گروه بازار پول- پست بانک از خرداد‌ماه سال ۸۳، با مجوز شورای پول و اعتبار به عنوان یازدهمین بانک دولتی کشور پذیرفته شده و به دنبال اخذ این مجوز فعالیت بانکی خود را آغاز کرده است. محمد حبیبی، مدیر امور شعب پست بانک ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد شش‌ماه این بانک گفت: تدوین برنامه استراتژیک فعالیت‌های پست بانک از اسفند‌ماه ۸۴ در دستور کار بوده است که در سه‌ماه اول امسال برنامه پست بانک تا پایان سال ۸۸ که پایان برنامه چهارم توسعه است، تدوین و به واحد‌های اجرایی جهت اجرا ابلاغ شد. وی به مهم‌ترین فعالیت‌های این بانک اشاره و خاطرنشان کرد: قرار است ۲درصد سهم بازار در پایان سال ۸۴ به چهار‌درصد سهم بازار در پایان سال ۸۸ ارتقا یابد، در عین حال قصد است در پایان سال‌جاری ۸/۰درصد سهم بازار محقق شود.

حبیبی از جمله اهداف مهم پست بانک را عاملیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر کرد و گفت: انجام امور بانکی و پولی و مالی این وزارتخانه در دستور کار بود که برای این موضوع قرار است ظرف یک سال آینده همه فعالیت‌های این وزارتخانه به پست بانک محول شود، در این راستا تاکنون با اکثر شرکت‌ها و واحد‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباط برقرار و حساب‌های آنها نزد پست بانک افتتاح شده است، در عین حال منابع مربوطه نیز در حال واریز به این حساب‌ها است.

وی تاکید کرد: در راستای عاملیت بانکی وزارتخانه متبوع مجوز لازم برای افتتاح حساب‌های دولتی از سال گذشته اخذ شد که در نیمه اول امسال مجوز افتتاح حساب‌های درآمدی از خزانه‌داری کل کشور اخذ شد.

وی حساب‌های درآمدی را حسابی ذکر کرد که وجوه آن به صورت غیرقابل برداشت واریز می‌شود و صرفا درآمد‌ محسوب می‌شوند و در ادامه افزود: حساب‌های درآمدی با حساب‌های دولتی متفاوت است. منظور از حساب‌های دولتی این است که سازمان‌های دولتی بتوانند نزد پست بانک حساب افتتاح کنند و آن قسمتی از حساب‌های دولتی که جهت واریز درآمد‌های سازمان‌ها است تحت عنوان حساب‌های درآمدی شناخته می‌شود.

مدیر امور شعب پست بانک ایران ایجاد بیش از ۱۳‌هزار نقطه تماس در پایان برنامه چهارم توسعه را از اهداف این بانک برشمرد و گفت: این نقاط تماس شامل ۱۰‌هزار دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، ۲هزار و ۵۰۰ دفتر خدمات ارتباطی شهری و بیش از یک‌‌هزار شعبه مستقل پست بانک شهری است.

به گفته وی در حال حاضر ۴۰۰ شعبه مستقل پست بانک مشغول به فعالیت هستند و از ۱۰‌هزار دفتر ICT روستایی در شش‌ماه ابتدای امسال نیز بیش از یک‌هزار دفتر ICT روستایی رسما راه‌اندازی شده‌اند و طبق هدف قرار است تا پایان سال‌جاری به ۲هزار و ۵۰۰ دفتر ICT روستایی افزایش یابد.

حبیبی با بیان اینکه اخیرا مجوز بانک مرکزی برای ارائه خدمات پست بانک در دفاتر خدمات ارتباطی شهری اخذ شده است، تصریح کرد: این مجوز به صورت ارائه خدمات کارگزاری اخذ شده است، بدین ترتیب نخستین دفعه است که یک بانک دولتی مجوز فعالیت از سوی بخش‌خصوصی در بانکداری را اخذ کرده، یعنی تاکنون در شبکه بانکی مجوزی برای واگذاری خدمات بانکی به بخش‌خصوصی به یک بانک دولتی اعطا نشده بود.

وی مشابه این اقدام را در شرکت‌های بیمه مثال زد و افزود: این روند تا امروز در بانک‌های دولتی حکمفرما نبوده است، بدین ترتیب یک گام به جلو برداشته شد و نقطه عطفی در بانکداری کشور است.

