بسترهای ICT در خدمت مدیران بیمه‌های اتومبیل

لیلا اکبرپور- حجم وظایف مدیران بیمه‌های اتومبیل شرکت‌های بیمه در شرایط فعلی آنقدر زیاد است که کمتر مدیر بیمه اتومبیلی را می‌توان یافت که در طول یک روز کاری فرصت پاسخ دادن به سوالات خبرنگاری را داشته باشد. به ویژه مدیران بیمه‌های خودرو شرکت‌هایی که حجم عمده‌ای از پرتفوی آنها در انحصار این رشته قرار دارد.

در واقع رشته اتومبیل به خصوص بیمه شخص ثالث تحت عنوان رشته زیان‌ده و مدیر بیمه‌های اتومبیل به عنوان مدیر گرفتار شهرت دارند.

حجم کار مدیریت‌های اتومبیل و رسیدگی به خسارات پرداختی رقابت‌پذیری در این رشته را به شدت محدود کرده و در واقع انگیزه‌ای برای رقابت باقی نگذاشته است.

رشد تقلبات بیمه‌ای و خسارات غیرواقعی طی سال‌های اخیر نیز مزید بر علت شده و حجم فعالیت‌های مدیریت‌های بیمه اتومبیل را افزایش داده است.

اما در بازدیدی که از عملکرد یکی از مدیریت‌های بیمه اتومبیل که اتفاقا مدیر آن یکی از مهندسان کشور بود و سابقه چندین ساله در صنعت خودرو داشت، شاهد روش‌ها و راهکارهای عملیاتی جدید گروه کاری وی در بیمه خودرو بودیم.

هر چند سیستم دارای نواقص و یا بهتر بگویم کاستی‌های یک سیستم نوپا بود اما در نهایت توانسته بود با مهارت امکانات و بسترهای ICT کشور را جهت این صنعت به خدمت بگیرد.

او معتقد است، کاستی‌ها و نواقص موجود در صنعت بیمه کشورمان جایگاه ایران را در مقایسه با متوسط جهانی به شدت کاهش داده است.

سیستم‌های اطلاعاتی، تصمیم‌سازی دقیق و سریع، روش‌های ابتکاری جدید، قابلیت‌های توسعه شبکه خدمات و بکارگیری نیروهای جوان در کنار مشاوران پیشکسوت‌ ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی را با مهندس ابوطالب قره چماقلو انجام دهیم که در ادامه می‌آید:

آقای مهندس از خودتان بگویید و اینکه چه شد تصمیم گرفتید وارد صنعت بیمه آن هم مدیریت خودرو شوید؟

زمان زیادی نیست که از صنعت خودرو به عرصه صنعت بیمه وارد شدم، ولی در این زمان تجربه زیادی در صنعت بیمه آموختم و به تحلیل آن پرداختم. واقعا صنعت بیمه دنیای دیگری است و بیمه خودرو دنیای عجیب.

چرا بیمه اتومبیل به نظرتان عجیب آمد؟

با وجود تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه مدیران و کارشناسان این صنعت در کلیه سطوح سختکوشی در این بخش از بیمه تجلی می‌کند که چیزی جز قدردانی از مدیران آن نمی‌توان به زبان آورد.

حجم عمده‌ای از این پرتفو و عملیات بیمه‌ای کشورمان در انحصار بیمه‌های اتومبیل است، اینکه مدیران آن سختکوش باشند، عجیب نیست.

نکته عجیب آن روش‌های دیرینه حاکم بر این صنعت است که اداره بیمه اتومبیل تنها برپایه اصول و تجارب پیشکسوتان استوار است که قطعا توان همراهی با افزایش روزافزون حجم عملیات در بیمه و به ویژه بیمه‌های خودرو را ندارد. در واقع راه گریزی نیست مگر مهندسی مجدد.

مهندسی مجدد روش‌ها و فرآیندها و تدوین استراتژی‌های جدید و پررنگ‌تر کردن نقش IT در این بخش و شاید هم اصلاح برخی از ساختارها و قوانین جاری که البته همت بیشتر مدیران عالی صنعت بیمه و دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد می‌تواند مشکل گشا باشد.

پررنگ‌تر کردن نقش IT راهکار مناسبی به نظر می‌رسد که این روزها همه از آن صحبت می‌کنند اما اجرای آن همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است،چرا؟

به دلیل حجم بالای عملیات و تاثیر مستقیم برخی از سازمان‌ها در کیفیت خدمات و ضریب خسارت در صنعت بیمه خودرو، روش‌های دیرینه آن سازمان‌ها نیز خسارات زیادی را به این صنعت وارد می‌کند که انتظار می‌رود سازمان‌های مرتبط نیز در کنار وظایف قانونی خود، در قبال سهمی که به صورت قانونی از درآمد این صنعت دریافت می‌کنند، حداقل در بخش‌های مرتبط به صورت مکانیزه همراهی نمایند.

توجه داشته باشید که اکنون ناتوانی روش‌های فعلی در این صنعت و ضعف سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی با سایر سازمان‌های ذی‌ربط، میدان مناسب و کم‌خطری را به منظور کسب درآمدهای نامشروع برای متقلبین این صنعت ایجاد کرده است، به طوری که سهولت تقلب و نیز حجم درآمد ناشی از آن شاید باعث وسوسه هر انسانی شود.

به نظر شما چرا به‌رغم تصمیمات اتخاذ شده حجم تقلبات بیمه‌ای همچنان بالا است؟

هر از چندگاهی تصمیمات ناگهانی و کوتاه‌مدت به ناچار از سوی مسوولان ذی‌ربط صورت می‌گیرد که در مقابله با برخی موارد خاص و شاید هم حاصل اطلاع‌رسانی ناقص از سوی سیستم‌های آماری و اطلاعاتی، ناتوان است.

منظور شما این است که دست‌‌اندرکاران در اصلاح ساختار کوتاهی کرده‌اند؟

بپذیرید که نقد کردن نباید موجب کاهش ارزش تلاش‌‌های دست‌اندرکاران و پیشکسوتان شود، بلکه باید حاوی پیام و روشنگری باشد و مهم‌تر از نقد، ارائه راهکار می‌تواند موجب حرکت‌های مفیدی از طرف برخی از مسوولان و مدیران در صنعت بیمه شود.

ساختار فعلی صنعت بیمه کشورمان توان تحولات را دارد؟‌

تلاش دست‌اندرکاران صنعت بیمه غالبا سوار بر روش‌های سنتی یا بهتر بگویم دیرینه است و بدنه این صنعت چندان قابلیت جذب تحول را ندارد. اما آنچه تاکنون شاهد آن بودیم که جای خوشحالی نیز دارد، مصاحبه‌‌های مدیران عالی برخی از شرکت‌های بیمه است که نشان صاحب‌نظری و اعتقاد آنها به خلاقیت و تحول است و امید می‌رود با همگرایی بیشتر و همراهی مناسب از طرف متولی اصلی این صنعت یعنی بیمه مرکزی ایران شاهد اصلاح اساسی در روش‌ها و ساختارهای این صنعت به ویژه در بخش بیمه‌های اتومبیل باشیم. چرا که بیش از ۶۰درصد سهم درآمد صنعت بیمه کشورمان از صدور بیمه‌نامه‌های اتومبیل به ویژه شخص ثالث است و کاهش این نسبت سهم از کل صنعت بیمه مستلزم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه جانبه کشور و نیز افزایش درآمد سرانه می‌باشد.