باهره دامغانی

نرخ رشد ۴درصدی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در ربع دوم سال موجب بر باد رفتن امید‌های وال‌استریت به کاهش نرخ بهره و در نتیجه تنزل شاخص‌های سهام در روز پنجشنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک وزارت بازرگانی ایالات متحده روز پنجشنبه چند خبر مهم برای بازار منتشر کرد که مهم‌ترین آن انتشار خبر مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماه دوم سال بود که بسیار بالاتر از نرخ رشد اقتصادی ۶/۰درصدی در سه ماه اول و نیز فراتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود که رشد ۴/۳درصدی را برای اقتصاد انتظار داشتند. این خبر در عین حال که رهیدن از ابتلای اقتصاد ایالات متحده را از کسادی نوید می‌دهد اما از آنجا که می‌تواند بر تصمیم بانک مرکزی تاثیر بگذارد و مانع از کاهش نرخ بهره شود، خبر بدی برای بازار به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران وال‌استریت همچنین منتظر خبر میزان اشتغال در هفته‌های اخیر هستند، هرچند که اداره کل به عنوان پیش‌درآمد خبر اعلام کرده است آمار کنونی حاکی از افزایش تعداد درخواست‌های بیمه بیکاری در هفته گذشته است.

این خبر در کنار خبر مربوط به وضعیت و ترقی درآمدها روحیه بازار را در روز پنجشنبه تضعیف کرد. کاهش قدرت خرید مردم در ماه‌های اخیر یکی از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاران وال‌استریت بوده است. البته برای برخی از سرمایه‌گذاران این خبرها فی‌نفسه اخبار بدی نیستند زیرا می‌توانند باعث کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی شود. بازار همچنین منتظر سخنان بن برنانکی رییس بانک مرکزی ایالات متحده هستند که قرار است در کنفرانس بانک‌های مرکزی ایالات متحده سخن بگوید. برخی از مقامات بانک مرکزی در ایام آشفتگی بازار گفته‌اند بانک آماده است تا هر اقدامی که مورد نیاز باشد را انجام دهد تا از آسیب بیشتر بازار در نتیجه آشفتگی اخیر جلوگیری کند. با این همه مقامات بانک تاکنون از بیان هر جمله‌ای که اشاره‌ای صریح به کاهش نرخ بهره داشته باشد، امتناع کرده است.

شاخس سهام داوجونز ۵۱واحد یا ۳۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۲۳۸ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶واحد یا ۴۲/۰درصد تنزل یافت و به واحد ۱۴۵۷ رسید و اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲واحد یا ۰۸/۰درصد به دست آمد و به واحد ۲۵۶۵ رسید. وال‌استریت در حالی کار خود را به پایان برد که اداره ایالتی مسکن در آمریکا اعلام کرد، قیمت خانه‌ها در ایالات متحده در سه ماه دوم سال فقط ۱/۰درصد افزایش یافته است که از سال ۱۹۹۴ تاکنون ضعیف‌ترین میزان ترقی قیمت‌ها است.اما در ژاپن با اینکه به نظر می‌رسید نتایج وال‌استریت انگیزه را برای سرمایه‌گذاران ژاپنی ضعیف کند، تقویت ارزش دلار در برابر ین، ژاپنی‌ها را به جنب و جوش واداشت. همچنین خبر اینکه جورج بوش رییس‌جمهور ایالات متحده قرار است طرحی درباره وام‌های Sub-Prime ارائه دهد تا از تنزل بیشتر بازاراها جلوگیری کند، بازار سهام توکیو را تقویت کرد. شاخص سهام نیکی روز جمعه ۴۱۵واحد یا ۵۷/۲درصد به دست آورد و به واحد ۱۶۵۶۹ رسید.

شاخص سهام توپیکس ۴۰واحد یا ۵۵/۲درصد به دست آورد و به واحد ۱۶۰۸ رسید. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۱۶/۱۱۶ین رسید که نسبت به آخرین ساعات روز پنج‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۷۴/۱۱۵ین معامله شده بود، ارزش ین تنزل محسوسی نشان می‌دهد.