وی ادامه داد: قرار است تا پایان سال‌جاری در ۵۰۰ دفتر خدمات ارتباط شهری خدمات بانکی ارائه شود و در عین حال از جمله برنامه‌های پست بانک در شش‌ماه دوم این است که در شهرستان‌هایی که فاقد شعبه پست بانک هستند، شعبه ایجاد شود که شامل ۷۶ شهرستانی است که تاکنون شعبه مستقل پست‌بانک در آن مستقر نیست.

مدیر امور شعب پست بانک ، ساماندهی شعب مستقل موجود شهری را از جمله برنامه‌های دیگر این بانک ذکر کرد و گفت: قرار است این شعب از نظر وضعیت مکانی و تجهیزات به وضعیتی مطلوب و قابل قبول مشتری تغییر یابد.

به گفته وی امروزه در روستا‌ها ۴۰‌درصد جمعیت کشور زندگی می‌کنند که دسترسی آنها به خدمات بانکی مطلوب نیست. شعار محوری دولت نهم که بحث عدالت گستری است در بخش خدمات بانکی به صورت استفاده این قشر از جمعیت از خدمات بانکی نمود پیدا کرده است، بدین ترتیب انتقال خدمات بانکی از طریق دفاتر ICT روستایی به روستا‌های کشور حرکتی است هم راستا با این شعار محوری دولت نهم که این اقدام مزیت‌های زیادی دارد، به طوری که این ضرب‌المثل که هر جا پول باشد عمران و آبادانی هم به همان سمت می‌رود در روستا‌های کشور نیز تسری می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر خدمات بانکی به روستا‌ها منتقل شود، اما منابع روستا و وجه نقد آنها به شهر نیاید و در روستا سپرده‌گذاری شود، این وجوه نقدینگی اشتغال، درآمد، عمران و آبادانی ایجاد می‌کند و نیاز روستاییان را در روستا برآورده می‌کند.

حبیبی یکی از وظایف عمده پست بانک را همانند سایر بانک‌ها واسطه وجوه عنوان کرد و افزود: وجوهی از یک طرف جذب (جذب منابع) و از طرف دیگر تسهیلات اعطا می‌شود، هیچ بانکی، پولی را برای نگهداری در خزانه خود جمع‌آوری نمی‌کند.

وی اعطای تسهیلات پست بانک را دقیقا مطابق با قوانین بانک مرکزی و مشابه بانک‌های کشور و در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا و عقود اسلامی‌ دانست و تصریح کرد: انواع سپرده‌های بانکی پست بانک نیز همانند سایر بانک‌ها است. سپرده‌های جاری و اندوخته‌ها از این قبیل هستند.

وی ادامه داد: پست بانک به دلیل جوان بودن سعی کرده است حرکت خود را از طریق الکترونیکی انجام دهد، براین اساس عمده فعالیت آن امروزه به صورت الکترونیکی است و در بحث آن می‌توان ادعا کرد که در عین جوان بودن یکی از بانک‌های پیشتاز در این زمینه است. طرح جامع اتوماسیون پست بانک از عمده این فعالیت‌ها است که به صورت سیستم یکپارچه بانکی طراحی شده و تفاوت بارز آن با سایر سیستم‌های بانکی این است که در سایر سیستم‌ها یک حساب پایه در نظر گرفته می‌شود و از هر نقطه کشور به آن دسترسی پیدا می‌شود، اما پست بانک به جای یک حساب، مشتری را پایه قرار داده است و می‌تواند در هر جای کشور که باشد به حساب‌های خود دسترسی داشته باشد.

حبیبی تعداد دستگاه‌های خودپرداز مستقر در شعب پست بانک را ۵۲ دستگاه عنوان کرد و گفت: برنامه افزایش تعداد این دستگاه‌ها تا پایان سال‌جاری در دستور کار است. نصب دستگاه‌های POS نیز جزو برنامه است، دستگاه‌های قبلی نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چراکه با اجرای طرح اتوماسیون از POS‌هایی با نرم افزار جدید باید استفاده کرد.

وی ادامه داد: در پایان شش‌ماه ابتدای امسال بیش از ۱۵‌هزار کارت بانک صادر شده است که قرار است تا پایان سال ۸۵ به ۲۰۰‌هزار بانک افزایش یابد.