مرکز فوریت‌های بانکداری الکترونیک در بانک اقتصاد نوین راه‌اندازی شد
فاطمه بهادری
بانک اقتصاد نوین با راه‌اندازی مرکز فوریت‌های بانکداری الکترونیک به مشتریانی که نیاز فوری به رمز کارت و یا رفع مشکلات خود دارند، خدمات ارائه می‌دهد.

عبدالرضا شریفی مدیر امور فناوری و اطلاعات و ارتباطات بانک اقتصاد نوین با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران تصریح کرد: سعی شده مرکز فوریت‌های بانکداری الکترونیک در کنار شعبه راه‌اندازی شود تا مشتریانی که نیاز دارند کارت خود را سریع دریافت کنند با ارائه مدارک خود به شعبه، یک ساعته کارت خود را دریافت کنند. وی با تاکید بر اینکه مرکز فوریت‌های بانکداری الکترونیک از ابتدای ماه جاری شروع به فعالیت کرده است. افزود: هدف از راه‌اندازی این مرکز، ارائه سرویس فوری به دارندگان کارت بانک اقتصاد نوین است.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه کسانی که کارت خود را گم کرده‌اند و یا مشتری جدید بانک هستند و نیاز فوری به کارت دارند می‌توانند در طول نیم ساعت از خدمات سریع این مرکز بهره‌مند شوند.
در عین‌حال مهندس امینی، مدیر شرکت ارتباطات سلام مهر نیز در تکمیل توضیحات شریفی اظهار داشت: مرکز ارتباط نوین با شماره تلفن‌های 111-48031000 در هر ساعتی از شبانه‌روز به مشتریان بانک خدمات ارائه می‌کند. به‌گونه‌ای که اگر فردی در مبادی شهر، فرودگاه و ترمینال و ... نیاز فوری به خدمات کارت بانکی داشته باشد می‌تواند از طریق تماسی با مرکز و اعلام نیاز فوری خود، از خدمات این مرکز استفاده کند. هر کدام از شماره‌تلفن‌های اعلام شده دارای 15 خط است.
شریفی خدماتی همچون صدور فوری رمز، صدور فوری کارت، مسدود کردن کارت‌های مفقودی و سرقتی، پیگیری شکایات مرتبط با کارت و پرداخت الکترونیکی را ازجمله خدمات مرکز فوریت‌های بانکداری الکترونیک اعلام کرد و گفت: کارکنان این مرکز آمادگی دارند تا در صورت نیاز، نحوه استفاده از خودپرداز، پایانه فروش، اینترنت بانک و تلفنبانک را به مشتریان آموزش دهند. وی ساعات کار مرکز را شنبه تا چهارشنبه ۷ صبح لغایت ۱۹ بعدازظهر و پنج‌شنبه ۷ صبح لغایت ۱۷ بعدازظهر اعلام کرد و افزود: تلاش می‌شود این مدت تا ساعت ۱۰ شب افزایش یابد. در حال حاضر این مرکز در خیابان آفریقا، بالاتر از چهارراه کودک واقع است.
مدیر امور فناوری و اطلاعات و ارتباطات بانک اقتصاد نوین در خصوص افزایش ساعات و مراکز ارائه خدمات این مرکز تصریح کرد: برای شروع این خدمات در تهران ارائه می‌شود و امیدواریم قبل از پایان سال حداقل پنج شهر را به این خدمت مجهز کنیم و در صورت موفقیت طرح، میزی برای ارائه این خدمات در هر یک از شعب بانک مستقر می‌شود. وی یکی دیگر از خدمات مرکز فوریت‌های بانکداری الکترونیکی را رفع مغایرت‌های پایانه‌های فروشگاهی (POS) دانست و افزود: یکی از دلایلی که فروشندگان نسبت به نصب دستگاه‌های پایانه فروش رغبت نشان نمی‌دهند واریز دیر هنگام وجه به حساب مشتری و یا مغایرت‌ها در گذشته بوده که در حال حاضر موجب بی رغبتی آنها شده است.
