گروه ترجمه: صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵، آمار و ارقام مربوط به کشورها و مناطق مختلف جهان را به تفکیک منتشر کرده است. در این گزارش، تولید ناخالص داخلی ایران براساس شاخص برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ بالغ بر یک تریلیون و ۳۳۴ میلیارد دلار بوده است.

این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار افزایش نشان داده است. بدین ترتیب ایران جایگاه هجدهم خود را در میان اقتصادهای جهان حفظ کرده و در سال ۲۰۱۴ نیز هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی چین براساس شاخص برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار از تولید ناخالص داخلی آمریکا پیشی گرفت و چین از این منظر به بزرگ‌ترین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.

تولید ناخالص داخلی چین براساس برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۷تریلیون و ۶۱۷میلیارد دلار بوده است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۷تریلیون و ۴۱۸میلیارد دلاری در جایگاه دوم و هند با ۷تریلیون و ۳۷۴میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش، اقتصاد کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، برزیل، اندونزی، فرانسه، انگلیس، مکزیک، ایتالیا، کره جنوبی، عربستان، کانادا، اسپانیا و ترکیه نیز پیش از ایران و در رتبه‌های چهارم تا هفدهم قرار گرفته‌اند.

ترکیه با تولید ناخالص داخلی یک تریلیون و ۵۰۸ میلیارد دلاری خود در یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته است و جایگاه پایین‌تر از ایران به اقتصاد استرالیا با تولید ناخالص داخلی یک تریلیون و ۹۵ میلیارد دلار اختصاص یافته است. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۹ میلیارد دلار افزایش یابد و به یک تریلیون و ۳۵۳ میلیارد دلار برسد. براساس این پیش‌بینی، ایران در سال ۲۰۱۵ نیز هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را خواهد داشت.

بر این اساس، اقتصاد ایران در سال گذشته رشد ۳ درصدی و تورم ۵/۱۵ درصدی را تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در سال جاری به ۶/۰ درصد کاهش یابد و تورم در سال ۲۰۱۵ به ۵/۱۶ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۷ درصد بالغ شود. با نصف شدن نرخ تورم در ایران جایگاه کشورمان در رده بندی جهانی تورم ۲ پله بهبود پیدا کرده و ایران پنجمین کشور دارای تورم بالا در سال ۲۰۱۴ شناخته شده است. ایران با تورم ۷/۳۴ درصدی در سال ۲۰۱۳ جایگاه سوم جهان را از این نظر به خود اختصاص داده بود و پس از ونزوئلا و سودان سومین کشور جهان از نظر تورم بالا شناخته

شده بود.

اما ایران در رده‌بندی نرخ بیکاری جایگاه بیست و ششمین اقتصاد گرفتار در معضل بیکاری را به خود اختصاص داده است و این معضل در سال‌های اخیر رو به وخامت گذارده است. نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۴/۱۰ درصد، در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲/۱۱ درصد بوده است و پیش‌بینی صندوق نشان می‌دهد که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲/۱۲ درصد خواهد رسید. جایگاه ایران در رتبه‌بندی کشورها از نظر نرخ بیکاری بدتر شده است. ایران در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۰۷ کشور جهان رتبه ۲۹ را به خود اختصاص داده بود اما این رتبه در سال ۲۰۱۴ با سه پله نزول به ۲۶ رسیده که نشان می‌دهد ایران بیست و ششمین کشوری است که در معضل بیکاری گرفتار است.

براساس گزارش صندوق، کشور مقدونیه بالاترین نرخ بیکاری را در سال ۲۰۱۴ داشته است. نرخ بیکاری این کشور ۴/۲۸ درصد اعلام شده است. بوسنی و هرزگوین با نرخ بیکاری ۵/۲۷ درصدی و یونان با نرخ بیکاری ۵/۲۶ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول ایران با نرخ بیکاری ۲/۱۲ درصدی در سال ۲۰۱۵ در جایگاه بیست و سوم جهان از این نظر قرار خواهد گرفت.