گروه بنگاه‌ها- کتاب «جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی» که با همکاری شرکت «توسعه سامانه های نرم افزاری نگین» (توسن) تهیه و تدوین شده است، در بیست و سومین همایش بانکداری اسلامی، رونمایی خواهد شد.

به گزارش موسسه دیده بان آی تی، کتاب «جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی» به قلم دکتر «عباس میرآخور»، دکتر «حسن عسگری» و دکتر «ضمیر اقبال» نگاشته شده و به همت موسسه عالی مدیریت دانش و با همکاری شرکت توسن گردآوری و منتشر شده است. براساس این گزارش در پیشگفتار این کتاب که به قلم دکتر طهماسب مظاهری نگاشته شده است بر تفاوت اصلی نظام مالی سنتی رایج در غرب با نظام مالی اسلامی بدون ربا اشاره شده است. در قسمتی از این پیشگفتار آمده است: «در سالیان متمادی کوشش های فکری زیادی برای تهیه و تدوین چارچوب ها، الگوها و قوانینی که بتوان ادعا کرد در آن ربا وجود ندارد، انجام شده است و در قالب قراردادهایی از قبیل مضاربه، مساقات، مشارکت مدنی، اجاره به شرط تملیک، استصناع و... شکل گرفته است و در اختیار فعالان اقتصادی در جوامع اسلامی قرار گرفته است تا هر کدام براساس نوع علاقه، تخصص و ویژگی‌های شرکا، یکی از آنها را انتخاب کنند یا از آنها ایده گرفته و قالب‌های دیگری طراحی کنند.»

این کتاب مشتمل بر هفت فصل با عناوین «تاریخچه ای مختصر از جهانی شدن و مالیه اسلامی»، «پیامدهای جهانی شدن: همگرایی یا واگرایی با اسلام»، «مالیه اسلامی، مالیه متعارف و جهانی شدن»، «تحولات اخیر در مالیه متعارف»، «جهانی شدن مالی و مالیه اسلامی»، «روندهای تجربی در جهانی شدن مالیه متعارف اسلامی»، «ملاحظات کلیدی در توسعه نظام مالیه اسلامی» و در نهایت «نتیجه گیری و آینده بانکداری اسلامی» است.

کتاب «جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی» در ۲۱۵ صفحه تدوین و در بیست و سومین «همایش بانکداری اسلامی» که طی روزهای ۱۹و۲۰ شهریور ماه در موسسه عالی بانکداری ایران برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود.