برگزاری جلسات کارشناسی برای تحول در بیمه شخص ثالث

با توجه به فرمان مقام معظم رهبری درباره واگذاری شرکت‌های دولتی، بازنگری و تحول در تمامی ابعاد بیمه ضرورت دارد.

هادی اویار حسین، مدیرعامل بیمه دانا، در گفت‌وگو با ایسنا رباره خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه به ویژه بیمه دانا و روند آن توضیح داد: خصوصی‌‌سازی بیمه‌ها از جنبه‌های مختلف در حال بررسی است تا اصلاح ساختاری آنها در مرحله واگذاری انجام شود. به گفته وی اصلاح ساختار بیمه‌ها در زمینه‌هایی همچون حوزه‌های مالی، منابع انسانی، حقوقی و عملیاتی ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بخش خدمات‌دهی که بیشترین فعالیت بیمه‌ها حول محور آن است، نیازی به اصلاح دارد؟ توضیح داد: بیمه‌ها در ارائه خدمات با بخش‌خصوصی همکاری می‌کنند، چرا که بیشترین خدمات بازاریابی از سوی نمایندگان انجام می‌شود، در عین حال بازنگری در این بخش نیز صورت می‌گیرد.

اویارحسین بحث ساختار تشکیلاتی و مالی بیمه را از مهم‌ترین بخش‌هایی دانست که اصلاح در آن ضروری و در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح ساختار تشکیلات بیمه به چه ترتیبی انجام می‌شود؟ توضیح داد: این امر توسط سه شرکت بیمه دانا، البرز و آسیا و در حوزه معاونت بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دست بررسی کارشناسی است.

مدیرعامل بیمه دانا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح در حوزه مالی به چه گونه‌ای انجام می‌شود؟ گفت: شرکت‌های بیمه باید خود را آماده کنند تا در مرحله‌ای که قرار است واگذاری انجام شود، صورت‌های مالی شفاف و مطلوب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خدمات فنی درشرکت‌های بیمه در چهار بخش، بازاریابی، بیمه‌گری (تعیین نرخ و شرایط)، صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت انجام می‌شود تصریح کرد: بازاریابی و صدور بیمه که از سوی نمایندگان شرکت‌های بیمه انجام می‌شود در حال اصلاح است و از سویی بیمه‌گری و پرداخت خسارت که از سوی شرکت‌های بیمه انجام می‌شود نیز نیاز به اصلاح و افزایش سرعت و انعطاف‌پذیری دارند.

اویارحسین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت‌های بیمه در زمان خصوصی‌سازی چه اقداماتی را برای تقویت بیمه شخص ثالث و جلوگیری از ایجاد زیان آن انجام می‌دهند؟ خاطرنشان کرد: در این زمینه مذاکراتی انجام و تمهیداتی اندیشیده شده است و بیان آنها نیاز به رسیدن به نتیجه نهایی است.

وی ادامه داد: تعیین حق بیمه شخص ثالث و تعهد پرداخت خسارت جانی نیز در اختیار شرکت‌های بیمه نیست، اما از سوی آنها اجرا می‌شود. بدین ترتیب باید پیشنهاداتی برای تغییر و تحول در بیمه شخص ثالث ارائه شود.

به گفته وی جلسات کارشناسی در این زمینه در حال برگزاری است تا بیمه شخص ثالث به جایگاه مطلوبی برسد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر نظام تعرفه‌ای به نظام نظارت مالی توضیح داد: مقدماتی در این زمینه آغاز شده و بیمه مرکزی نیز اقداماتی را انجام داده است، در عین حال صنعت بیمه کشور در مسیر تحول بیمه‌ای به سمت این تغییر خواهد رفت.