گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه، نقص در زیرساخت‌های مخابراتی مشکلاتی را در سیستم بانکی به وجود می‌آورد، گفت: بانک‌ها باید رفتار امن، ساده و در کنار آن ارزش افزوده خوبی برای مشتریان خود داشته باشند و خود را با فناوری‌های نوین تطبیق دهند. سید ابوطالب نجفی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: اگر بانک‌ها بخواهند در قبال تغییرات و نوآوری‌ها مقاومت کنند، در نهایت دچار ورشکستگی شده و بازارهای خود را از دست می‌دهند، همان اتفاقی که برای بعضی از بانک‌های بزرگ در رابطه با پایانه فروش شاهد بودیم که بخش بزرگی از بازار را به رقبا واگذار کردند. وی با بیان اینکه، بانک‌ها باید خلاقیت و نوآوری در سرویس‌های خود داشته باشند، درخصوص بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی گفت: در بانکداری الکترونیکی برندسازی صورت نمی‌گیرد و بانک‌ها فرآیند سنتی را از مسیرهای جدید ارائه می‌دهند، اما در بانکداری مجازی برندسازی هم صورت می‌گیرد. نجفی با بیان اینکه، اولین تراکنش الکترونیکی در سال ۱۹۱۸ و اولین ظهور دستگاه‌های خودپرداز در سال ۱۹۶۷صورت گرفت، گفت: در سال ۱۹۷۲ کارت‌های مغناطیسی در سال ۱۹۸۰ تلفنبانک و در سال ۱۹۹۵ اینترنت آغاز به کار کرد که در سال ۲۰۰۵تعداد تراکنش‌های بانکی که از طریق اینترنت وارد شبکه بانکی می‌شد، از شعب پیشی گرفت.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در این زمینه گفت: در سال ۸۷ بهره‌برداری از سیستم‌های ساتنا و پایا آغاز شد و بانک‌ها شروع به ارائه اینترنت بانک و همراه بانک کردند، همچنین در سال ۹۱ طرح شاپرک آغاز شد و از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد مباحث کیف پول و پول دیجیتالی مطرح شد. مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه، در بانک‌ها دستور کاری برای سال ۲۰۱۴ تحت عنوان رام کردن اژدهای دیجیتالی مطرح شد، گفت: در این عنوان پیاده‌سازی مباحث فناوری اطلاعات در بانک‌ها به اژدهایی تشبیه شده که مدیران بانک‌ها باید توانایی لازم را برای رام کردن این اژدها داشته باشند.

وی درخصوص روندی که بانک‌ها در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در دنیا طی خواهند کرد، گفت: استفاده از بانکداری همراه در بیش از ۶۰ درصد سرویس‌های بانکی، سرمایه گذاری ۲۰۰‌میلیارد دلاری بانک‌ها در یکپارچگی سیستم‌ها، حضور فعال بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی جهت جذب مشتری، استفاده از رایانش ابری، تغییر نگاه سرویس دهی بانک‌ها به مشتری و بحث مشاوره اقتصادی از جمله این روندها محسوب می‌شود. نجفی همچنین با اشاره به موضوع ابرداده و هوش تجاری که شرکت خدمات انفورماتیک با حجم بزرگی این پروژه را در بانک ملی انجام داد، افزود: در هوش تجاری می‌توانیم رفتار و فرهنگ مشتری را دنبال کنیم. وی همچنین درخصوص پیش نیازها و چالش‌های بانکداری الکترونیکی افزود: متاسفانه بانک‌ها نتوانستند، خود را با فناوری‌های نوین تطبیق داده و از آن به‌خوبی استفاده کنند و هنوز سرویس‌های سنتی در بانک‌ها حاکم است.

نجفی، شکاف در رشد فناوری اطلاعات با کسب و کار بانکی، ضعف فرهنگ سازی و کم اطلاعی از تاثیرات به‌کارگیری فناوری، ناهماهنگی سیستم‌های اقتصادی کشور در استفاده از فناوری را از دیگر چالش‌ها در این زمینه دانست. مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک، دشواری دسترسی و خرید نرم‌افزارهای خارجی، محدودیت‌های ناشی از آیین‌نامه‌های معاملاتی و دشواری‌های ناشی از انطباق نرم‌افزارها و سیستم‌های خارجی با عملیات بانکی داخلی را از دیگر چالش‌ها در این خصوص عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۷۰ درصد هک‌های صورت‌گرفته در شبکه‌های بانکی و موسسات مالی بوده است و بنا بر این دسترسی به سرویس‌های امنیتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. نجفی با بیان اینکه، متاسفانه برخی چالش‌های شبکه بانکی هنوز حل نشده و اگر بانکداری الکترونیکی توسعه یابد، باید معضلات آن حل شود، اظهار کرد: در بانکداری الکترونیکی نگرش به مشتری فرق کرده و متاسفانه، بانک‌ها با مشتریان خود در رابطه با درصدی که برای ارائه تسهیلات دریافت می‌کنند، شفاف نیستند که این موضوع یکی از معضلات مهم محسوب می‌شود و این در حالی است که بانک‌ها در کشورهای دیگر برای ارائه تسهیلات اول فرم سازمان مالیاتی را درخواست می‌کنند.