تامین منابع بانک قرض‌الحسنه از سرمایه افراد خیر

مدیرعامل سابق بانک سپه گفت: تاسیس بانک قرض‌الحسنه می‌تواند نظمی‌در وجوه قرض‌الحسنه‌ها ایجاد کند که یک نفر به تعدد و از طریق بانک‌های مختلف از آن استفاده نکند. محمود خاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به طرح تاسیس بانک قرض‌الحسنه، اظهار داشت: موسسان بانک قرض‌الحسنه باید بدون هدف انتفاعی کار کنند و سرمایه بانک به شکلی جمع آوری و تامین شود که خودشان و سهامداران انگیزه انتفاعی در قضیه نداشته باشند بلکه بتوانند هزینه‌های جاری و سرمایه ای بانک را از محل کارمزدها تامین و پرداخت کنند.

وی افزود: اگر قرار باشد چنین بانکی تشکیل شود منبع اصلی پرداخت قرض‌الحسنه باید منابع سهامداران و افراد خیر باشد.

خاوری خاطرنشان کرد: دوم اینکه بخواهند منابعی جمع‌آوری کنند این منابع به قرض در اختیار بانک قرار گیرد به طوری که این منابع برای اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد که قصد نیکوکاری، تعاون و همکاری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: سهامداران چنین بانکی به قصد انتفاع یا بهره‌گیری از خدمات بانک نیامده‌اند و انگیزه اصلی آنها همان روحیه تعاون و همکاری است. مدیرعامل سابق بانک سپه در پاسخ به این سوال که به نظر شما تاسیس بانک‌های قرض‌الحسنه موازی کاری با سایر بانک‌ها نیست؟ اظهار داشت: مشخصا بانک‌هایی که یک قسمت از کارشان به قرض‌الحسنه اختصاص دارد، محدودیت‌هایی نیز در پرداخت قرض‌الحسنه‌ها دارند لذا به نظرم این کار، کار موازی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مشروط بر اینکه بانک به صورت تخصصی و صرفا در امر جمع‌آوری وجوه قرض‌الحسنه از یک طرف و توزیع آن به عنوان قرض‌الحسنه به نیازمندان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما عملی است که بخش قرض‌الحسنه تمام بانک‌ها گرفته شود و فقط به بانک قرض‌الحسنه داده شود، با توجه به اینکه یکی از منابع ارزان قیمت بانک‌ها حساب قرض‌الحسنه آنها است؟

خاوری پاسخ داد: بانک‌های فعلی ما دو نوع قرض‌الحسنه، جاری و پس انداز در اختیار دارند. قرض‌الحسنه جاری همین حساب‌های جاری است که شخص وجوه را به بانک می‌سپرد و هدفش تسهیل در پرداخت‌ها است یعنی نقل و انتقال وجوهش را از طریق این حساب انجام می‌دهد. وی در ادامه تصریح کرد: دسته چکی، برای قرض‌الحسنه پس‌انداز (که مقدارش در بانک‌های فعلی محدود است) صادر نمی‌شود، بنابراین هدف فردی که قرض‌الحسنه پس‌انداز دارد با فردی که قرض‌الحسنه جاری دارد متفاوت است.

به گفته مدیرعامل سابق بانک سپه قرض‌الحسنه پس‌انداز با هدف نیکوکاری صورت می‌گیرد و توزیع وجوه آن از طریق بانک صورت می‌پذیرد اما در قرض‌الحسنه جاری هدف تسهیل در پرداخت‌ها است، پس اگر از بانک‌های فعلی هم این وظیفه گرفته شود وظیفه قرض‌الحسنه جاری گرفته نمی‌شود و تنها وظیفه قرض‌الحسنه پس‌انداز را شامل می‌شود.

وی گفت: بانک‌های فعلی قرض‌الحسنه پس‌انداز را در اختیار آن موسسه می‌گذارند که به امر توزیع قرض‌الحسنه بپردازد و خود راسا در پرداخت قرض‌الحسنه دخالتی نداشته باشد که این امر از جهاتی مفید است.

خاوری در بیان فواید تاسیس این بانک اظهار کرد: اول اینکه می‌توان نظمی‌در این قرض‌الحسنه‌ها ایجاد کرد که یک نفر به تعدد و از طریق بانک‌های مختلف از آن استفاده نکند و یک روش توزیعی صحیح برای پرداخت قرض‌الحسنه‌ها ایجاد شده و زمینه‌ای برای ضوابط عدالت‌مند کردن وجوه باشد.

وی افزود: دوم اینکه بار کارمزدی هزینه‌های بانک‌ها را کاهش می‌دهد زیرا بانک‌ها نیز برای جمع‌آوری، نگهداری و توزیع آن وجوه هزینه‌هایی دارند که کارمزدهای فعلی پاسخگوی این هزینه‌ها نیست. مدیرعامل سابق بانک سپه در پاسخ به سوال دیگری که آیا منابع ارزان قیمت بانک‌های فعلی با تاسیس این بانک‌ها کاهش می‌یابد و قیمت تمام شده پول برای بانک‌های فعلی بیشتر خواهد شد؟ گفت: این منابع درصد زیادی از منابع بانک‌ها را شامل نمی‌شود و این منابع بسیار اندک است.