1200 صرافی در آستانه تعطیلی

فاطمه بهادری- طبق ماده ۹۱ قانون نظام صنفی صرافی‌ها باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند. براساس مصوبه‌ای که به تصویب هیات عالی نظارت وزارت بازرگانی رسیده است، بانک مرکزی طی نامه‌ای به صرافی‌های دارای مجوز اتحادیه طلا و جواهر، اخطار داد تا ظرف یک هفته فعالیت‌های خود را تعطیل کنند. در غیر این صورت واحد صرافی‌شان پلمپ می‌شود. این نامه که در هفته جاری به حدود ۱۲۰ صرافی ارسال شده، صراف‌ها را نگران کرده که با سابقه ۲۰-۱۵ ساله و کسب مهارت و تجربه، مجبورند شغل دیگری برگزینند. عکس تزئینی است

ورود دلارهای تقلبی به بازار و دستگیری تعدادی از مسافران ایرانی در تایلند به خاطر به همراه داشتن این دلارها، باعث شد تا بانک مرکزی نظارت بیشتری بر بازار ارز و طلای کشور داشته باشد چنانچه در قانون بازار غیر متشکل پولی و ماده ۱۱ بند «ج» و «د» قانون پولی و بانکی نیز بر این مساله تاکید شده است. بر این اساس نشستی که حدود ۶ ماه قبل با حضور مسوولین بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر برگزار شده مقرر شد تا مجوزهایی که این اتحادیه از سال ۱۳۷۳ به بعد صادر کرده، باطل شده و صراف‌ها برای گرفتن مجوز جدید به بانک مرکزی مراجعه کنند.

تا پیش از این تعدادی از صراف‌های جدید در قالب شرکت تضامنی از بانک مرکزی برای خرید و فروش ارز مجوز گرفته بودند. پس از جلسه فوق اتحادیه طی نامه‌ای به صرافی‌هایی که مجوز این اتحادیه را داشتند اعلام کرد که ظرف سه ماه فرصت دارند تا نسبت به گرفتن مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند.

صراف‌ها هم با در دست داشتن شرایط بانک مرکزی همچون سند مغازه، اجازه صاحب مغازه، تسویه مالیات و عوارض و یکصدمیلیون تومان سپرده بانکی به این بانک مراجعه کردند و در عین ناباوری متوجه شدند که دیگر نمی‌توانند به شغل صرافی خود ادامه دهند چرا که بانک مرکزی با این استدلال که در حال حاضر ۶۰ صرافی در تهران و ۱۸۰ صرافی در شهرستان‌ها مشغول فعالیت هستند و اجازه صدور مجوز برای صرافی‌های جدید را نداریم از صدور مجوز برای صراف‌های متقاضی امتناع کرد.

داستان تا بدان جا پیش رفت که صراف‌های ناامید از گرفتن مجوز، به کار خود ادامه دادند و بانک مرکزی پس از شکایت‌های مردمی در خصوص تخلفات حواله‌ای ارز و دلارهای تقلبی، در هفته جاری نامه‌ای را به همه صرافی‌های دارای مجوزهای اتحادیه طلا و جواهر که هم‌اکنون باطل شده‌اند؛ فرستاد و در آن خطاب به صراف‌ها متذکر شد که به علت اقدام به خرید و فروش غیرمجاز و حواله ارز موظفند ظرف مدت هفت روز، فعالیت خود را متوقف کنند. در غیر این صورت واحد صرافی‌شان توسط نیروی انتظامی پلمپ خواهد شد.

این نامه، آخرین امید صرافان را به یاس تبدیل کرد و شنیده‌ها حاکی از آن است که این ۱۲۰صراف قصد دارند با ارسال نامه‌ای به اتحادیه طلا و جواهر، خواستار روشن‌شدن وضعیتشان شوند. گرچه بانک مرکزی نیز در راستای حل این مشکل، تقاضای خود را نسبت به افزایش تعداد صرافی‌ها از ۲۴۰ به ۳۰۰صرافی به شورای پول و اعتبار ارائه کرده است اما انتظار نمی‌رود این شورا که چند دستور دیگر را در اولویت کاری خود دارد به زودی نسبت به این قضیه تصمیم‌گیری کند. لذا صرافانی که در پی احساس مسوولیت بانک مرکزی تا هفته آینده برای توقف فعالیت خود فرصت دارند، خود را بیکار می‌بینند.