گروه بازار پول: جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته دوم ماه جاری، قیمت اکثر کالاهای خوراکی (۶ گروه از ۱۱ گروه مواد خوراکی) روندی افزایشی داشته، اما دامنه افزایش قیمت هفتگی آن از نیم درصد تجاوز نکرده است. همچنین در این هفته قیمت در گروه سبزی‌های تازه۸/۴ درصد و در گروه میوه‌های تازه ۹/۲ درصد کاهش یافته است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت سال‌جاری ارائه داد؛ این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود. البته باید یادآور شد، که در این گزارش، بانک مرکزی به علت نبود آمار هفته اول و دوم فروردین ماه، رشد ماهانه قیمت کالاها را محاسبه نکرده است؛ در حالی که در برخی سایت‌های خبری، درج نکردن آمار ماهانه کالاهای خوراکی را دلیل عدم توانایی این نهاد در محاسبه ذکر کردند.

افت هفتگی بهای سبزی‌های تازه

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت سال‌جاری، تورم هفتگی در گروه سبزی‌های تازه منفی ۸/۴ درصد گزارش شده است. این کاهش هفتگی در حالی گزارش می‌شود که در هفته قبل از آن (هفته منتهی به ۵ اردیبهشت) رشد قیمت هفتگی این گروه، ۲/۱ درصد بود. بررسی‌ها حاکی از آن است که این کاهش هفتگی در این گروه، طی ۲ ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین این آمار گویای این مطلب است که سطح قیمت‌های این گروه در بازه سالانه ۲۰ درصد افزایش یافته است. بانگاهی به جزئیات کالاهای این گروه می‌توان دریافت که قیمت اکثر کالاها طی هفته کاهش داشته است. بهای خیار در این هفته، با ۹/۹ درصد کاهش، بیشترین افت هفتگی را در بین کالاهای این گروه داشته است. بر این اساس، قیمت هر کیلو خیار از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲ هزار تومان و۲۰۰تومان کاهش یافت. در بازه سالانه نیز قیمت خیار کاهش ۳/۱۶ درصدی را پشت سر گذاشته است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو خیار در مدت مشابه سال قبل، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. در نتیجه طی یک‌سال حدود ۴۰۰ تومان از بهای هر کیلو خیار کاسته شده است. سیب زمینی دیگر کالایی است که در این هفته با افت قیمت روبه‌رو شده است.قیمت هر کیلو سیب زمینی با کاهش ۲/۹ درصدی، به ۳ هزار تومان رسید، در حالی که در هفته قبل از آن، قیمت هر کیلو از این خوراکی پرمصرف در سبد خانوار، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده بود؛ اما طی یک‌سال بهای سیب زمینی تقریبا ۲ برابر شده است. گزارش‌ها عنوان می‌کند که در هفته دوم اردیبهشت سال گذشته هر کیلو سیب زمینی هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده بود. در این هفته قیمت گوجه فرنگی نیز ۶/۶ درصد کاهش یافت، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در هفته قبل ۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود، که در این هفته با کاهش ۲۰۰ تومانی به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

تداوم کاهش قیمت در میوه‌های تازه

در این هفته علاوه‌بر کاهش قیمت گروه سبزی‌های تازه، تورم هفتگی گروه میوه‌های تازه نیز منفی گزارش شده است. بر این اساس، سطح قیمتی میوه‌های تازه طی یک هفته ۹/۲ درصد کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سومین هفته متوالی است که قیمت در این گروه روند نزولی داشته است. در هفته منتهی به ۲۹ فروردین تورم هفتگی این گروه منفی ۸/۵ درصد گزارش شده بود، همچنین در هفته منتهی به ۵ فروردین ۷/۱ درصد از سطح قیمتی این گروه کاسته شده بود؛ اما برخلاف روند نزولی در هفته‌های اخیر، قیمت‌های این گروه به طور متوسط ۶ درصد از سال گذشته بیشتر بوده است. گزارش‌ها از کالاهای این گروه نشان می‌دهد که در این هفته قیمت میوه «گوجه سبز» با ۹/۹ درصد کاهش بیشترین افت قیمتی را در بین میوه‌ها داشته است. طی یک هفته قیمت هر کیلو گوجه سبز از ۱۹ هزار و ۴۰۰ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین در این هفته قیمت هر کیلو هندوانه به هزار و ۱۰۰ تومان رسید، قیمت هر کیلو از این میوه در هفته قبل، هزار و ۲۰۰ تومان بوده است؛ اما در بازه سالانه نیز قیمت برخی میوه‌ها مانند «پرتقال درجه یک» و «لیمو شیرین» افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. بر اساس آمار منتشر شده هر کیلو پرتقال درجه یک، در هفته دوم اردیبهشت سال قبل، ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسیده بود، حال آنکه قیمت آن در هفته دوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، به ۳ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو رسید و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۸۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافت. علاوه‌بر این قیمت هر کیلو لیمو شیرین در هفته دوم اردیبهشت سال گذشته، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود که با ۶۰۰ تومان کاهش طی یک‌سال به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در مدت مشابه سال‌جاری رسیده است. در این هفته قیمت در گروه تخم مرغ نیز ۲/۰ درصد کاهش یافت تا مانند گروه میوه‌های تازه، در سه هفته متوالی روند نزولی قیمت خود را حفظ کرده باشد. بهای یک شانه ۲ کیلویی تخم مرغ در این هفته به ۷هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

رشد قیمتی در ۶ گروه

گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که در این هفته، قیمت در ۶ گروه، «لبنیات»، «برنج»، «حبوب»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر» و «چای» افزایش یافته است، اما دامنه افزایش قیمت این گروه‌ها کمتر از ۵/۰ درصد بوده است (حداکثر افزایش تورم هفتگی ۵/۰ درصد بوده است)؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که این نوسانات مقطعی بوده که بر اثر شوک افزایش قیمت‌های انرژی در هفته‌های اخیر، رخ داده است و با گذشت زمان، مواد خوراکی روند با ثبات خود در هفته‌های گذشته را ادامه خواهد داد.

در بین این گروه‌ها قیمت در گوشت مرغ، حبوب و چای با ۵/۰ درصد، بیشترین افزایش هفتگی را به نام خود ثبت کرده‌اند. علاوه بر این دراین هفته قیمت در گروه برنج ۴/۰ درصد و در گروه‌های لبنیات و قند و شکر ۲/۰ درصد افزایش یافته است. قیمت هر کیلو مرغ در این هفته، به حدود ۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، همچنین قیمت گوشت گوسفند که طی هفته ثابت بود، به کمتر از ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو رسید. در این هفته علاوه‌بر گروه گوشت قرمز، قیمت گروه روغن نباتی نیز ثابت بوده است. بر اساس آمار منتشر شده در این هفته یک حلب پنج کیلویی روغن نباتی جامد به قیمت ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است.

رشد کم‌دامنه قیمت مواد خوراکی