مرکز اطلاعات دولتی چین از احتمال متنوع ساختن ذخایر عظیم ارزی یک‌تریلیون دلاری این کشور و تبدیل ذخایر نقد دلاری آن به ذخایر استراتژیک نفت، فلزات و دیگر کالاهای قابل ذخیره‌سازی خبر داد و همین امر نگرانی نسبت به کاهش بیشتر ارزش دلار را تقویت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویتر، چین با حدود یک‌تریلیون دلار ذخایر ارزی که تماما به صورت دلار هستند، بزرگ‌ترین ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد و اقدام به تبدیل این ذخایر به ارزهای دیگر یا کالاها موجب کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی چین هفته گذشته اعلام کرده بود که این کشور قصد متنوع ساختن ذخایر ارزی خود را دارد و این خبر موجب کاهش ارزش دلار در برابر یورو به پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر شد و ارزش آن را در برابر پوند به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماه اخیر رساند.

ژو ژیائوچیان همچنین اعلام کرد که سیاست متنوع‌سازی ذخایر ارزی چین به صورت تبدیل ذخایر دلاری به دیگر ارزها و همچنین سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور خواهد بود.

ذخایر ارزی چین در سال گذشته ۲۹‌درصد رشد کرد و میزان اوراق خزانه‌داری آمریکا که در اختیار بانک مرکزی چین قرار دارد تا پایان ماه آگوست به ۳۳۹‌میلیارد دلار رسید.

در ماه‌های اخیر بانک‌های مرکزی کشورهای روسیه، سوئیس و امارات متحده عربی از علاقه خود برای متنوع ساختن ذخایر دلاری خود سخن گفته‌اند و به همین منظور آنها بخشی از موجودی‌های دلاری خود را به ین تبدیل کردند.

ارزش دلار در برابر یورو و ین از سال ۲۰۰۱ تاکنون به جز نوسانات جزئی، همواره نزولی بوده است و همین امر از نگرانی‌های سیاستمداران آمریکایی نیز محسوب می‌شود، چرا که کاهش ارزش دلار موجب کاهش بی‌میلی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان به حفظ ذخایر ارزی دلاری می‌شود.

براساس گزارش بانک مرکزی چین، ذخایر ارزی این کشور که بزرگ‌ترین ذخایر ارزی در جهان محسوب می‌شود در سه‌ماه سوم ۲۰۰۶ به ۹۸۸‌میلیارد دلار رسیده است که معادل ۷۶۰‌دلار برای هر شهروند چینی است.

ذخایر ارزی چین در سه‌ماه سوم ۸/۴۶‌میلیارد دلار رشد یافت که در مقایسه با رشد ۶۶‌میلیارد دلاری سه‌ماه دوم و رشد ۲/۵۶‌میلیارد دلاری سه‌ماه نخست کمترین میزان رشد در سال‌جاری محسوب می‌شود.

ذخایر ارزی چین در سال‌های اخیر به طور سرسام‌آوری شدت یافته است، چرا که بانک مرکزی این کشور به منظور پایین‌ نگاه داشتن ارزش واحد پول یوآن بخش اعظم دلارهای حاصل از مازاد تجاری کشور و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی را می‌خرد. فقط در سال ۲۰۰۵ ذخایر ارزی چین ۲۰۹‌میلیارد دلار رشد کرد.

براساس قواعد متعارف اقتصادی، هر کشور باید معادل ۳ تا ۶ ماه واردات خود به‌علاوه بازپرداخت کلی بدهی‌ها طی یک سال دارای ذخایری ارزی باشد، اما اکنون چین دارای ذخایر ارزی معادل ۱۴ ماه واردات و پرداخت ۶ برابر بدهی‌های کوتاه‌مدت خود است.

با این وجود،‌ ذخایر فراوان ارزی نیز مشکلات خود را در پی دارد و موجب رشد نقدینگی در سیستم بانکی و افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود و مهار رشد پول را دشوار می‌سازد. بانک مرکزی چین به همین منظور اقدام به افزایش نرخ‌های بهره کرده و از بانک‌ها خواسته است که سهم سپرده‌ها در ذخایر را افزایش دهند.