بازگشت نوسان در غیبت عرضه

گروه بازار پول- با وجود وعده وزیر اقتصاد برای اجرای برنامه‌هایی در جهت کاهش دادن قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت دلار و سکه افزایش قابل توجهی داشت. قیمت‌ها در بازار روند افزایشی به خود گرفت که برخلاف جهت انتظار عمومی رقم خورده است. با افزایش قیمت دلار تا حدود ۲۶۰۰تومان در جریان معاملات هفته گذشته، مجلس و برخی مقامات اقتصادی کشور نسبت به برخی به اصطلاح کوتاهی‌ها انتقاد کردند. برخی از نمایندگان مجلس از تزریق نشدن ارز به بازار انتقاد کردند. در مقابل این اظهارنظرها رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تخصیص ارز مرجع تنها برای دو اولویت اول انجام می‌گیرد و بانک مرکزی دیگر برای واردات کالاهایی که به نرخ دولتی ارز بگیرند و آن را به نرخ بازار آزاد بفروشند تخصیص نخواهد داد. به گفته بهمنی بانک مرکزی دیگر دارایی‌های مردم را به صورت رانت در اختیار برخی به بهانه واردات قرار نخواهد داد.

وی البته از برخی برنامه‌های بانک مرکزی در آینده برای کنترل قیمت ارز خبر داد.او در عین حال نظر مثبتی برای راه‌اندازی بورس ارز ابراز نکرد. البته پایان یافتن روند اجرایی این بورس همان طور که از محتوای کلام برخی معاونان وزیر اقتصاد هم پیداست، در بن بست گیر افتاده و به قول بهمنی: «در مورد عرضه ارز از طریق این بورس هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و بورس ارز موضوعی نیست که به راحتی بشود درباره آن تصمیم‌گیری کرد.»

بااین حال دیدگاه وزیر اقتصاد نیز با اینکه به ظاهر خبر از افزایش عرضه داشته اما انتظار برخی را برای ورود دلارهای خیلی ارزان به بازار برآورده نکرده است. همان طور که از حرف‌های وزیر پیدا است او تنها منبع ورود دلار به بازار را دلارهای ناشی از صادرات معرفی کرده و امیدوار است تا در شهریور ماه اتفاق خاصی رخ بدهد. به گفته وی «احیانا برای ارزهای خرد که دست عده‌ای بوده، قیمت‌های کاذبی مطرح ‌شده که این امر منجر به ایجاد اختلال در بازار شده است.»

او با بیان این مطلب، ضمن تاکید بر اینکه «در شهریور ماه چشم‌انداز ما برای درآمدهای ارزی بهتر شده است»، گفت: «با افزایش عرضه و اقبالی که بخش خصوصی برای عرضه ارز در شبکه تجاری که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، نشان داده، قطعا حجم عرضه افزایش می‌یابد و علی‌القاعده این امر تعدیل نرخ ارز را به دنبال خواهد داشت.»

حسینی گفته بود: می‌توانیم از این ذخایر برداشت کنیم اما سیاست ما این نیست که ذخایر ارزی کشور را که حاصل انباشت سال‌ها ارز است صرف نیازهای جاری و وارداتی کنیم. بر این اساس برآورد آن است که حجم ارزی را که می‌توانیم تخصیص دهیم، فراتر از کالاهای اساسی، خواهد بود.»

حسینی افزود: «از هفته آینده (این هفته) تلاش خواهیم کرد ارز را برای آن کالاها نیز تخصیص دهیم اما قطعا با نرخ مرجع نخواهد بود.»

همان طور که پیدا است قصدی برای تزریق دلار به مراتب ارزان‌تر از قیمت بازار به چرخه سفته‌بازی ارزی وجود ندارد و تنها دولت چشم انتظار فروش رفتن دلارهای صادراتی نشسته است. روز پنج‌شنبه برخی از وجوه این روش پیدابود. روز پنج‌شنبه برخی در بازار دلار برای تحویل در روز جاری با نرخ‌های ۲۳۷۰ تومان، ۲۳۸۰ تومان و حتی ۲۳۹۵ تومان اقدام به پیش‌فروش ارز کردند. با تحویل شدن دلارها اشتهای دوباره برای افزایش قیمت دلار فزونی گرفت و نرخ آن تا ۲۴۵۰ و حتی ۲۴۶۰ تومان نیز بر تابلو‌ها نقش بست.

