دنیای اقتصاد- بررسی قیمت ارز و سکه‌ طلا در بازار از فروردین سال 1382 تا پایان شهریور ماه سال‌جاری نشانگر آن است که قیمت انواع سکه و طلا نسبت به قیمت ارزهای عمده از آهنگ رشد بیشتری برخوردار بوده است. این نتایج نشان می‌دهد
که طی این مدت کسانی که در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به مراتب بیشتر از کسانی که در بخش ارز و سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود برده‌اند.

مقایسه بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز، طلا و سهام در 3 سال گذشته
گروه بازارپول- مسعودرضا طاهری: بررسی قیمت ارزها و سکه‌های طلا در بازار غیررسمی کشور از فروردین سال ۱۳۸۲ تا پایان شهریور ماه سال‌جاری (۱۳۸۵) نشانگر آن است که قیمت انواع سکه و طلا نسبت به قیمت ارزهای عمده از آهنگ رشد بیشتری برخوردار بوده است.
در یک مقایسه قیمت ارزها و سکه‌های رایج در بازار در یک دوره سه ساله پایان شهریور امسال نسبت به قیمت آنها در پایان شهریور 1382 مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتیجه این ارزیابی نشان می‌دهد که در این مدت بیشترین رشد قیمت مربوط به دینار عراق با نرخ رشد ۳۶درصد بوده است. دلار کانادا و پوند انگلیس در این مدت با نرخ رشد ۸۵/۳۲درصد و ۱۲/۲۸درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
در رتبه‌های بعدی این طبقه‌بندی یورو و دلار آمریکا قرار دارند که نرخ رشدشان در این مدت به ترتیب 78/23درصد و 03/10درصد بوده است. طی این سه سال نرخ یکصد ین ژاپن، درهم امارات، ریال عربستان و لیر ترکیه با نرخ رشد 85/9درصد، 56/9درصد، 33/9درصد و 41/2درصد به ترتیب با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.
در مدت مذکور از میان سکه‌ها، سکه طرح قدیم با ۳۶/۸۵درصد بیشترین نرخ رشد قیمت را به خود اختصاص داده است. سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۰۷/۷۲درصد رشد قیمت داشته و قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب با نرخ رشد ۵/۶۷درصد و ۴۲درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در این میان قیمت هر مثقال طلای 17عیار به‌عنوان شاخص بازار طلا 27/67درصد رشد داشته و قیمت جهانی هر اونس طلا نیز طی این سه سال 52/55درصد بالاتر رفته است.
این نتایج نشان می‌دهد که طی این مدت کسانی که در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند به مراتب بیشتر از کسانی که در بخش ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود برده‌اند. تفاوت بین سرمایه‌گذاری در بخش طلا، ارز و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را نیز می‌توان با مقایسه نرخ رشد قیمت طلا و ارز با نرخ رشد شاخص بازده نقدی و قیمت (شاخص سود سرمایه‌گذاری) بورس تهران طی همین مدت سه‌ساله مورد بررسی قرار داد.
این شاخص در آغاز مهرماه 1382 به رقم 21248 رسیده بود که با یک رشد 39درصدی به رقم 29542 در آغاز مهرماه امسال (1385) رسیده است.
رشد ۳۹درصدی سود سرمایه‌‌گذاری بازار سرمایه در این مدت میانگینی از سود سرمایه‌گذاری سبدی به بزرگی همه سهام بورس است، کما اینکه ممکن است در این مدت با سرمایه‌گذاری در یک سهم خاص یا ترکیبی از چند سهم حتی به سود ۳۰۰درصدی نیز دست یافت یا برعکس دچار خسران و زیان شد.
در این میان به هنگام مقایسه این بازارها باید قدرت نقدشوندگی ارز، سکه، طلا و سهام را نیز در نظر گرفت. کارشناسان معتقدند که با در نظر گرفتن همه شرایط در یک حجم تقریبا یکسان در محدوده 20 الی 30 میلیون تومانی قدرت نقدشوندگی ارز از طلا و سهام بیشتر است. طلا و سهام در این رتبه‌بندی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
با نگاهی به درصد تغییرات سالانه در جداول تغییرات نرخ ارز و سکه می‌توان نتیجه گرفت که طی سه سال گذشته، سال ۸۲ چهار ارز معتبر دنیا (یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس و ین ژاپن) بیشترین رشد را داشته و کمترین زمان افزایش قیمت آنها مربوط به سال ۸۴ بوده است. در مقابل سال ۸۴ سکه و طلا بیشترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده آنچنان که در این سال سکه بهار آزادی در حدود ۳۸درصد، سکه طرح قدیم ۲۴درصد، نیم‌سکه بیش از ۳۰درصد و ربع سکه ۸درصد رشد قیمت داشته‌اند.
در این سال هر مثقال طلا قریب 31درصد و هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود 28درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

در شش‌ماه اول سال ۸۵ اگرچه قیمت ارزهای معتبر رشد چندانی نیافته، سکه‌های طلا و بهای جهانی آن نیز رشد منفی داشته‌اند.
اردیبهشت ماه سال 85 را شاید بتوان نقطه اوج قیمت انواع سکه و طلا دانست. در این ماه (12 ماه مه) قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به حد 733دلار نیز رسید و بازار داخلی کشور نیز در یک تلاطم 48ساعته شاهد اوج قیمت انواع سکه بود. به طوری که هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم به حد 200هزار تومان نیز رسید.