گروه بین‌الملل- انتظار برای تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده در خصوص نرخ بهره موجب تنزل وال استریت در روز دوشنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، با اینکه بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا قبلا اعلام کرده است برای آرام کردن تنش بازار هر اقدامی لازم باشد را انجام خواهد داد، سرمایه‌گذاران درباره اداره بانک برای کاهش نرخ بهره مطمئن نیستند. علاوه بر این بیانیه‌ای که بانک در تحصیل اوضاع اقتصادی منتشر می‌کند، از اهمیت روانی زیادی برخوردار است و می‌تواند سیاست درازمدت بانک را ترسیم کند. اگر حتی بانک نرخ بهره را کاهش دهد اما در بیانیه خود همچنان تورم را نگرانی اصلی خود اعلام کند، کمکی به آرام کردن تشویش‌های سرمایه‌گذاران نکرده است. برخی از کارشناسان درباره میزانی که بانک احتمالا نرخ بهره را کاهش خواهد داد، تردید دارند. در حالی که بازار مشتاق نیم‌درصد کاهش نرخ بهره است، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این کاهش بیش از ۲۵/۰درصد نخواهد بود. آنها مقامات فعلی بانک را فاقد ثبات آلن‌گرین اسپن رییس سابق بانک مرکزی می‌دانند که برای جلوگیری از کسادی نرخ بهره را در آمریکا چهار سال قبل به یک درصد رساند. به هر حال برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ۲۵/۰درصد کاهش نرخ بهره اصلا رضایت‌بخش نیست، مگر اینکه بانک در بیانیه خود اعلام کند که سیاست کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داشت. شاخص سهام صنعتی داوجونز در روز دوشنبه ۳۹واحد یا ۲۹/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۴۰۳ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپوند ۸ واحد یا ۵۱/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۴۷۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۱ واحد یا ۷۹/۰درصد کاهش یافت و به واحد ۲۵۸۲ رسید.

در بازارهای آسیایی، نگرانی از تداوم بحران در بازارهای مالی فشار بر سهام به ویژه سهام بانک‌ها را افزایش داد و موجب تنزل شاخص‌ها شد. در ژاپن حتی سخنان وزیر اقتصاد و دارایی این کشور برای دلداری بازار، نتوانست آرامش را بر بازار سهام توکیو حاکم کند. وی گفت بحران اعتبارات در آمریکا به اقتصاد ژاپن آسیبی وارد نخواهد کرد. اما هرج‌ومرج و تنش در بازار آمریکا و کسادی اقتصاد بزرگ‌ترین شریک تجاری‌، طبیعتا بر تقاضای ورود کالا از ژاپن تاثیر منفی خواهد گذاشت و همین کافی است تا دنیا را به کام صادرکنندگان ژاپنی را تلخ سازد. شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۲۸۶ واحد یا ۷۷/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۵۸۴۱ رسید. در کره‌جنوبی هم شاخص اصلی کره ۸/۱درصد ضرر کرد.

در اروپا هم شاخص‌های سهام تحت تاثیر تقاضای وام موسسه نورترن بانک از بانک مرکزی، روز بی‌رونقی را در دوشنبه سپری کردند. شاخص سهام FISE لندن ۶۹/۱درصد از دست داد. در آلمان لاکس‌آلمان ۲۴/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۸۰/۱درصد تنزل کردند. در میان بازارهای جهان این تنها بازار چین است که راهی متفاوت می‌رود و با اینکه نرخ بهره در این کشور برای دومین در یک ماه اخیر افزایش یافته است، شاخص اصلی شانگهای ۱/۲درصد ترقی کرد که رشدی شبیه رکورد را نشان می‌دهد. اما شاخص هنگ‌‌سنگ در هنگ‌کنگ ۲۰/۱درصد از دست داد.