بازار گسترده بانکداری اسلامی در مالزی از چنان رونقی برخوردار شده که حتی بانک‌های کشورهای غیر اسلامی نیز برای ورود به این عرصه بی‌تابی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس مردم مالزی بر این عقیده‌اند که بانکداری اسلامی مانند مواد غذایی است که در فروشگاه‌های این کشور با برند حلال عرضه می‌شود و مسلمانان تنها ملزم به استفاده از این نوع مواد غذایی هستند و با وجود بانک‌های اسلامی و خدمات بانکداری و مالیه اسلامی استفاده از روش‌‌های غیر اسلامی مجاز نیست. از این رو در سالیان اخیر بانکداری اسلامی در این کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و البته بانک‌های این کشور نیز با ارائه روش‌های نوین بانکداری اسلامی نقش مهمی در جذب نقدینگی مسلمانان و حتی غیر‌مسلمانان ایفا کرده‌اند. اچ اس بی سی بانک مالزی در نظر دارد تا در سال جاری به ۵۰هزار نفر از مشتریان خود آخرین نوع اوراق قرضه خود را ارائه دهد. این اوراق قرضه که «امانه اسمارت آی» نام دارد بنا به اظهار مدیر اوراق قرضه این بانک در جهت نوآوری در شیوه‌‌های بانکداری اسلامی ارائه می‌شود و در عین حال تشویق مردم به پس ‌نداز را نیز به دنبال دارد. این اوراق قرضه جدید قابلیت‌‌های مختلفی دارد که از آن جمله استفاده از کارت‌های مخصوص ای تی ام یا عابر بانک است و در کنار آن تخفیف‌‌های ویژه‌ای نیز در معاملات به دارندگان این کارت تعلق می‌گیرد.

بانک اچ اس بی سی اعلام کرده است که درصدد است تا همچنان در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان یکی از پیشتازان نوآوری در صنعت بانکداری اسلامی در رقابت با دیگر بانک‌ها پیروز میدان باشد. همچنین این بانک در نظر دارد در سال جاری سه الی چهار محصول بانکی جدید خود که از نتایج تحقیقات در بانکداری اسلامی است را به بازار عرضه کند.

در مالزی هر دو نوع سیستم بانکی اسلامی و غیر اسلامی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند که استفاده از هر سیستمی منوط به اعتقادات دینی مراجعین است. لیکن تمایل هرچه بیشتر مردم این کشور به استفاده از بانکداری اسلامی و محصولات متنوع آن، بانک‌های مالزی را به ارائه خدمات بیشتر در این خصوص وادار کرده است. این موضوع به حدی مورد توجه مردم واقع شده که سپرده گذاری مردم در سیستم بانکداری اسلامی مالزی از ۷۰میلیارد رینگیت در سال ۲۰۰۴ به بیش از ۸۳میلیارد رینگیت در پایان سال ۲۰۰۵ رسیده است.

بنابر گزارش سالانه بانک مرکزی مالزی، در حال حاضر ارزش سپرده‌‌های مردم در سیستم بانکداری اسلامی به رکورد ۱۲/۱درصد از کل سپرده‌‌های داخلی سیستم بانکی مالزی رسیده است. این در حالی است که وام‌‌های پرداختی از سوی سیستم بانکی اسلامی نیز در همین مدت ۶۷/۴میلیارد رینگیت یا معادل ۱۲ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی مالزی رسیدن به حد نصاب ۲۰درصد از کل دارایی سیستم بانکی را برای کل سیستم بانکداری اسلامی در پایان سال ۲۰۱۰ را هدف‌گذاری نموده است. از این رو بانک‌های خارجی نیز تمایل فراوانی برای ارائه خدمات بانکداری اسلامی در این کشور از خود نشان می‌دهند.

نوزدهم ژانویه سومین بانک اسلامی خارجی در مالزی متعلق به بانک مالی آسیا (ای اف بی) کار خود را در کوآلالامپور آغاز کرد. قرار است این بانک از سوی بانک اسلامی قطر، بانک سرمایه عربستان و همچنین بانک‌های کویت و سوریه حمایت شود. همچنین مقرر شده این بانک بازارهای خرده فروشی، معاملات میانه و حتی بازرگانی در ابعاد بزرگ را پوشش دهد. پیش از این نیز گروه بانکداری سی آی ام بی ارائه‌کننده خدمات اقتصادی بانکداری اسلامی وارد عرصه رقابت بانکداری اسلامی در مالزی شده بود. همکاری مشترک این بانک ژاپنی و بانک‌های مالزیایی باعث می‌شود بانک میتسوبیشی توکیو یو اف چی، بر قراردادهای اسلامی شرکت‌های ژاپنی در مالزی نظارت داشته باشد.