بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای بازنگری آیین‌نامه‌ها و مقررات بازار بیمه کشور، آیین‌نامه اعطای پروانه و نحوه فعالیت موسسات ارزیابی خسارت بیمه‌ای را اصلاح کرد و پیش‌نویس نهایی آن در جلسه مورخ ۲۶ آذر ماه ۹۲ شورای‌عالی بیمه به تصویب رسید. بازنگری و اصلاح این آیین‌نامه، براساس تجربه اجرای آیین‌نامه قبلی ارزیابان خسارت بیمه‌ای طی ۱۰ سال اخیر و با توجه به مطالعات و تجربیات موجود در صنعت بیمه جهانی در زمینه فعالیت حرفه تخصصی ارزیابی خسارت بیمه‌ای صورت گرفته و نقش ارزیابان خسارت بیمه‌ای در بازار بیمه کشور به عنوان بخشی از فعالیت این صنعت تقویت شده است.

در پیش‌نویس نهایی این آیین‌نامه، ارزیابان خسارت بیمه‌ای از لحاظ توانایی فنی، مالی و اداری توانمندسازی و ظرفیت‌های اجرایی آنها برای تامین نیازهای موسسات بیمه‌ای تقویت شده است. در آیین‌نامه اصلاحی همچنین شرایط مجزایی برای احراز صلاحیت ارزیابان خسارت بیمه‌ای به تفکیک ارزیابان خسارت حقیقی و حقوقی تعریف و تدوین شده است.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همچنین در آیین‌نامه جدید، بر مستقل بودن ارزیابان خسارت بیمه‌ای از موسسات بیمه‌ای و سایر ذی‌نفعان و بر جلوگیری از تضاد در منافع تاکید و در مورد سهامدار بودن آنها در موسسات بیمه، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

برای ترغیب بیمه‌گذاران به استفاده از خدمات ارزیابان خسارت بیمه‌ای نیز ارتباط و تعامل میان ارزیابان خسارت بیمه‌ای و بیمه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان و نحوه ورود ارزیابان به فرآیند رسیدگی به خسارت و چارچوب قرارداد کتبی ارزیابی خسارت با بیمه‌گذار مشخص شده است و بیمه‌گذار می‌تواند مستقیما به ارزیاب خسارت بیمه‌ای مراجعه کند.

در این آیین‌نامه همچنین به مقوله آموزش مستمر ارزیابان خسارت بیمه‌ای، نظارت بر رفتار حرفه‌ای آنها و اختلافات ارزیابان خسارت بیمه‌ای با شرکت بیمه یا بیمه‌گذار تاکید و ضمن توجه خاص به شرایط تمدید پروانه فعالیت ارزیابان خسارت بیمه‌ای، ضمانت‌های اجرایی متناسب نیز در صورت عدم‌رعایت مفاد آیین‌نامه پیشنهاد شده است.