گروه بازار پول: روز گذشته بهای سکه در بازار با ۴ هزار تومان افت نسبت به روز شنبه به ۹۲۵ هزار تومان رسید. به این ترتیب سکه از پنج‌شنبه هفته پیش تا روز گذشته مجموعا ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد و از کانال ۹۴۰ هزار تومانی وارد کانال ۹۲۰ هزار تومانی در روز یکشنبه شد. مهم‌ترین عامل کاهش قیمت سکه در دو روز ابتدایی هفته جاری، افت بهای اونس جهانی در طول هفته گذشته است. همچنین روز گذشته دلار با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز شنبه با قیمت ۳۱۸۵ تومان به فروش رسید. افت دلار در حالی رخ می‌دهد که این شاخص روز شنبه در برابر کاهش قیمت به سطح زیر ۳۱۹۰ تومان مقاومت کرده بود.

عوامل کاهشی قیمت سکه

هر اونس طلای جهانی در محدوده زمانی۱۴ تا۲۱ شهریور سال جاری، از ۱۲۶۷ دلار به ۱۲۲۸ دلار رسید. با توجه به اینکه هفته گذشته قیمت دلار در بازارهای داخلی ۶/۰ افزایش پیدا کرد، به نظر می‌رسد علت اصلی سقوط سکه از کانال ۹۴۰ هزار تومانی به کانال ۹۲۰ هزار تومانی، در ابتدای هفته جاری، افت ۸/۳ درصدی اونس در این محدوده زمانی باشد. همچنین با وجود تعطیلی بازار‌های جهانی در روز گذشته، قیمت سکه ۴ هزار تومان دیگر کاهش پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد کاهش ۳/۰ درصدی دلار در روز گذشته باعث نزول بیشتر بهای سکه در هفته جاری شد. این در حالی است که افزایش دلار در هفته گذشته تا حدودی موجب مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت بود. افت سکه در حالی رخ می‌دهد که در تمام طول شهریور‌ماه این فلز با ارزش در کانال ۹۴۰ هزار تومانی قرار داشت. همچنین بیشترین کاهش سکه در تابستان جاری به ۸ تیر برمی‌گردد. در آن روز قیمت سکه از ۹۶۴ هزار تومان با ۱۴ هزار تومان افت به ۹۴۸ هزار تومان رسید. در آن زمان کاهش قیمت سکه بیشتر ناشی از افت دلار در بازارهای داخلی بود. در آن هنگام نرخ دلار از ۳۱۶۵ تومان با ۹/۲ درصد افت در طول دو روز به ۳۱۰۰ تومان رسید.

دیدگاه‌های متفاوت به فروش سکه

روز گذشته بین فروشندگان راجع به نرخ سکه توافقی وجود نداشت. روز یکشنبه قیمت سکه بر تابلوی اکثر آنها بین ۹۲۳ هزار تومان تا ۹۲۸ هزار تومان ثبت شد. تعدادی از فعالان عنوان می‌کنند در روزهایی که قیمت سکه کاهشی است، تعدادی از این فروشندگان به فروش نمی‌پردازند. با این وجود گروهی از فعالان بازار سکه اظهار می‌کنند که در این روزها نیز به معامله سکه می‌پردازند. در واقع آنها در تلاش هستند با فروش سکه خود در روزهایی که قیمت سکه پایین است، به خرید سکه‌های جدید بپردازند. این دسته از فعالان بازار سکه امیدوارند بهای سکه در روزهای آینده افزایش پیدا کند. به گفته آنها همان‌طور که در هفته گذشته بهای اونس در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد و به دنبال آن بهای سکه در بازارهای داخلی کاهش پیدا کرد، با افزایش دوباره اونس قیمت سکه نیز بالا خواهد رفت.

بازگشت دلار به زیر ۳۱۹۰ تومان

روز گذشته دلار معاملات خود را با ۳۱۹۰ تومان آغاز کرد که کاهشی ۵ تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته داشت. در اوایل ظهر اما دلار با ۵ تومان کاهش دیگر به ۳۱۸۵ تومان رسید به این ترتیب درحالی‌که روز شنبه شاخص بازار ارز در برابر کاهش به زیر ۳۱۹۰ تومان مقاومت کرده بود، روز گذشته بهای این ارز ۱۰ تومان افت کرد و تب و تاب دلالان هم برای افزایش قیمت تا حدی فرو نشست. نکته جالب توجه این است که نرخ خرید دلار اکثر صرافی‌ها ۳۱۶۰ تومان بود، ولی صرافی‌هایی که چشم‌انداز صعودی به قیمت داشتند نرخ خرید خود را ۳۱۶۵ تومان تا ۳۱۷۰ تومان ثبت کردند. این در حالی است که دلار بین فعالان غیررسمی با نرخ ۳۱۷۸ تومان معامله می‌شد که اختلافی ۸ تومانی با نرخ فعالان رسمی داشت. با کاهش قیمت دلار، تعدادی از فعالان غیررسمی از هراس قیمتی بیشتر تصمیم گرفتند که قسمتی از دلار خود را به سایر دلالان بفروشند. این در حالی است که به اعتقاد تعدادی از این فعالان غیررسمی، بازار در حال نوسانات طبیعی است و فعلا روند صعودی یا کاهشی خاصی به خود نگرفته است، ولی آنها با توجه به روند صعودی دلار در شهریور انتظار افزایش قیمت بیشتری را دارند و فعلا تا روشن شدن جهت افزایشی یا کاهشی بازار اقدام به فروش ارز خود نخواهند کرد.