کارت‌های اعتباری تا پایان بهار می‌آیند

فاطمه بهادری- دستور‌‌العمل صدور کارت‌های اعتباری در دست تدوین است و انتظار می‌رود در پایان بهار آینده، بانک‌ها بتوانند این کارت‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند. مهران شریفی، مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این مطلب گفت: بیشترین بحث در طرح کارت‌های اعتباری مربوط به عقدی است که در زمینه صدور این کارت‌ها بین بانک و مشتری منعقد می‌شود و خوشبختانه به نتایجی نیز رسیده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نقل و انتقال پول از طریق دستگاه‌های خودپرداز در بانک‌های صادرات و ملی امکان‌پذیر شده که تا پایان هفته آینده بانک‌های کشاورزی و پارسیان نیز این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: تا پایان بهمن‌ماه امسال اکثر بانک‌های کشور به سیستم انتقال وجه بین بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز متصل می‌شوند.

شریفی، سقف انتقال وجه بین بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز را تا سقف یک میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در صورت موفقیت طرح، این رقم در سال آینده به بیش از یک‌‌میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: سقف برداشت پول از خودپردازها که در حال حاضر به میزان ۲۰۰هزار تومان است در سال آینده افزایش نمی‌یابد.

شریفی فاز بعدی انتقال وجوه بین بانکی را از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان داخل بانک‌ها (Pin Pad) تا سقف پنج‌میلیون تومان اعلام کرد و گفت:‌ این فاز تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کارمزد هر یک‌میلیون تومان انتقال وجوه بین بانکی از طریق خودپردازها ۵۰۰تومان است، اظهار داشت: کارمزد انتقال وجه از یک‌میلیون تومان از طریق Pinpad ۵۰۰تومان، از یک تا دو میلیون ۷۰۰تومان، دو تا سه میلیون ۹۰۰تومان، سه تا چهار میلیون یک‌هزار و یکصد تومان و چهار تا پنج‌میلیون یک‌هزار و ۳۰۰تومان است.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی گفت: مشتریان برای انتقال وجوه بین بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز و Pinpadها می‌توانند به هر کدام از بانک‌های مقصد و مبدا که بخواهند مراجعه کنند.

وی پیش‌بینی کرد: با راه‌اندازی دو سیستم فوق، تقاضا برای ایران‌چک، چک‌های رمزدار و... کاهش می‌یابد.

شریفی در پاسخ به این سوال که بانک‌مرکزی چه تدابیری برای سرویس‌دهی بهتر خودپردازها در پایان سال اندیشیده است گفت: انتظار می‌رود بسیاری از دریافت پول‌ها در پایان امسال از طریق سرویس انتقال وجه صورت گیرد چرا که در بسیاری از موارد، استفاده از خودپرداز برای واریز وجوه به حساب‌های دیگر است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های بانک‌مرکزی برای پایان سال‌جاری، تشویق مردم به استفاده از کارت‌های بانکی در پایانه‌های فروش است. در عین حال پیش‌بینی کردیم از طریق شعب بانک‌ها، این آموزش و اطلاع‌رسانی نیز انجام شود.

وی ادامه داد: بانک‌مرکزی به بانک‌ها دستور داده تا برای ایام تعطیل، گروه‌های کشیک در داخل مسوول اسکناس ‌گذاری باشند.

همچنین در برخی خودپردازها شماره تلفن‌هایی نصب می‌شود تا در صورت بروز هر گونه مشکلی در خدمات‌رسانی این دستگاه‌ها، مشتریان بتوانند این مشکل را با مسوولان بانک در میان بگذارند.

شریفی خطای سرویس‌دهی خودپردازها نسبت به سال گذشته را کمتر اعلام کرد و افزود: در آذرماه امسال ۳۸میلیون و ۷۰۰هزار تراکنش در دستگاه‌های خودپرداز به ثبت رسیده که معادل ۹هزار و ۱۲۴میلیارد ریال از این طریق به مشتریان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: حجم پول در گردش پایانه‌های فروش در آذرماه امسال ۷۷۵میلیارد ریال و تعداد تراکنش این پایانه‌ها یک میلیون و یک‌صد هزار بوده است.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تعداد کارت‌های صادره تا پایان آذرماه امسال را ۲۰میلیون کارت اعلام کرد و گفت: تعداد خودپردازهای نصب‌شده تا پایان آذرماه ۶هزار و ۷۰۰دستگاه و پایانه‌های فروش ۱۲۷هزار دستگاه است.

وی پیش‌بینی کرد: تعداد کارت پول‌های صادره تا پایان امسال به ۲۳میلیون، تعداد دستگاه‌های خودپرداز به ۶هزار و ۸۰۰دستگاه و پایانه‌های فروش به ۱۵۰هزار دستگاه برسد.

شریفی در پاسخ به این سوال که در برخی موارد دیده شده که دستگاه خودپرداز کمتر از مبلغ درخواست‌شده به مشتری پرداخت و از حساب مشتری به طور کامل کسر می‌کند، گفت: همه اطلاعات مربوط به دستورها و پرداخت‌ها در سیستم‌های دستگاه خودپرداز ثبت می‌شود و اگر زمانی اتفاقی همچون کسر مبلغ بیفتد ظرف دو روز مبلغ کسر شده به حساب شخص برگشت داده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر پول برگشت داده نشد، مشتری می‌تواند به بانک اطلاع دهد. بانک مرکزی هم دستورالعملی برای بانک‌ها ارسال کرده تا در این مواقع، فرم‌هایی را در اختیار مشتری قرار داده و رسیدگی کنند.

وی افزود: در صورت حل نشدن موارد اشتباه خودپردازها توسط شعب، مشتریان می‌توانند به شعبه مرکزی بانک مراجعه کرده و مشکل را مطرح کنند.