه نیز بالا رفت. در بیست و ششمین روز فروردین‌ماه قیمت نیم سکه با هزار تومان رشد به ۵۱۶ هزار تومان و نرخ فروش ربع سکه با ۲ هزار تومان به ۲۸۰ هزار تومان رسید.

درهم، دلار را بالا برد

درهم، دلار را بالا برد