مدیرعامل بیمه ایران خواستار رفع محدودیت‌های دولتی این شرکت شد

لیلا اکبرپور - مدیرعامل بیمه ایران خواستار رفع محدودیت‌های دولتی و مبنا قرار دادن قانون تجارت برای ادامه فعالیت‌های شرکت متبوعش شد. سیدمحمد آسوده روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: در لایحه خدمات مدیریت کشوری، یک سری بروکراسی‌های اداری و نظارت چند دستگاه دیده شده است که به هیچ‌وجه به صلاح یک شرکت اداری - تجاری نیست.

او با تاکید بر اینکه بیمه ایران قانون‌گریز نیست خاطرنشان کرد: دولت در لایحه خدمات کشوری یک فصل خاص برای بانک و بیمه دولتی که قرار است همچنان دولتی بماند تعریف کند.

رقابت ناممکن در یک بام و دو هوا

زمانی‌که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را ابلاغ کردند و در‌خصوص بند ج آن موارد مهم را متذکر شدند، معلوم شد ۳ شرکت بیمه دولتی آسیا، البرز و دانا باید در راستای این سیاست‌ها از طریق بورس اوراق بهادار به بخش‌خصوصی واگذار شوند و بیمه ایران تنها شرکت بیمه دولتی باقی بماند، نظریات مختلفی در صنعت بیمه ابراز شد، گروهی ورود ۳ شرکت خوشنام دولتی به بخش‌خصوصی را آغاز آزادسازی بازار و کنار زدن نظام تعرفه می‌دانستند و گروهی به فکر خرید سهام شرکت‌ها و به دست آوردن بخشی از پرتفوی افتادند، اما گروه سومی هم بودند که از احیای ماده ۳۰ هراس داشتند و می‌گفتند چنانچه ماده ۳۰ احیا شود و کارهای دولتی نزد بیمه ایران بماند، نمی‌توان به آینده بخش‌خصوصی حداقل طی سال‌های نزدیک امیدوار بود. هر چند تا امروز صحبتی از احیای ماده ۳۰ نشده اما انتقال پرتفوی آموزش و پرورش از بیمه دانا به ایران و تحت پوشش قرار گرفتن ۸۰۰هزار خانواده معظم شهدا و تمدید این قرارداد برای دومین بار خبر از جذب پرتفوی‌های سنگین دولتی در بیمه ایران می‌دهد.

اما بودند گروه چهارمی که به توسعه بازار توسط بخش‌خصوصی خوشبین بودند و دولتی ماندن بیمه ایران را با توجه به بسترسازی مناسب جهت رقابت بیمه‌گران چندان جای نگرانی نمی‌دانستند. در واقع این گروه را می‌توان متعادل‌ترین گروه دانست چرا که از سویی بیمه ایران با ذخایر، سرمایه و پرتفوی قابل توجه به همراه شعب و نمایندگان گسترده در سراسر کشور و به یدک کشیدن نام دولتی دارای امتیازاتی بود که در مقابل این امتیاز محدودیت‌هایی داشت و مقررات و بوروکراسی اداری تا اندازه‌ای دست‌هایش را می‌بست، بنابراین فرصت برای رقابت سایر شرکت‌های بیمه فراهم بود. اما نشست مطبوعاتی روز گذشته مدیرعامل بیمه ایران و درخواست او برای در نظر گرفتن یک فصل خاص و تعریف قانون تجارت تمام معادلات و انگیزه سایر شرکت‌های بیمه را بر هم زد.

چنانچه قرار باشد، بیمه ایران دارای ۵۲درصد بازار، ذخایر و سرمایه بالا، ۳هزار نماینده، نام دولتی و فعالیت تحت قانون تجارت باشد، دیگر سایر شرکت‌های بیمه با استفاده از چه ابزاری باید فعالیت کنند تا در مقابل رقیب توانمند خود که دارای تمام امتیازات مدیریتی و دولتی است ایستادگی کنند.

امروز زمان تصمیم‌گیری درست دولت در خصوص کوچک‌سازی دولت و حمایت از بخش‌خصوصی است. مسوولان امر در این زمان باید به این مساله که سهامداران شرکت‌های بیمه خصوصی مردمی هستند که ساعت‌ها در صف‌های طولانی ایستاده‌اند و به امید سودآوری اقدام به خرید سهام کرده‌اند، توجه کنند.

بیمه‌های خصوصی و به طور قطع ۳ بیمه آسیا، البرز و دانا که در آینده‌ای نزدیک به این بخش منتقل می‌شوند جدا از کشور نیستند، فضای رقابت به خصوص در صنعت بیمه که تمام اعتبارش نیروی انسانی و اعتماد‌سازی است باید یکسان باشد، رقابت در یک بام و با دو هوا ممکن نیست.

مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه «آغاز راه است و بیمه ایران با شعار دولتی ماندن مسوولیت ما را سنگین‌‌تر می‌کند قرار است در این مسیر گام بردارد، آیا این گفته شما موجب تنگ آمدن عرصه به خصوصی‌ها نمی‌شود؟ گفت: برای دستگاه‌هایی که به صورت رقابتی تجاری اداره می‌شوند باید یک فصل خاص و مقررات خاصی در نظر گرفت تا بروکراسی خارج از سازمان کاهش یابد.»

وی افزود: در رقابت شرایط باید یکسان باشد، بنابراین چنانچه یک شرکت بیمه خصوصی تصمیم جدیدی می‌گیرد، بیمه ایران نیز باید سریع بتواند تصمیم جدید برای ادامه رقابت اتخاذ کند، در حالی که کوچک‌ترین تصمیم‌گیری‌ ما منوط بر تصویب آیین‌نامه‌های گوناگون است.

آسوده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عدم موافقت دولت برای افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه دولتی اشاره کرد و گفت: عملکرد بیمه ایران در ۸ماه اول امسال از رشد ۲۱درصدی برخوردار است و توانسته به‌رغم حضور بخش‌خصوصی از تولید حق بیمه از نظر رشد تعداد حق بیمه برخوردار باشد.

به گفته او تولید حق بیمه در بیمه ایران طی ۸ماه اول امسال ۸هزار و ۳۸۰میلیارد ریال بوده است، این رقم در مدت مشابه سال قبل معادل ۶هزار و ۹۴۰میلیارد ریال بود.

آسوده گفت: بیمه ایران در مدت مذکور معادل ۴هزار و ۶۹۰میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است که رشد پرداخت خسارت ۱۹درصد و ۲درصد کمتر از رشد تولید حق بیمه بوده است. تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این شرکت طی مدت مذکور ۵میلیون و ۳۱۱هزار فقره بیمه‌نامه و دارای رشد ۲۸درصدی است.

آسوده در خاتمه اعلام کرد: بیمه ایران امروز (روز گذشته) در ۳ استان فارس، مازندران و لرستان خسارات سوانح آتش‌سوزی مدارس را پرداخت کرد و علاوه بر خسارت برآورد شده ۱۳میلیون تومان پاداش به معلم و مدیرمسوولی که به خاطر مهار آتش جان خود را به خطر انداخته بودند پرداخت کرد.