گروه بازار پول: در بیست و هفتمین روز آبان‌ماه، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را نسبت به روز قبل، بیش از ۳ تومان افزایش داد تا بیشترین افزایش نرخ دلار مبادله‌ای در ۱۰۰ روز گذشته رقم بخورد. روز گذشته قیمت‌ها در بازار سکه و ارز هم با افزایش جزئی همراه بود. سه‌شنبه، دلار بار دیگر در برابر گذر به قیمت‌هایی پایین‌تر از ۳۲۵۰ تومان مقاومت کرد و با افزایش جزئی قیمت به ۳۲۵۵ تومان رسید. سکه نیز همسو با افزایش اونس و دلار به مرز قیمتی ۹۲۰ هزار تومان نزدیک شد.

نرخ رسمی نزدیک ۲۶۸۰ تومان

در چهارمین روز هفته، بانک مرکزی، نرخ رسمی دلار را بیش از ۳ تومان افزایش داد. روز سه‌شنبه، این نهاد نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۷۹۱ ریال اعلام کرد که افزایشی ۳۵ ریالی نسبت به روز پیشین داشت. با این جهش قیمتی، نرخ دلار مبادله‌ای در ۱۰ روز گذشته، مجموعا ۷ تومان بالا رفت و در آستانه ۲۶۸۰ تومان قرار گرفت. سه‌شنبه نرخ دلار مبادله‌ای ۳۵ ریال افزایش یافت و این در حالی است که افزایش قابل توجه این نرخ آخرین بار در تاریخ ۲۱ مردادماه انجام شده بود. بانک مرکزی در آن روز نرخ رسمی دلار را ۳۷ ریال افزایش داد تا نرخ رسمی این ارز، به نرخ محاسباتی دلار در بودجه (۲۶۵۰ تومان) برسد. افزایش ۷ تومانی دو هفته اخیر، حکایت از این دارد که این نهاد تا حدودی روند تعدیل نرخ رسمی دلار را سرعت بخشیده است. این در حالی است که پیش از این، افزایش دامنه نوسانات نرخ ارز در شهریورماه تا حدودی موجب کند شدن سرعت تعدیل نرخ رسمی شده بود. دلار مبادله‌ای در مجموع ۶۱ روز شهریور و مهر، تنها ۱۳ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. با این حال به نظر می‌رسد، کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز و حبس شدن دلار در بازه قیمتی ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان در سه هفته اخیر، زمینه را برای افزایش نرخ رسمی دلار بیشتر فراهم کرده است.

مقاومت دلار در برابر خروج از حبس بازه‌ای

دیروز، قیمت دلار در بازار آزاد برای اولین بار در هفته جاری افزایش یافت تا بهای این ارز در برابر افت به زیر ۳۲۵۰ تومان مقاومت کند. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز، معاملات خود را با قیمت ثبت شده روز پیشین(۳۲۵۰‌تومان) آغاز کرد. دلار ظهر سه‌شنبه، با ۵ تومان افزایش نسبت به روز قبل به ۳۲۵۵ تومان رسید و تا ساعات انتهایی بازار روی همین نرخ باقی ماند. به این ترتیب بدون کاهش سطوح قیمتی، شاخص بازار ارز به نوسان خود در محدوده قیمتی ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان ادامه داد. بهای دلار، از تاریخ ۱۰ آبان، نرخ فروش بالاتر از ۳۲۶۵ تومان یا پایین‌تر از ۳۲۵۰ تومان را تجربه نکرده است. نکته جالب توجه دیگر کاهش دامنه نوسانات دلار در آبان‌ماه است. بالاترین نوسان قیمتی روزانه دلار در این ماه به تاریخ۵ آبان برمی‌گردد که بهای این ارز در آن روز با ۱۵‌تومان کاهش از ۳۲۳۰ تومان تا ۳۲۱۵ تومان پایین آمد. پس از این تاریخ، دامنه نوسانات این ارز بین ۵ تا ۱۰ تومان بوده است.

حرکت سکه به سمت کانال ۹۲۰ هزار تومان

در چهارمین روز هفته، بهای سکه بهار آزادی به مرز ۹۲۰ هزار تومان نزدیک شد. روز سه‌شنبه، هر سکه بهار آزادی با بهای ۹۱۸ هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی ۳ هزار تومانی نسبت به روز قبل را نشان می‌داد. روز گذشته همچنین بسته‌های صدتایی سکه در بازار سبزه میدان با قیمت هر سکه ۹۱۶ هزار تومان معامله شد که اختلافی ۲ هزار تومانی با نرخ سکه بازار داشت. سه‌شنبه بهای سکه، در حالی به مرز۹۲۰ هزار تومان نزدیک شد که آخرین باری که قیمت سکه در کانال ۹۲۰ هزار تومان قرار داشت، به ۱۷ روز قبل برمی‌گردد. بهای سکه از تاریخ ۹ آبان ماه پایین‌تر از ۹۲۰ هزار تومان مانده و حتی هفته قبل به قیمت‌هایی پایین‌تر از ۹۱۰ هزار تومان هم رسیده بود.

حباب سکه منفی شد

بهای اونس در ساعات ابتدایی فعالیت بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه حدود ۷/۰ درصد رشد کرد و از سوی دیگر نرخ فروش دلار در بازارهای داخلی با ۱/۰ درصد افزایش مواجه شد. با این وجود، بهای سکه متناسب با رشد اونس و دلار بالا نرفت و تنها ۳/۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. عدم تناسب رشد سکه با اونس و دلار موجب شد ارزش ذاتی سکه از قیمت بازار بیشتر و حباب قیمتی سکه منفی شود.