اگر طیف گسترده‌ای از کشور‌ها سهم دلار را در سبد ارزی خود کاهش و یورو را جایگزین آن کنند به نفع اهداف تجاری آمریکا خواهد شد. علی خورسندیان، مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی و بازرگانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی ترکیب سبد ارزی در بانک مرکزی توضیح داد: سبد ارزی و دارایی‌های ارزی کشور باید متنوع و وزن دلار در سبد میان سایر ارز‌ها تقسیم شود، طبق تصمیم اخیر هیات وزیران تغییرات در این سبد در حال اعمال است.

به گفته او شرایط بین‌المللی تغییر سبد ارزی را به ایران تحمیل کرده است، در عین حال تغییر دلار به یورو و انجام معاملات بر مبنای آن وابسته به انجام معاملات به یوروست، بدین ترتیب که از ابتدا ارز مربوط به یورو دریافت شود. وی ادامه داد: اگر درآمد‌ها به یورو کسب شود و خرید‌های کشور و واردات نیز با ارز یورو انجام شود، هزینه‌ای به دولت تحمیل نخواهد شد اما در بعضی موارد به ناچار ارز حاصل از صادرات به یورو نخواهد بود و معاملات مذکور به دلار انجام می‌شود، تبدیل درآمد‌های کسب شده با دلار به ارز یورو هزینه‌ای را با عنوان هزینه مبادله ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: در حال حاضر یورو دائما در حال افزایش ارزش است، بدین‌ترتیب روند افزایش این ارزش هزینه مبادله را کاهش می‌دهد اما اگر روند برابری یورو با دلار روند ثابتی باشد به این معنی که ارزش یورو افزایش نیابد، هزینه مبادله به سیستم مبادلاتی کشور تحمیل خواهد شد.

او با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر ارزی بسیاری از کشور‌ها بر مبنای دلار است تصریح کرد: مطالعات تجربه‌های سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که ذخایر ارزی کشور باید متنوع‌تر شود و سهم دلار در سبد ارزی کاهش و سهم سایر ارز‌ها همانند یورو را افزایش دهند. اگر تمامی‌ کشور‌ها یا حداکثر آنها این تصمیم را عملی کنند به معنی افزایش عرضه دلار در بازار‌های مالی بین‌المللی خواهد بود. این امر افزایش تقاضای یورو یا هر ارز جانشین را در بازار‌های مالی بین‌المللی سبب می‌شود.

وی متذکر شد: افزایش عرضه دلار توسط این کشور‌ها یا افزایش تقاضای یورو یا هر ارز جانشین موجب می‌شود قیمت دلار یا نرخ برابری دلار نسبت به یورو کاهش بیشتری پیدا کند، این امر باعث می‌شود روند کاهش ارزش دلار در مقابل یورو تشدید شود.