التهاب بازار طلا برای «تسهیل مقداری»

گروه بازار پول: بازار طلا در بسیاری از هفته‌های بهار، با موضوع اوکراین درگیر بود تا حالا وضعیت «عراق» دوباره به‌عنوان یک «عامل ژئوپلیتیک»، وضعیت فلز زرد را در ابهام قرار دهد. دوشنبه طلا در ابتدای کار بازار و متاثر از عواملی که اواخر هفته گذشته باعث افزایش قیمت‌ها شده بودند، به افزایش بها ادامه داد و به بالاترین سطح در سه هفته پیش از آن رسید. اما انتشار آمار خوب از تولید صنعتی آمریکا و بعد «سودگیری» معامله‌گران باعث افت قیمت‌ها شد. «سودگیری» رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها نمایان می‌شود و عبارت است از «فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت» که معمولا باعث افت موقت سطح نرخ‌ها می‌شود. همین خریدهای مربوط به سودگیری، دوشنبه باعث افت فلز زرد به قیمت ۱۲۷۱ دلار برای هر اونس شد. سه‌شنبه اما قیمت طلا با وجود افت و خیز بسیار، تقریبا روی همان قیمت مانده بود. خریدهای سودگیری روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت اما تحولات عراق و انتظار برای نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو باعث خنثی شدن اثر کاهشی «سودگیری» و در نتیجه، ثبات قیمت‌ها در پایان روز، با وجود نوسان‌های قبلی شد.

سه‌شنبه گزارش تورم ماهانه ایالات‌متحده هم بر بازار اثر گذاشت. این گزارش نشان دهنده ارقامی بهتر از انتظار بود و بلافاصله باعث سقوط طلا شد. طلا حتی به ۱۲۵۹ دلار هم رسید اما در ادامه روز با توجه به دیگر تحولات مانند رویدادهای عراق به ۱۲۷۱ دلار بازگشت. سه‌شنبه همچنین شاخص بهای مصرف‌کننده منتشر شد که نشان می‌داد این شاخص در ماه مه ۴/۰ درصد و نسبت به ماه مه سال گذشته ۱/۲ درصد رشد کرده است. فروش طلا ابتدا بر اساس این تصور افزایش یافت که رقم شاخص بهای مصرف‌کننده باعث تشویق فدرال رزرو، بانک‌مرکزی آمریکا، به ادامه کاهش سیاست‌های تسهیل کمی شود. با این وجود قیمت‌های طلا به همان سرعتی که افت کردند به همان سرعت نیز رشد کردند. کیتکو می‌نویسد که «معامله‌گران بازار با کمی تاخیر متوجه شدند که گزارش افزایش بهای مصرف‌کننده در واقع می‌تواند در جهت افزایش قیمت طلا عمل کند. چراکه به لحاظ تاریخی، در زمان‌های افزایش تورم، دارایی‌های فیزیکی با افزایش روبه‌رو شده‌اند و بهتر از دارایی‌های کاغذی مانند سهام و اوراق قرضه رشد کرده‌اند.»

سه‌شنبه و چهارشنبه در کنار نشست فدرال رزرو، جنگ داخلی عراق هم در کانون توجه‌های بازارهای سرمایه‌گذاری جهانی بود. اوضاع عراق نه تنها بهتر نشده که آینده این کشور حالا در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این باعث شده که برخی از معامله‌گران بازار به افزایش قیمت طلا امید ببندند. همچنین تنش‌های مناطق شرقی اوکراین هم ادامه دارد و قطع گاز اوکراین توسط روسیه باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. این دو خبر ژئوپلیتیک مهم‌ترین اخبار سیاسی موثر بر بازار طلا هستند و معامله‌گران و کارشناسان با دقت این دو خبر را پیگیری می‌کنند. در هر دو مورد ممکن است اوضاع پیش از پیدا شدن راه‌حلی درازمدت و نهایی با وخامت بیشتری روبه‌رو شود. بازار طلا در صورت ادامه این دو بحران، به سمت در نظر گرفتن فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن حرکت خواهد کرد.

