گروه بازار پول- در هفته گذشته مجموعا، قیمت رسمی دلار تقریبا ثابت بود و در انتهای هفته نسبت به ابتدای آن، کاهشی یک ریالی داشت. این در حالی است که قیمت یورو در این بازه با افزایشی تقریبا 38 تومانی همراه بود. به نظر می‌رسد پس از افزایش‌های قابل توجه‌ قیمت رسمی دلار و رسیدن آن به سطح 2500 تومان در روزهای ابتدایی سال جاری و رسیدن آن به سطح 2550 تومان در پایان هفته گذشته، بانک مرکزی کمی از شتاب تعدیل قیمتی این ارز کم کرده است. در ابتدای هفته، نرخ دلار حدود 5 تومان نسبت به نرخ رسمی پنج‌شنبه هفته گذشته افزایش یافته و تقریبا معادل 2550 تومان شد. در ادامه، میزان تغییرات قیمتی دلار بسیار محدود و کمتر از یک تومان در روز بوده است. این موضوع و روند محدود تغییرات، باعث شد که قیمت رسمی ارز در روز پنج‌شنبه در مقایسه با ابتدای هفته، تنها کاهشی یک ریالی را تجربه کرده باشد که می‌توان گفت، تقریبا قیمت آن ثابت بوده است.
این در حالی است که در این مدت، قیمت‌گذاری رسمی یورو از سوی بانک مرکزی، با انعطاف بیشتری همراه بوده است. این ارز شروع هفته را (در مقایسه با قیمت روز پنج‌شنبه) بر خلاف دلار با کاهشی تقریبا ۵ تومانی آغاز کرد، سپس با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در محدوده قبلی خود بدون تغییر بود و از روز سه‌شنبه، وارد مسیر افزایشی شد. این موضوع باعث شد که مجموعا قیمت رسمی یورو طی هفته گذشته، افزایشی ۳۸ تومانی را تجربه کند. این روند در حالی است که در هفته گذشته، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد نیز پایین آمد و ارزهای اروپایی در این بازار تقویت شدند. این تغییرات با تغییرات نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ بود. به عبارت دیگر در این هفته، جهت قیمت‌های رسمی ارز با بازار آزاد هماهنگ بوده است؛ اما میزان تغییرات، در مورد دلار محدود بوده و برای ارزهای دیگر، در مقادیر بیشتری قرار گرفته است.
اما در این میان نگاه به گذشته چگونه است؟ بررسی تغییرات سالانه سبد ارزی نشان می‌دهد که قیمت رسمی دلار از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۵ به میزان ۱/۳ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در این بازه، یورو در حدود ۷/۱۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. این موضوع نشان می‌دهد شدت تغییرات قیمت‌گذاری رسمی یورو در مقایسه با دلار، در دوره‌های پیشین نیز مشابه اکنون، با دامنه نوسان بیشتری همراه بوده است. گفته می‌شود که در این فاصله، تجارت کشور بیشتر با کشورهای اروپایی و در نتیجه، با ارز یورو صورت می‌گرفت. این در حالی است که آمارهای بازرگانی فعلی نشان می‌دهد در حال حاضر کشور چین شریک اول تجاری ایران است. یوآن چین نیز در این روزها حرکتی مختلف‌الجهت را تجربه می‌کند، ولی از آنجا که این تغییرات محدود بودند، احتمالا قدرت بر هم زدن تعادل را نخواهند داشت. نرخ رسمی این ارز در هفته گذشته تقریبا با تغییرات اندک بوده است؛ به طوری که در کل هفته، این ارز کاهش ۲ ریالی را ثبت کرده است. این ارز در بازار آزاد نیز مجموعا در هفته گذشته، در حدود ۷ ریال کاهش داشته که هماهنگ با روند رسمی بوده است.

حرکت بازار با علائم رسمی