دولت 76درصد از حق‌بیمه طیور نیمچه گوشتی را به صورت یارانه پرداخت می‌کند

در سال زراعی ۸۶ ـ ۸۵ حق بیمه سهم بیمه‌گذار برای بیمه هر قطعه طیور ۲۰۰‌ریال است. به گزارش ایسنا، مهندس حبیب‌ا... ضیایی، مجری طرح بیمه همگانی طیور کشور، که در جمع خبرنگاران در یاسوج سخن می‌گفت، افزود: براساس قانون جدید، دولت ۷۶‌درصد از بیمه طیور نیمچه گوشتی را به صورت یارانه پرداخت می‌کند و مابقی هزینه نیز بر عهده تولید‌کنندگان است.

او در ادامه با اشاره به این که بیش از ۸۰۰‌میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در کشور تولید می‌شود که ۷۵‌درصد آن زیر پوشش بیمه قرار دارد، اظهار کرد: براساس تبصره هشت الحاقی به ماده واحده بیمه محصولات کشاورزی، قانون بیمه همگانی، تولیدکنندگان جوجه یک روزه اعم از اجداد، مادر و لاین موظف به بیمه تولید‌های خود هستند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان باید جوجه‌های یک روزه خود را در برابر حوادث قهری، بیماری‌ها و کانون‌های آلوده به بیماری که توسط سازمان دامپزشکی کشور اعلام می‌شود، بیمه کنند.

ضیایی با بیان اینکه براساس دستورالعمل‌های اجرایی پرورش‌دهندگان طیور در کشور موظف به خرید فقط جوجه‌های بیمه شده هستند، افزود: در حال حاضر قرارداد تفاهمنامه با انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه به عنوان کارگزار بیمه برای تحت پوشش قرار دادن کل تولید‌های انجام شده منعقد شده است.

او بیان کرد: خسارت‌ واحد‌های تولیدی طیور نیمچه گوشتی ظرف ۴۸ ساعت با همکاری بیمه و اداره دامپزشکی و بانک برآورد خواهد شد، ضمن آن که میزان غرامت هر قطعه مرغ خسارت دیده ۱۲هزار ‌ریال است.

مجری طرح بیمه همگانی طیور کشور با اشاره به این که این طرح در جهت امنیت اقتصادی واحد‌های تولیدی طیور نیمچه گوشتی در کشور اجرا می‌شود، گفت: در سال زراعی گذشته موفق شدیم با ۳۰هزار قرارداد بیمه طیور، حدود ۵۰۰‌میلیون جوجه یک روزه را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی آمادگی کامل برای بیمه کل ظرفیت تولید جوجه یک روزه کشور را دارد.

ضیایی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید جوجه یک روزه در کشور یک‌میلیارد قطعه است.