گروه بازار پول - ولی‌الله سیف، اکبر کمیجانی، مسعود نیلی و محمد هاشم پسران سخنرانان سومین همایش سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید هستند. همایش سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید در دو دوره قبلی به رابطه سیاست‌گذاری و تولید، بازسازی نظام پولی و صنعتی و نسل‌های مختلف تلاطم ارزی پرداخته است.
در دوره جدید تمرکز همایش بر سیاست‌گذاری مطلوب در شرایط کنونی است. در اولین همایش نتایج انجام شده نشان داد: نوسان کنونی تا چند سال اثر خود را در سرمایه‌گذاری نشان خواهد داد. اتفاقی که آمارهای بانک مرکزی نیز بعدا بر آن صحه گذاشت. سرمایه‌گذاری در سال ۹۱ معادل ۲۲ درصد کاهش داشته است. در این همایش با ارزیابی معلول‌های تلاطم ارزی به رکود فعالیت‌های اقتصادی، به عنوان یکی از فراگیرترین تبعات بروز تلاطم ارزی اشاره شد که در کشورهای مختلف دنیا مشاهده شده است. در این زمینه به نکته کلیدی، لزوم توجه به تفاوت کلیدی افزایش نرخ ارز در چارچوب سیاست ارزی رسمی کشور و افزایش نرخ ارز در اثر بروز تلاطم ارزی پرداخته شد. حالت نخست؛ یعنی افزایش نرخ ارز در چارچوب سیاست ارزی رسمی بانک مرکزی، افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی کشور را به دنبال خواهد داشت، اما در وضعیتی که افزایش نرخ ارز در اثر تلاطم ارزی و هجوم سفته‌بازان به بازار ارز ایجاد شود، چنین وضعیتی با ارسال سیگنال ناامنی به سرمایه‌گذاران، کاهش محسوس سرمایه‌گذاری در کشور را تا مدتی چندساله به دنبال دارد.
در این همایش تاکید شد برای کنترل وضعیت فعلی بازار ارز کشور، اشتباه است که فکر کنیم بازار ارز را می‌توانیم بدون توجه به سایر متغیرهای اقتصاد کلان کشور مدیریت کنیم؛ بلکه لازم است علاوه‌بر اتخاذ سیاست‌های مناسب در زمینه بازار ارز، کسری بودجه و سیاست‌های پولی و بانکی و همچنین عوامل غیراقتصادی که روی انتظارات مردم در زمینه قیمت آتی ارز مردم تاثیر می‌گذارد، به خوبی مدیریت شوند. این سخنان در شرایطی بیان شد که التهاب ارزی روزهای ابتدایی خود را سپری می‌کرد. در همایش دوم نیز با پرداختن به موضوعات مختلف از جمله ۱+۵ و چالش اقتصاد ایران پرداخته شد و برای اولین بار از آمار نازل اشتغالزایی رونمایی شد. همایش سوم با استفاده از تجارب موفق دو همایش قبلی و با به روز رسانی محتوا با توجه به شرایط روز کشور قصد دارد سیاست‌گذاری ارزی را با توجه موقعیت کنونی اقتصاد ایران را بررسی کند.
پروفسور هاشم پسران یکی از نامزدهای نوبل اقتصاد ۲۰۱۳ در کنار ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی، اکبر کمیجانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور از جمله سخنرانان ویژه این همایش هستند. کمیته علمی همایش را نیز اقتصاددانان برجسته‌ای از جمله دکتر موسی‌غنی‌نژاد، دکتر محمد مهدی بهکیش، دکتر پرویز عقیلی و محمد‌هادی مهدویان بر عهده دارند. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در همایش و کسب اطلاعات بیشتر به سایت
http://events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۳۴-۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس بگیرند.

تدوین نقشه راه سیاست‌گذاری ارزی