احتمال مکلف‌شدن بانک‌های خصوصی به تجدیدنظر در نحوه محاسبه نرخ سود

خبرگزاری فارس- یک مقام آگاه گفت: بانک مرکزی مترصد فرصتی است تا با گذراندن مصوبه‌ای از طریق شورای پول و اعتبار، بانک‌های خصوصی و لیزینگ‌ها را به عدم استفاده از فرمول جدید وادار نماید. این مقام آگاه در حوزه بانکی اظهارداشت: بانک مرکزی فرمول جدید را منطبق بر روش مرکب دانسته و در تلاش است تا بانک‌های خصوصی را وادار کند به جای استفاده از روش مرکب از روش ساده و یکساله مستقیم استفاده نمایند. وی خاطر‌نشان کرد: بانک مرکزی به طور ضمنی و غیرمستقیم از بانک‌های خصوصی خواسته تا از اجرای فرمول جدید خودداری کنند و عملا نیز به دنبال قانونی و اجرایی کردن این هشدار است.

در‌خصوص اینکه با فرمول جدید روش محاسبه سود از ساده به مرکب تغییر کرده یا خیر؟ فریدضیاالملکی، معاون مدیرعامل بانک سامان گفت: فرمول جدید روش محاسبه را به مرکب تبدیل نکرده و همان ساده است. وی افزود: هیچ یک از بانک‌های کشور به روش سود مرکب عمل نمی‌کنند.

مدیرعامل سابق بانک اقتصاد نوین در پاسخ به این سوال که اگر روش محاسبه به مرکب تبدیل نشده‌، پس چرا بانک مرکزی با آن مخالف است، گفت: بانک‌های خصوصی فرمول قبلی و بانک مرکزی نیز فرمول جدید را قبول ندارد و در این میان، اختلاف‌نظر بر سر چگونگی اعمال این سود است.

مدیرعامل یکی از بانک‌های دولتی معتقد است که روش محاسبه سود بانک‌های دولتی تماما به روش سود ساده است (مگر در بحث جریمه تاخیر و در ارتباط با مطالبات معوق) ولی درخصوص بانک‌های خصوصی مبتنی بر روش جدید، از روشی پیچیده‌تر از روش ساده بهره گرفته می‌شود که دقیقا نمی‌توان نام آن را سود مرکب نامید.

حیدر مستخدمین‌حسینی‌، مدیرعامل موسسه مالی اعتباری توسعه، روش محاسبه سود مرکب را غیرشرعی می‌داند و معتقد است که هیچ‌یک از بانک‌های خصوصی از این روش برای محاسبه سود استفاده نکرده و نخواهند کرد‌، فعلا نیز طبق فرمول قبلی بانک مرکزی عمل می‌کنند.

وی معتقد است که با توجه به اسلامی و بدون بهره بودن نظام بانکداری ایران، از روش مرکب در سیستم بانکی ایران استفاده نمی‌شود و اگر چنین هم باشد بانک‌های خصوصی اجازه انجام چنین کاری را ندارند و از سویی بانک مرکزی نیز به عنوان ناظر باید به طور قاطعانه با چنین حرکت‌هایی برخورد نماید.

مهدی تقوی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی روش جدید محاسبه سود تسهیلات در بانک‌های خصوصی را روش سود مرکب ماهانه می‌داند. وی معتقد است که در روش محاسبه سود مرکب، نرخ سود بانکی عملا بیش از ۱۷‌درصد محاسبه می‌شود به طوری که براساس این فرمول، در ماه اول ۱۰۰ در ۱۷ تقسیم بر ۱۲ و در ماه دوم نیز ۱۰۰ در ۱۷ تقسیم بر ۱۲ به توان ۲ و در ماه سوم ۱۰۰ در ۱۷ تقسیم بر ۱۲ به توان ۳ و‌... ضرب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با کاهش مدت بازپرداخت به ۶ ماه، نرخ ۱۷‌درصد به ۵/۸درصد تبدیل شده و عملا نرخ سود به طور ماه‌به‌ماه مرکب می‌شود.

وی گفت: چنانچه بانک مرکزی بخواهد بانک‌های خصوصی را وادار کند تا از روش مرکب به ساده تن در دهند، عملا موجبات کاهش نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذاران، کاهش میزان سپرده‌ها، کاهش درآمد، عدم‌تامین هزینه‌ها، اخراج کارکنان و‌... و حتی ورشکستگی و انحلال بانک‌های خصوصی را فراهم می‌کند. عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه گفت: بانک مرکزی باید با این مساله به طور تخصصی و ظریف و دقیق برخورد نماید تا ضمن کاهش نرخ سود امکان آسیب به بانک‌های خصوصی به حداقل رسد.

علی یاسری، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است با صلاحدید بانک مرکزی مبنی بر عدم اجرای فرمول جدید توسط بانک‌های خصوصی، ضرری متوجه این بانک‌ها نخواهد شد‌.