موجودی نقد بانک‌های دولتی از مبلغ ۶هزار و ۵۶۶‌میلیارد ریال در پایان سال ۸۴ به ۱۱‌هزار و ۶۶۰‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال ۸۵ افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی تصریح کرد: در موجودی نقد بانک‌های دولتی حساب طلا، نقره و تمبر مالیاتی محاسبه نشده است.همچنین موجودی این بانک‌ها نزد بانک مرکزی در پایان سال گذشته از۲۲۱‌هزار و ۹۸۶‌میلیارد ریال به ۲۵۳‌هزار و ۵۰۲‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال جاری افزایش یافت.

مطالبات بانک‌های دولتی از دولت از ۱۷هزارو ۶۷۷‌میلیارد ریال در پایان سال ۸۴ به ۱۹‌هزار و ۵۴‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال جاری رسید، به عبارت دیگر این مطالبات طی مدت سه ماه یک‌هزار و ۳۷۸‌میلیارد ریال افزایش یافته است.

همچنین، بدهی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی از ۲۲‌هزار و ۶۹۹‌میلیارد ریال در پایان سال گذشته به ۲۸‌هزار و ۹‌میلیارد ریال در پایان سه ماه ابتدای سال جاری رسید. تسهیلات اعطایی از محل وجوه اداره شده بانک‌های دولتی در پایان سه ماه ابتدای سال جاری به ۲۱هزار و ۷۸۰‌میلیارد ریال، وجوه اداره شده به ۵‌هزار و ۸۲۰‌میلیارد ریال، انواع چک‌های بانکی فروخته شده به ۲۴۴‌هزار و ۴۰۶‌میلیارد ریال، سرمایه پرداخت شده به ۹۳‌هزار و ۴۵۸‌میلیارد ریال و حقوق صاحبان سهام به ۱۱۶‌هزار و ۸۶‌میلیارد ریال بالغ شده است. حساب پرداخت چک‌های فروخته شده بانک‌های دولتی از ۱۲۵‌هزار و ۴۹۷‌میلیارد ریال در پایان سال گذشته به ۱۶۷‌هزار و ۴۷۴‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال جاری رسیده است. به عبارت دیگر، این حساب طی سه ماه ابتدای سال جاری ۴۱هزار و ۹۷۷میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد.

تعهدات اعتباری اسنادی و ضمانت نامه‌های صادره بانک‌های دولتی نیز از ۳۰۷هزار و ۳۴‌میلیارد ریال در پایان سال گذشته به ۳۰۲‌هزار و ۱۹۸‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال جاری رسیده که طی مدت سه ماه ابتدای سال جاری ۴هزار و ۸۳۶‌میلیارد ریال کاهش یافته است.حساب سود سال‌های آینده تسهیلات تبصره‌ای به تعهد دولت بانک‌های دولتی از ۱۲‌هزار و ۳۸۴‌میلیارد ریال در پایان سال گذشته به ۱۳‌هزار و ۱۷۱‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال جاری رسیده است. حساب سود معوق تسهیلات تبصره‌ای به تعهد دولت بانک‌های دولتی از ۵‌هزارو ۹۹۴‌میلیارد ریال به ۵‌هزار و ۷۵۹‌میلیارد ریال رسیده که ۲۳۴‌میلیارد ریال کاهش یافته است.

بررسی وضعیت سپرده‌های بانک‌های دولتی نشان می‌دهد که کل سپرده‌های بانک‌های دولتی از مبلغ ۸۸۷‌هزار و ۹۸۴‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال گذشته به ۹۱۲‌هزار و ۵۰۹‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال ۸۵ رسیده است.در مجموع کل سپرده‌های بانک‌های دولتی، سپرده‌های دیداری با ۱/۳۵درصد سهم از کل سپرده‌ها بیشترین سهم را بین انواع سپرده‌ها در پایان خردادماه ۸۵ داشته‌اند. سهم سپرده‌های دیداری نسبت به سال قبل ۲/۲درصد کاهش یافته است و در مقابل سپرده‌های کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب ۸/۰ و ۴/۰درصد افزایش سهم داشته‌اند.بیشترین مقدار رشد طی سه ماه اول سال ۸۵ نسبت به مانده پایان سال قبل مربوط به سپرده‌های کوتاه مدت است و حجم سپرده‌ها نسبت به سال قبل ۱۲‌هزار و ۹۴۷‌میلیارد ریال افزایش داشته که دو‌هزار و ۷۱۹‌میلیارد ریال آن (معادل ۲۱درصد کل افزایش) طی خردادماه صورت گرفته است. مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و مشابه از ۹۵‌هزار و ۷۲۴‌میلیارد ریال در پایان سال ۸۴ با ۱۲درصد رشد به ۱۰۷‌هزار و ۵۴۲‌میلیارد ریال در پایان خردادماه ۸۵ بالغ گردیده است.

با توجه به گردش حساب‌ها در خردادماه ۸۵، گردش بدهکار سپرده‌های دیداری طی یک ماه حدود ۱۱ برابر کل مانده این سپرده‌ها بوده که این نسبت در مورد سپرده‌های کوتاه مدت و پس‌انداز نزدیک به یک برابر است.

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی از مبلغ ۸۰۵‌هزار و ۲۵۵‌میلیارد ریال در پایان سال ۸۴ به مبلغ ۸۳۵‌هزارو ۱۵۷‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال‌جاری که رشدی معادل ۴درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و رشد تسهیلات طی خردادماه سال جاری نیز معادل دو‌درصد بوده است. تسهیلات عادی اعطایی به بخش غیر دولتی طی سه ماه اول سال ۸۵ معادل ۴‌درصد نسبت به مانده پایان سال ۸۴ رشد داشته و مانده این تسهیلات با افزایش ۲۷‌هزارو ۳۶۶‌میلیارد ریال به مبلغ ۶۶۹‌هزارو ۷۹۴‌میلیارد ریال بالغ شده است.سهم تسهیلات عادی غیر دولتی در پایان خردادماه سال ۸۵ معادل ۴/۸۳‌درصد کل تسهیلات رسید و این درحالی است که این نسبت در پایان سال ۸۴ معادل ۱/۸۳‌درصد بود. تسهیلات اعطایی به بانک‌ها با یک‌هزار و ۸۰۵‌میلیارد ریال افزایش و با رشد ۲۴‌درصدی از مبلغ ۷‌هزار و ۵۰۴‌میلیارد ریال در پایان سال قبل به مبلغ ۹‌هزارو ۳۰۹‌میلیارد ریال در پایان خردادماه سال ۸۵ بالغ شده است.

با توجه به میزان ۹۱۲‌هزارو ۵۰۹‌میلیارد ریالی کل سپرده‌ها، نسبت وجه نقد به کل سپرده‌ها ۲/۱‌درصد بوده و در ازای ۱۹۳‌هزار و ۵۴۵‌میلیارد ریال سپرده قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها تنها ۷‌هزارو ۸۸۶‌میلیارد ریال وجه نقد در صندوق نگهداری می‌کنند.

مقایسه حساب صندوق با وجوه در راه بیانگر آن است که از هر ۱۰۰ ریال وجوه ریالی ۵/۲ ریال بین واحدها در حال انتقال است و مقایسه حساب اسکناس و نقود بیگانه با وجوه در راه ارز بیانگر آن است که از هر ۱۰۰ ریال وجوه ارزی ۲۵ ریال بین واحدها در حال انتقال است.

حساب صندوق ۳/۶۶‌درصد از سهم موجودی‌های بانک‌ها را به خود اختصاص داده است و این نسبت در پایان سال قبل ۶۲‌درصد بوده است.