گروه بازار پول- «طرح منطقی کردن نرخ سود بانکی» مصوبه مجلس شورای اسلامی بانک‌ها را موظف ساخته است که سالانه ۲درصد از نرخ سود تسهیلات اعطایی خود را بکاهند. شورای پول و اعتبار نیز در آخرین جلسه سال ۸۴ (۲۷اسفندماه) نرخ سود تسهیلات را از ۱۶درصد به ۱۴درصد برای بانک‌های دولتی کاهش داد و بانک‌های خصوصی را نیز موظف به کاهش نرخ سود وام‌های خود به حد ۱۷درصد کرد.

از آغاز سال‌جاری بانک‌های دولتی و خصوصی به این مصوبه گردن نهاده‌اند. اینکه اجرای این مصوبه چه تبعاتی برای بانک‌ها داشته و نتایج عملی آنها چه بوده، باید تا زمان تحلیل و بررسی ترازهای مالی این بنگاه‌ها صبر کرد ضمن اینکه تقریبا ۳۸روز دیگر از سال ۸۵ باقی است.

ظاهرا طرح کاهش ۲درصد دیگر از نرخ سود تسهیلات بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

اما تاکنون خبر دقیقی از چگونگی و احتمال کاهش یا ثابت ماندن نرخ بهره بانکی برای سال ۸۶ اعلام نشده است.

داوود زارع اسکندری، مدیرعامل بانک تجارت به عنوان رییس شورای هماهنگی بانک‌ها در گفت‌وگو با فارس از قطعی نبودن طرح کاهش نرخ سود در سال آینده خبر داده است.وی از نتایج عملکرد بانک‌ها پس از اعمال کاهش نرخ سود بانکی در سال ۸۵ به عنوان عاملی برای تداوم این روند یاد کرده است.رییس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت:کاهش ۲درصدی نرخ سود بانکی برای سال ۸۶ هنوز قطعیت نیافته و تحقق یا عدم تحقق آن بستگی به نظر کارشناسی کمیته‌های کاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارد.

داوود زارع اسکندری اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص کاهش یا عدم کاهش نرخ سود بانکی در سال ۸۶ نیاز به کار کارشناسی دارد و نظر افرادی مانند من در این خصوص از اعتبار لازم برخوردار نیست.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی در سال آتی هنوز طرح موضوع نشده و فعلا از بحث جدی در خصوص آن خبری نیست و قطعا متولیان امر در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در قالب کمیته‌های کاری در مورد آن تصمیم گیری کرده و نظر خواهند داد. رییس شورای هماهنگی بانک‌ها در پاسخ به این سوال که با احتمال عدم اجرای طرح کاهش ۲درصدی نرخ سود بانکی در سال ۸۶، آیا تحقق برنامه با مشکل مواجه می شود گفت: چنانچه مبتنی بر شرایط و همچنین نظر کارشناسان مربوطه تصمیم بر عدم اجرای طرح در سال آتی باشد، قطعا شاهد وقفه ای در اجرای برنامه چهارم توسعه در این بخش خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که کمیته مربوطه چه زمانی تشکیل خواهد شد؟ اظهار داشت: نمی‌توان پیش‌بینی در این خصوص داد ولی به هر تقدیر تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح برای سال ۸۶ بستگی به عوامل مختلف دارد که از جمله آنها آثار عملکردها در سال ۸۵ است.

زارع اسکندری در تبیین ارزیابی خود از نتایج و آثار اجرای طرح کاهش نرخ سود بانکی در سال ۸۵ گفت: این مساله خود را در تراز مالی بانک‌ها نشان خواهد داد که البته ۲ ماه زمان باقی است، لذا در خصوص میزان موفقیت بانک‌ها در اجرای این طرح فعلا نمی‌توان پیش‌بینی داشت.

توانسته‌ایم جلوی این کار را بگیریم

وی همچنین در خصوص تاثیرات تحریم‌های خارجی بر سیستم بانکی کشور گفت: در صورت فشار زیاد تحریم و یا همکاری نکردن کارگزاران خارجی در پروسه کار اعتبارات اسنادی و پرداخت‌ها معطلی ایجاد می‌شود و اثر دیگری نخواهد داشت.

مدیرعامل بانک تجارت، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فشارهایی که به بانک‌های ایران در سطح بین‌المللی وارد می‌شود پروسه کار را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: این عملکرد جای نگرانی ندارد چون کشور ما حداقل بیش از ۲۰سال گذشته تجربه این تحریم‌ها را داشته و نوع و روش‌های برخورد را آزمایش کرده است.

اسکندری خاطرنشان کرد: ما توانستیم با برنامه‌ریزی‌های لازم جلو این مشکلات را بگیریم.

مدیرعامل بانک تجارت در خصوص بازگشت ساعت کار بانک‌ها گفت: دولت به مدت سه ماه برای کاهش ترافیک ساعت کار بانک‌ها را تغییر داد که بر اساس گزارش‌های کارشناس سازمان ترافیک نتایج مثبتی در پی داشته است. وی افزود: با بحث‌هایی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت کشور مطرح بود منجر به بازگشت ساعت کار بانک‌ها شد.

کاهش نرخ سود بانکی هدف مقدسی است

طهماسب مظاهری با بیان این که از دیدگاه اقتصادی کاهش نرخ سود بانکی هدف مقدسی است، گفت: یکی از پیش نیازها و مقتضیات کاهش نرخ سود بانکی کاهش نرخ تورم است و باید تصمیماتی برای کاهش نرخ تورم اتخاذ کرد تا در نهایت به هدف مورد نظر یعنی کاهش نرخ سود بانکی دست یافت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص بررسی کاهش ۲درصدی نرخ سود بانکی برای سال آینده در شورای پول و اعتبار گفت: هرفردی که خواستار پیشرفت کشور و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی آن است در مورد نحوه کاهش نرخ سود بانکی راهکار ارائه دهد.طهماسب مظاهری با بیان این که از دیدگاه اقتصادی کاهش نرخ سود بانکی هدف مقدسی است، افزود: اما دستیابی به هرهدفی نیاز به ابزارهای خاص خود دارد و اگر با اتخاذ روش‌های ناصحیح به دنبال بهترین اهداف نیزبرویم نه تنها به هدف نخواهیم رسید بلکه باعث هزینه کردن منابع وعدم دستیابی به سود مورد انتظارنیز خواهیم شد.

وی با تاکید بر این که کاهش نرخ سود بانکی مقتضیاتی دارد، خاطرنشان کرد: این مقتضیات باید در بحث کاهش نرخ سود بانکی دیده شود تا بتوان با لحاظ آنها به کاهش نرخ سود بانکی دست یافت.