سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود،‌ مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد اول کتاب دانستنی‌های بیمه تالیف آقای علی‌اعظم محمد بیگی برگزیده شده است.

مدت بیمه
اصطلاحات مشابه: مدت بیمه‌نامه، مدت قرارداد، مدت قرارداد بیمه
اعتبار بیمه‌نامه معمولا از ساعت ۱۲ یا ۲۴ تاریخ شروع بیمه آغاز و در ساعت ۱۲ یا ۲۴ تاریخ پایان بیمه‌نامه منقضی می‌شود. مدت اعتبار بیمه‌نامه که مدت بیمه نام دارد در جدول مشخصات بیمه‌نامه درج می‌شود.
در بیشتر بیمه‌نامه‌ها مدت بیمه یکسال است اما در پایان سال، امکان تمدید آن وجود دارد. در مواردی به درخواست بیمه‌گذار، این مدت را بیش از یکسال قرار می‌دهند تا همان تاریخ انقضای سایر بیمه‌نامه‌های او را داشته باشد. بیمه‌نامه‌های زندگی که مدت بیمه در آن بیش از یکسال باشد بیمه بلندمدت نام دارد.
موضوع بیمه
اصطلاحات مشابه: مال بیمه شده، مورد بیمه
موضوع بیمه به مال، مسوولیت یا شخص تحت پوشش در بیمه‌نامه اطلاق می‌شود. برای مثال، در بیمه آتش‌سوزی، ساختمان، در بیمه شخص ثالث، مسوولیت مالک اتومبیل در قبال آسیب جانی و خسارت مالی آن به اشخاص دیگر و در بیمه زندگی، حیات شخص بیمه شده موضوع بیمه قرار می‌گیرد.
طبق یک اصل اساسی در بیمه، بیمه‌‌گذار باید نفع بیمه‌پذیر در موضوع بیمه داشته باشد.
موضوع بیمه ممکن است مال باشد (اعم از عین یا منفعت آن) یا حق مالی یا مسوولیت حقوقی، مشروط بر اینکه بیمه‌گذار در بقای آنچه بیمه می‌شود ذی‌نفع باشد. همچنین بیمه ممکن است برای حادثه یا خطری باشد که بیمه‌گذار از وقوع آن متضرر می‌‌شود (قسمتی از قانون بیمه).
نرخ حق بیمه
اصطلاحات مشابه: تعرفه بیمه، نرخ بیمه
هزینه خرید هر یک ریال مبلغ بیمه یا تعهد بیمه‌گر، نرخ حق بیمه نام دارد. در برخی از انواع بیمه‌ نرخ حق بیمه بر حسب درصد (یا به ازای هر 100ریال مبلغ بیمه) و در برخی دیگر بر حسب در هزار (یا به ازای هر 1000ریال مبلغ بیمه) بیان می‌شود. برای مثال، برای بیمه آتش‌سوزی ساختمانی با مبلغ بیمه 100میلیون ریال و با نرخ حق بیمه سه در هزار، بیمه‌گر طبق محاسبه زیر 300000ریال حق بیمه دریافت خواهد کرد:

نماینده بیمه، کارگزار بیمه
اصطلاح مشابه: دلال رسمی بیمه، واسطه بیمه
نماینده بیمه شخصی است که به عنوان واسطه، بیمه‌های یک شرکت بیمه معین را عرضه می‌کند. او در ازای دریافت حق‌الزحمه فروش بیمه از شرکت بیمه، می‌کوشد اشخاص و موسسات را به خرید بیمه از این شرکت ترغیب کند.
کارگزار بیمه نیز، در ازای دریافت کارمزد، واسطه شرکت بیمه برای فروش بیمه‌های آن است اما با این تفاوت که حق دارد برای تمام شرکت‌های بیمه فعالیت کند.
در عمل، کارگزاران بیمه بیشتر، بیمه‌های مورد تقاضای موسسات تجاری را عرضه می‌کنند و نمایندگان بیمه عمدتا، در کار فروش بیمه به بیمه‌گذاران جزء به ویژه خانواده‌ها فعالیت دارند.