احتمال عدم ثبت مجمع بانک پارسیان
ترکیب جدید مدیران موسسه اعتباری توسعه
مجوز نهایی موسسه اعتباری مهر صادر می‌شود
دنیای اقتصاد - در حالی که با صدور حکم مجدد دیوان عدالت اداری در مورد پرونده بانک پارسیان تایید نتایج انتخابات مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک در روز سه‌شنبه گذشته هنوز در پرده ابهام قرار دارد، دیروز آخرین اطلاعات مربوط به تعداد آرای نامزدهای حقوقی اعضای هیات‌مدیره اعلام شد.

نتایج انتخابات هیات‌مدیره بانک پارسیان اعلام شد
گروه بازار پول - در حالی که با صدور حکم مجدد دیوان عدالت اداری در مورد پرونده بانک پارسیان تایید نتایج انتخابات مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک در روز سه‌شنبه گذشته هنوز در پرده ابهام قرار دارد، دیروز آخرین اطلاعات مربوط به تعداد آرای نامزدهای حقوقی اعضای هیات‌مدیره اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما، از بین کاندیدای حقوقی عضویت در هیات‌مدیره این بانک، 7 شرکت به ترتیب زیر حائز اکثریت آرا شدند.
۱ - صندوق تامین آتیه کارکنان بانک تجارت با ۵میلیارد و ۱۴۷میلیون و ۵۹۹هزار و ۳۶ رای
2 - شرکت تهیه و توزیع قطعات یدکی با 3میلیارد و 228میلیون و 199هزار و 169 رای
۳ - شرکت سرمایه‌گذاری سمند با ۳میلیارد و ۱۵۴میلیون و ۶۶۹هزار و ۵۲۵ رای
4 - شرکت تام ایران‌خودرو با 3میلیارد و 135میلیون و 545هزار و 97 رای
۵ - شرکت تولیدی قالب‌های پیشرفته ایران با ۳میلیارد و ۱۲۷میلیون و ۸۴۳هزار و ۷۶۱ رای
6 - صندوق بازنشستگی پس‌انداز و رفاه صنعت نفت با 2میلیارد و 912میلیون و 775هزار و 769 رای
۷ - شرکت توسعه اقتصادی نیک آثار با ۲میلیارد و ۷۸۵میلیون و ۱۶هزار و ۵۲ رای
بنابراین گزارش سه‌شنبه گذشته در آغاز مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره حکم مجدد دیوان عدالت اداری از شعبه 14 این دیوان به مجمع رسید که در بند یک آن تاکید شده بود اعتبار دستور موقت صادره شماره 1719 مورخ 29/7/85 تا زمان صدور حکم و قطعی شدن آن است. دستور موقت یاد شده اشاره به حکم اول دیوان عدالت اداری داشت که در مجمع اول بانک پارسیان در مهرماه امسال به این مجمع رسید و در آن حکم برکناری دو تن از مدیران بانک پارسیان توسط بانک مرکزی تا صدور حکم قطعی منتفی اعلام شده بود. در بند دوم حکم جدید دیوان عدالت هم آمده است: دستور موقت صادره ناظر به نامه شماره نب/4474/567/هـ م مورخ 10/7/85 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و کلیه اقدامات اجرایی متصور ناشی از این نامه را تا زمان صدور حکم و قطعی شدن آن منتفی می‌سازد. بند سوم این حکم نیز تاکید دارد، پاسخ مورخ 1/8/85 شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری معطوف به نامه شماره م‌ع/85401060/ص‌خ مورخ 30/7/85 مدیرعامل محترم شرکت سهامی ایران‌خودرو و در مقام پاسخ به پرسش به عمل آمده بود و به هیچ‌وجه اطلاق رای اعم از قرار یا حکم به آن نمی‌گردد.
صورتجلسه مجمع به احتمال ۹۰درصد ثبت نمی‌شود
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیز دیروز به نقل از یک مقام مسوول در بانک پارسیان گزارش داد، به احتمال 90درصد صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان در اداره ثبت شرکت‌ها در دادگستری ثبت نمی‌شود.
این مقام مسوول با اشاره به برگزاری مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت: مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان در میان جو متشنج حاصل از اعتراض پیاپی سهامداران حقیقی برگزار شد‌، در حالی که به احتمال ۹۰‌درصد از ثبت صورت جلسه ممانعت به عمل می‌‏آید.
وی با اشاره به غیرقانونی بودن حضور منشی مجمع به عنوان سهامدار، عنوان کرد: براساس قانون، منشی جلسه نباید سهامدار و یا جزو سهامداران جزء باشد‌، در حالی که در مجمع بانک پارسیان‌، منشی جلسه از صندوق بازنشستگی نفت حضور داشت. این مقام مسوول، بیان کرد: قرائت حکم دیوان عدالت اداری با اعتراض‌‏ فراوان سهامداران با غیرقانونی خواندن آن ناتمام ماند که در این گیرودار یکی از مدیران ارشد بانک پارسیان با صدای رسا به ایراد حکم پرداخت.
