گروه بازار پول: پس از اینکه در دو روز ابتدایی هفته خرید و فروش دلار در بازار آزاد کاهش یافت و توجه معامله گران تا حدودی از دلار به یورو و سایر ارزها تغییر کرد، روز گذشته توجه فعالان بازار به سوی دلار بازگشت و خرید‌وفروش این ارز بین فعالان افزایش پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد علت بازگشت توجهات به دلار افزایش نرخ این ارز در دو روز گذشته و به‌ویژه گمانه‌زنی‌های متفاوت راجع به آینده قیمتی آن در بین فعالان باشد. تضاد موجود در بین فعالان بازار این است که تعدادی از آنها باور به کاهش قیمت‌ها و عده‌ای دیگر اعتقاد به افزایش قیمت‌ها دارند. از آنجا که قیمت دلار تا حدودی بالا رفته، تعدادی از فعالان که انتظار افزایش قیمت بیشتری را ندارند، اقدام به فروش دلارهای خود و عده‌ای که انتظار افزایش قیمت بیشتری را دارند، اقدام به خرید دلار می‌کردند. به‌نظر می‌رسد این تفاوت نگاه‌ها نسبت به آینده دلار تا حدودی باعث گرم شدن بازار شد. این در حالی است که به گفته گروهی دیگر همچنان تعدادی از فعالان اقتصادی در حالت انتظار هستند و تا نهایی نشدن نتایج مذاکرات و ثبات قیمتی بیشتر و روشن‌تر شدن آینده بازار تصمیمی راجع به حضور در بازار و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ندارند. بر اساس مشاهدات میدانی و گفته‌های برخی فعالان در بازار، متقاضی برای ارز مسافرتی یا برای واردات کالا به آن شکل وجود ندارد و خرید و فروش‌های اخیر موجود در بازار بین فعالانی است که از راه نوسانات قیمتی دلار کسب درآمد می‌کنند.

فضای بازار

قیمت دلار روز گذشته بر تابلوی اکثر صرافی‌ها در شروع کار بازار ۳۱۳۵ تومان ثبت شد که تغییری نسبت به روز قبل از آن نداشت. در ادامه قیمت دلار افزایش پیدا کرد و در آخرین ساعات کاری، نرخ غالب دلار در بازار آزاد با افزایش ۱۰ تومانی به ۳۱۴۵ تومان رسید. این در حالی است که تعدادی از صرافان قیمت ۳۱۵۰ تومان را بر تابلوی صرافی خود و تعداد محدودی قیمت ۳۱۵۵ تومان را درج کردند. در بین فعالان غیررسمی دلار با قیمت ۳۱۴۰ تومان به‌فروش می‌رفت که اختلافی ۵تومانی با نرخ صرافان داشت. لازم به ذکر است تعدادی از فعالان غیر‌رسمی بازار نیز با قیمتی بالاتر از قیمت صرافان اقدام به خرید دلار می‌کردند. به‌نظر می‌رسد این دسته از فعالان انتظار دارند قیمت دلار در روزهای آینده باز هم افزایش پیدا کند و آنها بتوانند با قیمت بالاتری آن را به فروش برسانند. البته به‌نظر می‌رسید علت خرید دلار توسط تعدادی از این دلالان این بود که آنها دلار کمی داشتند و سعی می‌کردند با خرید دلار اندوخته ارزی خود را بالا ببرند.

عوامل افزایش قیمت

درباره افزایش قیمت دلار در دو روز اخیر در بازار دیدگاه‌ها و نظرات و شایعات متفاوتی وجود دارد. تعدادی از فعالان اعتقاد دارند افزایش قیمت اخیر تنها در راستای بازگشت بازار به حالت معمول قبل از تعطیلات اخیر (۳۱۴۵ تومان) باشد؛ اما گروهی دیگر عنوان می‌کنند افزایش قیمت اخیر همان‌طور که آنها انتظار داشتند به علت افزایش تقاضا در بازار پس از تعطیلات ماه رمضان و نزدیکی به ماه شهریورماه باشد. این گروه از فعالان انتظار دارند قیمت دلار در روزهای آینده از ۳۱۵۰ تومان (سطح مقاومتی دلار) هم عبور کند، اما گمانه‌زنی‌های دیگری هم در بین فعالان غیر‌رسمی بازار برای افزایش قیمت دلار وجود دارد. آنها اظهار می‌کنند که گروهی در ابتدای شروع کار بازار با خرید دلار بالاتر از سطح قیمتی بازار باعث افزایش قیمت آن می‌شوند. هرچند تعدادی از آنها هم ناامید از تحولات دو ماه اخیر، انتظاری برای افزایش قیمت ندارند.

افزایش نرخ رسمی دلار

روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۳۵۴ ریال اعلام کرد که افزایشی ۵۲ ریالی نسبت به روز یکشنبه داشته است. به‌نظر می‌رسد همان‌طور که کارشناسان عنوان کرده‌اند بانک‌مرکزی در راستای سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ رسمی دلار با نرخ محاسباتی دلار در بودجه حرکت می‌کند و از سویی دیگر تلاش می‌کند نرخ رسمی دلار را به قیمت دلار در بازار آزاد نزدیک کند. روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۹۵۳ هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی ۳۰۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه داشته است. فروشندگان سکه و طلا علت افزایش قیمت سکه در بازار را از سویی افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و از سویی افزایش کمی تقاضا بعد از ماه رمضان عنوان می‌کنند.