رییس شعبه بانک‌ملی بازار پرداخت هرگونه تسهیلات به فعالان عرصه طلاسازی را منوط به داشتن پروانه تولید و ساخت طلا دانست و تصریح کرد که این افراد باید از مشتریان این شعبه بانک‌ملی بوده و تسهیلات اعطایی خرید ماشین‌آلات جدید نیز در صورت داشتن توجیه اقتصادی طرح‌های ارائه شده امکان‌پذیر است. محمد تقی جهانفر، مسوول بانک ملی شعبه بازار، در گفت‌وگو با ایسنا از تلاش این بانک برای اعطای تسهیلات بیشتر به صنف سازندگان طلا و جواهر بازار خبر داد.

وی گفت: تمام درخواست‌هایی دریافتی از مشتریان به این بانک در منطقه بازار مورد بررسی قرار داده‌ شده و در این راستا براساس توافقی که با اتحادیه طلا و جواهر انجام شد، قرار است تسهیلاتی برای خرید ماشین‌آلات تولیدی به سازندگان طلا و جواهر در اختیار آنها قرار گیرد.

به گفته جهانفر شعبه بازار بانک ملی از گذشته ۷۶میلیارد ریال مشارکت مدنی، ۶۴۳میلیارد ریال فروش اقساطی به بخش خصوصی، چهار هزار میلیارد ریال سلف خصوصی، ۳۸۵میلیارد ریال تسهیلات مضاربه‌ای، ۵هزار و ۷۰۰میلیارد جعاله دولتی و موارد دیگر پرداخت کرده است که در مجموع شامل ۱۳ هزار میلیارد ریال می‌شود که بیانگر رشد فزاینده اعطای تسهیلات از ۸هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ۱۳هزار میلیارد رسیده است.

وی گفت: طبق آمار بخش عمده‌ای از تسهیلات پرداختی شعبه بازار بانک ملی در اختیار اصناف تولیدی قرار گرفته است.

مسوول بانک ملی شعبه بازار تصریح کرد: پرداخت تسهیلات به طلا سازی در صورتی انجام پذیر خواهد بود که از مشتریان این بانک بوده و پروانه تولید و ساخت طلا داشته باشند البته برای خرید ماشین‌آلات جدید نیز باید طرح توجیه اقتصادی ارائه کنند تا بانک پس از بررسی‌های کارشناسی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند.

وی افزود: بانک ملی بازار حداکثر تا ۸۰درصد در قالب فروش اقساطی آماده مشارکت در نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات این صنف است، البته اگر ماشین‌آلات وارداتی نیز باشند در قالب اعتبار اسنادی پرداخت می‌شود و زمان بازپرداخت نیز براساس عمر مفید ماشین‌آلات خریداری شده تعیین می‌شود.

جهانفر درباره سقف تسهیلات نیز گفت: سقف تسهیلات پرداختی به صنف طلاساز در بخش تولید و ماشین‌آلات و طرح‌ها ۱۵ میلیارد ریال است.

وی درباره سقف اعطای تسهیلات در سایر موارد از سوی بانک ملی بازار نیز گفت: سقف اعطای تسهیلات برای اشخاص حقوقی تا ۳۰میلیارد ریال، اشخاص حقیقی ۵میلیارد (داخلی) و ۵ میلیارد ریال (صادراتی) است، علاوه بر این سقف ۳میلیون دلار اعتبار اسنادی مدت دار و ۸میلیون دلار اعتبار اسنادی دیداری نیز گشایش می‌یابد.

مسوول بانک ملی شعبه بازار درباره ارتباط مالی انجمن اسلامی بازار با این بانک نیز عنوان کرد: اعضای انجمن اسلامی بازار تنها دارای حساب جاری در بانک هستند ولی فعالیت‌های آنچنانی ندارند البته گاهی مبالغی را به عنوان قرض‌الحسنه برای پرداخت قرض‌الحسنه‌های ویژه بدون سود یا کارمزدی در اختیار اشخاصی که معرفی می‌کنند قرار می‌دهند.