نماینده مردم بناب در خانه ملت گفت: در شرایط اقتصادی کشور هرکس که موفق به دریافت تسهیلات بانکی شود از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای زمین، مسکن، آهن و سیمان که با تورم بالایی دست به گریبان هستند، سودهای سرشاری نصیب خود می‌کند. دکتر رسول صدیقی‌بنابی در گفت‌وگو با ایسنا، با استقبال از ایده رییس کل بانک مرکزی، گفت: وقتی مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ تورم را تا پایان سال‌جاری ۲۰ و ۲۳‌درصد اعلام می‌کنند طبیعی است هرکس در این شرایط از تسهیلات بانکی ۱۲‌درصدی استفاده کند؛ از نوعی رانت برخوردار شده است.

وی افزود: برای به حداقل رساندن این‌گونه رانت‌ها باید ارتباطی بین نرخ تورم و سود بانکی داده شود، به عبارت دیگر برای کاهش سود بانکی باید روی شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله نرخ تورم کار کنیم. وقتی نرخ واقعی تورم بسیار بالاتر از ۱۲‌درصد است، مردم از نرخ ۱۲‌درصد بانکی استقبال می‌کنند، بنابراین مسوولان اقتصادی باید ابتدا نرخ تورم را کاهش سپس سود بانکی را نسبتی از نرخ تورم به علاوه حق‌العمل بانک تعیین کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با یادآوری نامه اقتصاددانان به رییس‌جمهور، گفت: اقتصاددانان در نامه‌های متعدد به رییس‌جمهور هشدار داده بودند که کاهش دستوری نرخ سود بانکی کارآیی اقتصادی ندارد. هم‌چنین نسبت به گسترش رانت‌خواری هشدار داده بودند. در صحبتی که با چند مدیرعامل بانکی در مجلس داشتم آنان از ناتوانی مردم برای دریافت تسهیلات گفتند؛ به گونه‌ای که درخواست تسهیلات بانکی پنج برابر منابع موجود بانکی است، و این در حالی است که این نسبت با کارمزد ۱۴‌درصدی، چهار برابر منابع بانک‌ها بود.

نماینده مردم بناب با بیان این‌که رییس کل بانک مرکزی هنوز فرمول مشخصی برای تعیین نرخ تورم پیشنهاد نداده است، گفت: می‌توانیم شاخص‌های مختلفی را در سود بانکی دخیل کنیم از جمله شاخص تورم. علم اقتصاد نمی‌تواند از دیدگاه علمای دینی صحبت کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با رد نهادینه شدن تورم بالا همزمان با اجرایی شدن ایده مظاهری، گفت: قانون بانکداری بدون ربا مساله‌ای بسیار حساس و تخصصی است که فقها باید نظرات‌شان را بیان کنند؛ ولی ارتباط سود بانکی با تورم، قیمت‌ها را واقعی می‌کند، بنابراین بانکداری بدون ربا سهل‌تر اجرا می‌شود. این‌که بانکداری ایران اسلامی است یا خیر، کارشناسان اقتصاد اسلامی باید آن را بررسی کنند.

او مغایر بودن یا نبودن ایده مظاهری با قانون بانکداری بدون ربا را منوط به نحوه و کیفیت اجرای ایده فوق دانست و اظهار کرد: ایده رییس کل بانک مرکزی باید به گونه‌ای اجرایی شود که به قانون بانکداری بدون ربا توجه جدی شود. ولی اگر استناد این باشد که به دلیل این‌که به تورم مرتبط می‌شود پس چنین نتیجه‌گیری شود که مغایر بانکداری بدون رباست باید بگویم این موضوع وارد نیست.