شریفی با بیان اینکه در حدود ۹۹هزار پایانه فروش این بانک در حال بهره‌برداری است تصریح کرد: ۳۲۳ دستگاه خود پرداز (ATM) نیز به مشتریان بانک خدمات ارائه می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک تعداد دستگاه‌های پایانه فروش به ۱۱۰هزار دستگاه و دستگاه‌های خودپرداز به ۵۰۰ دستگاه افزایش می‌یابد. وی تعداد کارت‌های صادره بانک را ۲میلیون و ۵۵۰ فقره کارت اعلام کرد و گفت: بانک اقتصاد نوین تلاش می‌کند تا کارت‌های صادره غیر نقدپذیر باشند تا مشتریان به استفاده خدمات الکترونیکی و مزایای آن تشویق شوند و بیشتر از دستگاه‌های پایانه فروش استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا راه دیگری به جز ارائه کارت شناسایی برای احراز هویت مشتریان وجود دارد تصریح کرد: باید قوه قضاییه و بانک مرکزی کمک کنند تا به صورت قانونی این امر امکانپذیر شود اما در حال حاضر با توجه به قوانین تنها روش احراز هویت حضور فرد و کارت شناسایی است.
مدیر امور فناوری و اطلاعات و ارتباطات بانک اقتصاد نوین در خصوص پروژه نصب دستگاه‌های پایانه فروش در ساختمان‌های مسکونی گفت: این سرویس در شهرهای شیراز، تبریز، رشت، تهران و کرج و با نصب ۲۲هزار و ۵۵۳ دستگاه در ساختمان‌های مسکونی بالای ۱۰ طبقه، به مردم خدمات ارائه می‌کند و به زودی اصفهان و مشهد نیز به این طرح مجهز می‌شوند.وی ادامه داد: عمده تراکنش‌های پایانه‌های فروش ساختمان‌های مسکونی مربوط به پرداخت قبوض است و بانک تلاش می‌کند تا در همین زمینه آموزش دهد.وی مجتمع‌های دارای ۱۰ واحد و بالاتر را مجتمع‌های دارای شرایط نصب دستگاه‌های POS اعلام کرد و گفت: هیات‌مدیره ساختمان می‌توانند با ارائه درخواست و پذیرش شروطی همچون نصب دستگاه‌ها در معرض دید و پرداخت شارژهای ساختمان از طریق این دستگاه‌ها و اختصاص یک خط تلفن، دستگاه را تحویل بگیرند. البته خط تلفن عموما مربوط به واحد مدیر ساختمان است که تنها برای زمانی که تراکنش انجام می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی نرخ کارمزد استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی را یک‌درصد تا سقف یک‌هزار و 500 تومان اعلام کرد که براساس قوانین بانک مرکزی تعیین می‌شود.
شریفی بررسی ارائه سرویس تحویل (delivery) را از دیگر خدمات آینده بانک اقتصاد نوین اعلام کرد و گفت: از این طریق مردم می‌توانند تلفنی سفارش خرید دهند.
وی افزود: کارت اعتباری به صورت آزمایشی از پایان مردادماه و برای 30درصد از کارکنان بانک صادر شده و تا پایان سال نیز به صورت آزمایشی برای سایر کارکنان بانک صادر می‌شود.
وی گردش عملیاتی، رضایت مشتری و دارنده دستگاه پایانه فروش را از مشکلات صدور کارت اعتباری دانست و گفت: پس از مرحله آزمایشی، شرایط واگذاری برای عموم اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که صدور کارت هدیه بانک به صورت شارژی و به نام امکان‌پذیر است افزود: این کارت‌ها برای احراز دارنده کارت قابل‌تعریف نیست و در سه تا 6ماه از دور خارج شود.
وی در خصوص مسترکارت صادره توسط بانک گفت: امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم مجددا این سرویس را ارائه دهیم.
شریفی قیمت تمام شده هر کارت را برای بانک یک هزار تومان اعلام کرد که شامل همه فعالیت‌های روی کارت می‌شود.
به گفته وی بانک اقتصاد نوین در پروژه مشترکی با وزارت آموزش و پرورش یک میلیون و ۸۰هزار کارت برای کارکنان این وزارتخانه صادر کرد.صندوق رفاه دانشجویی نیز از دیگر نهادهای مشترکی است که بانک اقتصاد نوین صدور کارت برای آنها را بر عهده گرفته است.
شریفی درخصوص مشکلات امنیتی صدور ایران چک توسط بانک اقتصاد نوین اظهار داشت: هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد و از حدود یک ماه و نیم گذشته، ایران چک‌های بانک اقتصاد نوین صادر شده است.