گروه بازارپول : قیمت دلار یکی، دو روزی است در مرز ۳۲۹۰ تا ۳۳۰۰ ایستاده و نوسان آنچنانی در این بازار مشاهده نمی‌شود. همان‌طور که فعالان بازار هم روز چهارشنبه پیش‌بینی کرده بودند بازار ارز دست نگه داشته است تا از امروز (شنبه) مسیر جدید خود را انتخاب کند. در صورتی که شرایط ثابت باشد و محرک کاهشی یا افزایشی جدیدی به بازار تزریق نشود بر اساس پیش‌بینی‌ها نرخ دلار در بازار آزاد با یک کاهش جزئی به ثبات خواهد رسید. در هفته‌های گذشته شاهد نوسان‌های فراوانی در این بازار بوده‌ایم، نوسان‌هایی که دلالان را به فکر انداخته بود که بار دیگر برای سفته‌بازی و بورس‌بازی در این بازار خود را آماده کنند. با مثبت شدن روند بازار سرمایه و تقویت کانال‌های ورودی ارز به بازار، به‌نظر نمی‌رسد آنها توان ایجاد بورس‌‌بازی جدید را در بازار ارز را داشته باشند. عامل نوسان

در همین زمینه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد برخی اظهارات مبنی‌بر اینکه دولت برای تامین کسری بودجه اقدام به تغییر قیمت ارز در بازار کرده است، گفت: اخیرا مشکلاتی در ورودی‌های ارز به بازار ایجاد شده بود که موجب نوسان قیمت در بازار شد. وی با اشاره به دو اقدام انجام شده برای بازگشت تعادل به بازار ارز توضیح داد: اول اینکه اشکالاتی که مانع ورود جریان‌های ارزی به بازار بود، برطرف شده است و دیگر اینکه مجددا تصمیم گرفتیم تا ارز لازم برای قطعات خودرو را از طریق مرکز مبادلات ارزی تامین کنیم. سیف تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ عنوان و هیچ‌گاه اقدام به تزریق ارز به بازار نمی‌کند. من از اینکه گفته شود دولت خودش دست به تغییر قیمت ارز در بازار آزاد زده تعجب می‌کنم؛ چراکه قیمت بازار ارز هیچ ربطی به دولت و بودجه آن ندارد. وی با اشاره به اینکه قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی مورد توجه دولت است، افزود: در بودجه سال ۹۳ نرخی پیش‌بینی شده که قیمت در مرکز مبادلات ارزی نیز براساس آن تنظیم می‌شود. سیف ادامه داد: قیمت تعیین شده در قانون بودجه، قیمتی نیست که حتما رقم کنونی بتواند بلافاصله نسبت به آن تغییر کند؛ بلکه یک قیمت محاسباتی برای بستن بودجه است. این در حالی است که در عمل نیز رقم کنونی در بازه ۲۵۵۰ تومان قرار دارد که نزدیک قیمت ۲۶۵۰ تومان ارز در بودجه است.

کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر بازار ارز ندارد

رئیس ‌کل بانک مرکزی در مورد اینکه آیا اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی‌بر کاهش نرخ سود بانکی موجب خروج سرمایه از بانک‌ها و ورود به بازار‌های موازی از جمله ارز نمی‌شود، گفت: من اعتقادی به اینکه نرخ سود بانکی کاهش یافته ندارم؛ بلکه معتقدم که نرخ سود تنظیم شده است. نرخ سود بانکی در حال یافتن نظام جدیدی است، به نظر می‌رسد نرخ‌ها همان نرخ‌های قبلی است که تنظیم شده و هیچ‌گونه تاثیری در بازار ارز نخواهد داشت.

نوسان ۵۰ تومانی در یک هفته

روز شنبه گذشته با اعلام خبر عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها به بازار و اتفاقات مثبت دیگر، نرخ دلار و سایر ارزها رو به کاهش گذاشت. دلار بعد از رد شدن از مرز ۳۳۰۰ دوباره به ۳۲۵۰ تومان کاهش یافت. البته مقاومت دلالان باعث شد روز یکشنبه دلار دوباره به ۳۳۰۰ تومان برسد، اما کارشناسان و فعالان بازار گفتند این افزایش ۵۰ تومانی علامت رشد نرخ نیست و به اصطلاح آخرین تحرکاتی است که دلالان از خود بروز می‌دهند. از روز دوشنبه به بعد دلار در مرز ۳۲۸۰ تا ۳۳۰۰ تومان در نوسان بود هر چند که در برخی ساعات خصوصا در ساعت شروع معاملات قیمت به صورت موقتی به بالای ۳۳۰۰ هم می‌رسید، اما هیچ روزی در پایان روز نرخ دلار به بالای ۳۳۰۰ نرسید؛ بنابراین می‌توان این سطح را دامنه جدید قیمتی برای دلار تعریف کرد.

نوسان سکه و طلا

همزمان با تحولات و نوسان‌های بازار ارز و همچنین بازار جهانی طلا، قیمت سکه و طلا هم در بازار ایران نوسان‌هایی را در هفته گذشته تجربه کرد. روز شنبه گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون تومان رسید. سکه مدت‌ها زیر یک میلیون تومان بود. روز یکشنبه هم قیمت سکه از یک میلیون تومان گذشت. اوج قیمت آن، روز دوشنبه بود که به یک میلیون و ۲۰ هزار تومان هم رسید، اما همزمان با کاهش نوسان‌ها و التهاب‌ها در بازار ارز قیمت سکه هم رو به کاهش رفت و نهایتا روز پنج‌شنبه روی یک میلیون و ۱۰ هزار تومان ایستاد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که همزمان با کاهش قیمت دلار و به ثبات رسیدن این بازار، قیمت سکه هم به زیر یک میلیون تومان خواهد رسید.

محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا، جواهر، سکه، نقره و صراف هم در این خصوص به «ایسنا» گفته است: با کاهش قیمت ارز در روزهای پایانی هفته‌جاری قیمت سکه ۲۶ هزار تومان کاهش یافت. وی در تحلیل نوسان نرخ طلا و سکه گفت: در چند روز گذشته با توجه به بحران اوکراین و وضعیت این کشور این انتظار وجود داشت که قیمت جهانی طلا افزایش یابد؛ ولی برخلاف پیش‌بینی‌های تحلیلگران وضعیت سیاسی اوکراین بر قیمت طلا نه تنها بی‌تاثیر بود؛ بلکه طی چند روز اخیر شاهد کاهش اونس در بازار‌های جهانی بودیم. او با بیان اینکه کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی بر قیمت سکه و طلا در بازار‌های ایران نیز اثر گذاشت، گفت: البته نوسانات نرخ ارز را نیز طی هفته‌جاری نباید بی‌تاثیر بر قیمت طلا و سکه در ایران دانست. به گفته وی این تاثیر به نحوی بود که به‌رغم کاهش قیمت اونس در بازار‌های جهانی قیمت طلا و سکه ثابت بود و در مقاطعی روند افزایشی داشت.

رئیس اتحادیه کشوری طلا، جواهر، سکه، نقره و صراف با اشاره به روند نزولی قیمت اونس در بازار‌های جهانی گفت: تحلیلگران با توجه به ثبات شرایط اقتصادی در دنیا پیش‌بینی می‌کنند که قیمت اونس جهانی به روند کاهشی خود ادامه دهد. وی گفت: با ثبات قیمت اونس در بازارهای جهانی شاهد ثبات قیمت طلا و سکه در دو روز پایان هفته جاری بوده‌ایم.

سیف: دولت در افزایش نرخ نقشی نداشت