قیمت‌های داخلی

با بالا رفتن قیمت دلار در بازار ارز، نرخ برخی ارزها نیز افزایش داشت. یورو با ۸۵ تومان افزایش تا ۳۱۸۰ تومان بالارفت. پوند بدون تغییر ۳۹۴۰ تومان باقی ماند. ین ژاپن هم ۲۰ تومان ارزان شد؛ اما قیمت ریال عربستان ۳ تومان، درهم امارات ۱۱ تومان، دلار کانادا ۱۰ تومان و دلار استرالیا ۴۰ تومان افزایش داشت.

در بازار همچنین قیمت سکه با نزدیک به ۴۰ هزار تومان افزایش از ۹۵۰ هزار تومان هم فراتر رفت. سکه طرح قدیم هم با تقریبا همین سطح افزایش تا ۹۵۵ هزار تومان گران شد. نیم سکه نزدیک به ۲۰ هزار تومان گران شد و ۴۷۷ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه نیز با ۱۰ هزار تومان رشد قیمت تا مرز ۲۴۰ هزار تومان هزار تومان رقم خورد. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بیش از ۱۲ هزار تومان افزایش داشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با بیش از ۲۸۰۰ تومان افزایش به ۹۶ هزار و ۴۵۰ تومان نزدیک شد.

طلا در بازارهای جهانی

در پایان معاملات جهانی طلا قیمت هر اونس آن در سطح ۱۷۷۰ دلار با اندکی نوسان بسته شد. در تازه‌ترین نظرسنجی برای بازشدن قیمت آن از بامداد دوشنبه اغلب انتظار افزایش قیمت دارند. بر اساس یک نظر سنجی از میان ۲۹ نفر شرکت‌کننده، ۲۴ نفر رای به افزایش قیمت برای هفته آینده داده اند. از این میان تنها یک نفر پیش‌بینی افت قیمت داشته و ۴ نفر نظر ممتنع داده‌اند. در این گروه دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکال حضور داشته‌اند.

با به راه افتادن دور تازه‌ای از محرک‌های اقتصادی در آمریکا انتظار برای افزایش قیمت کالاهای استراتژیک همچون نفت و طلا بالاگرفته است. بورس‌های جهانی نیز از این رویه تاثیر گرفته و افزایشی شده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده قرار است ماهانه ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه در آمریکا خریداری شود. این برنامه در قالب حمایت از وام‌های مسکن صورت می‌گیرد. نرخ بهره نیز تا نیمه سال ۲۰۱۵ در سطح صفر درصد باقی خواهد ماند. با اعلام رسمی این برنامه‌ها در روز پنج‌شنبه گذشته عملا نرخ برابری یورو به دلار آمریکا در بالاترین سطح ۴ ماهه خود قرار گرفته و به ۳۱/۱ رسید. قیمت طلا نیز در بالاترین سطح

۶ ماهه تا ۱۷۷۸ دلار هم افزایش یافت؛ اما دوباره تعدیل شد و در پایان معاملات هفتگی در محدوده ۱۷۷۰ دلار بسته شد.

قطع ارز دانشجویی؟!

«پرداخت ارز دانشجویی توسط بانک ملت، تا اطلاع ثانوی قطع شده است. بنا بر تماس‌های مردمی، اداره کل خارجه بانک ملت در دستورالعملی به تمام شعب و باجه‌های ارزی این بانک، دستور قطع عرضه‌ ارز دانشجویی، درمانی و... را صادر کرده است. در این دستورالعمل از معاونان ارزی خواسته شده که این موضوع به طور دقیق اجرایی شود. تاریخ بخشنامه مربوط به ۲۳ شهریورماه است.»