وی‌ اظهار داشت: طبق حکم دیوان عدالت اداری که به طور رسمی دستور بانک مرکزی مبنی‌بر برکناری مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره بانک پارسیان را نقض می‌‏کند، برگزاری این مجمع با موضوعیت انتخاب اعضای هیات‌مدیره غیرقانونی است. این مقام مسوول‌، با بیان اینکه در مورد رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک پارسیان هنوز تصمیم‌گیری نشده، برگزاری مجمع را غیر‌قانونی خواند و گفت: وکیل شرکت سرمایه‌‏گذاری ایران‌خودرو، با استناد به ماده ۹۵ قانون تجارت، برگزاری مجمع را در هر زمانی از سوی سهامداران قانونی دانسته‌، این در حالی است که برگزاری مجمع براساس این قانون بلامانع است، ولی برگزاری مجمع با موضوعیت حکم در یک راستا قرار گرفت که این امر غیرقانونی بودن آن را تایید می‌‏کند.
وی با بیان آنکه برگزاری مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان با هر موضوعیتی به غیر از انتخاب اعضای هیات‌مدیره به دلیل نقض دستور بانک مرکزی در حکم دیوان عدالت اداری قانونی است، افزود: طبق قانون وظیفه ابلاغ حکم دیوان عدالت‌اداری به اعضای هیات‌مدیره و سهامداران بر عهده رییس هیات‌مدیره آن مجموعه است که این کار با ممانعت ایران خودرو انجام شد.
این مقام مسوول‌ در بانک پارسیان با اشاره به ترک سالن از سوی سهامداران، گفت: در مجمع بانک پارسیان تعداد سهامدارانی که برگه آرا را دریافت کردند ۵/۸۹‌درصد اعلام شد‌، در حالی که بسیاری از آنان این برگه را تکمیل نکردند و فقط ۶۶/۵۰‌درصد آنان رای دادند که با اعتراض سهامداران مبنی بر غیرقانونی بودن حکم، ۳۹‌درصد سهامداران به ترک سالن مبادرت ورزیدند. وی‌ تصریح کرد: رییس مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان با استناد به ماده قانونی اعلام کرد که در این مجمع فقط شرکت‌‏ها می‌‏توانند کاندیدا شوند و چنانچه شخص حقیقی کاندیدای عضویت هیات‌مدیره باشد باید تاییدیه بانک مرکزی را به همراه داشته باشد.
این مقام مسوول‌، با بیان مطلب فوق، افزود: کلیه افراد حقیقی و حقوقی باید برگه تایید صلاحیت از بانک مرکزی را داشته باشند، این در حالی است که به گفته رییس مجمع فقط افراد حقوقی حق کاندیدا شدن را داشتند، زیرا کلیه اعضای عضو هیات‌مدیره فعلی بانک پارسیان برگه تایید صلاحیت از سوی بانک مرکزی را داشتند‌، ولی به آنان اجازه کاندیداتوری داده نشد.
وی‌ با اشاره به تایید ایران خودرو مبنی بر کاندیدا شدن افراد حقوقی‌، عنوان کرد: این مجمع در حالی برگزار شد که رییس آن اجازه کاندیدا شدن افراد حقیقی را رد کرد‌، از سوی دیگر برای اخذ این تاییدیه باید حداقل ۶ ماه زمان صرف شود‌، ضمن آن که ایران خودرو اطلاعیه‌‏ای مبنی بر اخذ برگه صلاحیت افراد حقیقی را اعلام نکرده بود.
این مقام مسوول‌، با اشاره به اسامی ده شرکت حقوقی در این مجمع‌، گفت: شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران‌خودرو (ایساکو)، شرکت سرمایه‌‏گذاری سمند، شرکت تام ایران خودرو، شرکت قالب‌‏های پیشرفته، صندوق تامین آتیه بانک تجارت، صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت سرمایه‌‏گذاری پارسیان، لیزینگ پارسیان و شرکت توسعه اقتصادی نیک آثار از سوی رییس مجمع انتخاب شدند. وی‌ با اشاره به شکایت تعدادی از سهامداران فعلی بانک پارسیان نسبت به برگزاری این مجمع، تصریح کرد: طبق قانون تجارت‌، اگر شرکتی یک سهامدار داشته باشد و این سهامدار با یک عدد سهم به اداره ثبت شرکت‌‏ها در دادگستری شکایت نماید، به دنبال آن اداره ثبت شرکت‌‏ها از هرگونه ثبت صورتجلسه به دلیل وجود شاکی خصوصی ممانعت می‌‏کند.
این مقام مسوول‌،‌‏ با اشاره به وجود ۵میلیارد سهم در بانک پارسیان، افزود: در‌حال‌حاضر بانک پارسیان با حدود یک‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون سهم نسبت به صورت جلسه مجمع برگزاری شده شکایت دارد که به طور حتم به ثبت نخواهد رسید.