اثر تعدیل تسهیل مقداری بر بازار طلا

اما اتفاق مهم سه‌شنبه و چهارشنبه در حوزه اقتصاد، برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که نتیجه آن چهارشنبه اعلام شد. (نتایج این نشست تا لحظه تنظیم این خبر منتشر نشده است). جنت یلن، رئیس بانک‌مرکزی آمریکا چهارشنبه مواضع و سیاست‌های جدید فدرال رزرو را اعلام کرد که هم اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است بر بازار اونس طلا اثر گذاشته باشد. بیشتر ناظران بازار پیش از سخنرانی جنت یلن انتظار داشتند که کمیته بازار آزاد به کاهش برنامه‌های خرید اوراق قرضه ادامه دهد. این سیاست‌ها همچنین به پیش‌بینی نحوه تصمیم‌گیری درباره نرخ‌های سود کمک خواهد کرد. ادامه تعدیل سیاست‌های تسهیل کمی به معنای ادامه احیای اقتصادی آمریکا است و این امر می‌تواند به کاهش قیمت‌های طلا کمک کند. بازارهای مالی جهان به دقت در حال دیده بانی هرگونه تحلیلی در مورد زمان افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌مرکزی آمریکا هستند، به‌ویژه اینکه اطلاعات اقتصادی اخیر مثبت و قوی بوده است. بانک‌مرکزی آمریکا به احتمال بسیار زیاد در این جلسه، ۱۰ میلیارد دلار دیگر از خرید ماهانه اوراق قرضه خود خواهد کاست. چهارشنبه، افزایش ارزش دلار و خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا سبب کاهش تقاضا شد و در حالی‌ که بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار نتایج نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو بودند، قیمت طلا در معاملات به ۱۲۷۰ دلار برای هر اونس رسید. ذخایر طلای «گلدتراست»، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز در جهان روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی کاهش یافته بود.

تحلیل نمودارهای فنی

این در حالی است که برخی تحلیلگران بازار طلا اعتقاد دارند که نمودارهای فنی طلا همچنان حاکی از افزایش قیمت‌ها در میان مدت و طولانی مدت هستند. این کارشناسان عمدتا به کاهش رشد اقتصادی جهان و ادامه تنش‌های سیاسی در عراق و اوکراین اشاره می‌کنند. طلا هفته گذشته تحت تاثیر گزارش بانک جهانی در مورد کاهش احتمالی رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی با افزایش نسبی روبه‌رو شد و حملات دولت اسلامی عراق و شام نیز به افزایش قیمت‌های طلا کمک کرد. همچنین گفته می‌شود که در صورت احیای کمتر از حد انتظار اقتصاد ایالات‌متحده، طلا با افزایش بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

گرچه در سال‌های گذشته سیاست‌های محرک پولی از سوی آمریکا، اروپا، انگلیس و ژاپن اجرایی شده، اما بانک جهانی نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی جهان امسال به ۸/۲ درصد خواهد رسید که این رقم نسبت به گزارش قبلی بیش از ۴/۰ درصد کاهش داشته است. رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز امسال به کمتر از ۸/۴ درصد خواهد رسید. این رقم در گزارش ژانویه بانک جهانی بیش از ۳/۵ درصد پیش‌بینی شده بود. اما فعلا خبر مهم همان خبر نشست فدرال رزرو است. فدرال رزرو در ۴ نشست قبلی خود ۴۰ میلیارد دلار از محرک پولی را کاهش داده است، اما افزایش نرخ بهره آمریکا تا اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی دور از ذهن است. افزایش نرخ بهره موجب افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا و قیمت طلا خواهد شد. با این اوصاف تحلیل‌های پیش از نشست کمیته آزاد این بود که مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۸۰ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود دارد.

دلار در انتظار اخبار مذاکرات

نرخ دلار بازار آزاد در روز گذشته ۱۰ تومان افزایش یافت. این رشد قیمتی در حالی بود که از ابتدای هفته کاری تا روز سه‌شنبه حدود ۵۰ تومان از ارزش دلار کاسته شده بود. کارشناسان و تحلیلگران، معتقدند بازار ارز چشم انتظار «مذاکرات هسته‌ای وین» است تا بر اساس اخبار مثبت و منفی، واکنش نشان دهد. «تقویت ورودی بازار دلار» به واسطه اظهارات مسوولان و همچنین «خوش‌بینی به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای» دو عامل مهمی بود که در روز‌های گذشته قیمت ارز را کاهش داد، اما دیروز خبر مهمی در خصوص مذاکرات منتشر شد و نرخ ارز که در روزهای گذشته کاهش قابل‌توجهی داشت، اکنون کمی افزایش یافته است تا افت اخیر را تا حدودی تعدیل کند. در تازه‌ترین اخبار از مذاکرات، «عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان روز اول گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «نشست‌های روز سه‌شنبه «در فضایی مثبت» برگزار شده است.» او البته تاکید کرد که «طرفین برای دستیابی به یک توافق نهایی فاصله زیادی دارند.» این اخبار نشان می‌دهد که امکان تمدید مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای در یک دوره ۶ ماهه دیگر، وجود دارد.