سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است.

برخی از انواع خسارت وجود دارد که در بیمه بدنه اصولا، بیمه‌گر جبران آن را تعهد نمی‌کند. این خسارات عبارتند از: - خسارت اتومبیل به علت جنگ، شورش، اعتصاب یا تهاجم

- خسارت مستقیم و غیرمستقیم اتومبیل به علت انفجار هسته‌ای

- خسارت عمدی بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده اتومبیل به آن

-در صورتی که هنگام وقوع خسارت، راننده اتومبیل فاقد گواهینامه رانندگی باشد.

- خسارت اتومبیل به علت بکسل کردن اتومبیل دیگر مگر آن که اتومبیل بیمه شده مخصوص و مجاز به انجام این کار بوده و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.

- خسارت لوازم و دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی اتومبیل در صورتی که به علت نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد.

- خسارت اتومبیل به علت حمل بار بیش از حد مجاز.

بیمه حوادث سرنشین و راننده

اصطلاح مشابه: بیمه حوادث سرنشین، بیمه سرنشین

طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث راننده و چند شخص معین دیگر شخص ثالث تلقی نمی‌شوند.

خسارت بدنی این اشخاص به علت وقوع برخی حوادث برای اتومبیل تحت پوشش در بیمه اجباری شخص ثالث را بیمه دیگری با عنوان بیمه حوادث سرنشین و راننده تامین می‌کند.

این حوادث عبارتند از: آتش سوزی، انفجار، تصادف، واژگونی، انحراف یا سقوط اتومبیل. در صورت وقوع این گونه حوادث بیمه‌گر تعهد دارد بابت خسارت بدنی شخص بیمه شده تا مبلغ معینی بپردازد.

چون بیمه حوادث سرنشین و راننده مکمل بیمه شخص ثالث در پوشش خسارت بدنی حوادث ناشی از اتومبیل است همراه با این بیمه و در قالب یک بیمه‌نامه واحد عرضه می‌شود.

در بیمه حوادث سرنشین و راننده خسارت بدنی اشخاص بیمه شده به علت حوادث زیر در تعهد بیمه‌گر نیست:

- حوادث غیرقابل اجتناب مانند سیل، زلزله و توفان.

- جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و راهزنی.- استفاده از اتومبیل در مسابقه شرط بندی، آزمایش فنی و رانندگی- بروز تشعشعات هسته‌ای و رادیو اکتیو- سوخت‌گیری از اتومبیل

بیمه‌نامه بدنه

بیمه نامه بدنه دو بخش اصلی یعنی جدول مشخصات و شرایط بیمه نامه دارد جدول مشخصات خود چند جدول فرعی را در بر می‌گیرد.

در جدول اول شماره و تاریخ صدور بیمه نامه نام نماینده یا شعبه صادر کننده بیمه نامه درج می‌شود.

جدول بعدی مشخصات بیمه‌گذار شامل نام و نشانی او و سایر اطلاعات مرتبط مانند شغل بیمه‌گذار را در بر دارد.قسمت بعدی مبلغ بیمه اتومبیل شامل ارزش اتومبیل و ارزش لوازم اضافی (احتمالی) را نشان می‌دهد.

جدولی دیگر تعهدات بیمه‌گر در صورت وقوع خسارت تحت پوشش در بیمه‌نامه بدنه را نشان می‌دهد.

در قسمت بعدی اطلاعات مربوط به مدت بیمه شامل تاریخ شروع و پایان بیمه بدنه و نیز حق بیمه درج می‌شود. حق بیمه همان مبلغ پرداختی در ازای تعهدات بیمه‌گر در جدول چهارم است.

بخش دوم بیمه‌نامه بدنه، شرایط بیمه‌نام را در بر می‌گیرد. شرکت‌های بیمه معمولا، متن کامل شرایط بیمه‌نامه را در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌دهند.