مهران شریفی از پیوستن تمام بانک‌ها به سیستم ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) تا چند روز آینده خبر داد و گفت: در قالب این سیستم، نقل و انتقال بین بانکی اجرایی می‌شود. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این که سیستم ساتنا در مرحله عملیات بانک به بانک است، افزود: به عبارت دیگر، با اجرای این عملیات تسویه ریالی بانک‌ها با یکدیگر در مورد سپرده‌ها و خرید و فروش ارز از طریق این سیستم انجام می‌شود. مهران شریفی اضافه کرد: پس از آن عملیات مشتری به مشتری انجام خواهد شد، یعنی با یک دستور الکترونیکی عملیات نقل و انتقال پول از یک بانک به بانکی دیگر که هم اکنون از طریق چک رمز دار انجام می‌شود، صورت خواهد گرفت. وی با بیان این که در بسیاری از موارد برای خرید و یا پرداخت قبوض آب، برق، تلفن وغیره نیازی به وجه نقد نیست، تصریح کرد: امکانات پرداخت الکترونیک در کشور ایجاد شده و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند از آنها به عنوان ابزاری برای پرداخت‌های خود استفاده کنند.

در این سیستم هر بانک دارای ترمینالی در مرکز خود خواهد بود و برای انتقال هر وجهی از بانک خود به سایر بانک‌ها از طریق این ترمینال دستور را سیستم سامانه تسویه ناخالص آنی در بانک مرکزی ارسال می‌کند و این سیستم نیز پول را از بانک دستور دهنده دریافت و به بانک مورد نظر انتقال می‌دهد. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به وجود دستگاه‌های کارت خوان در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، اظهار داشت: دیگر نیازی به نقل و انتقال پول و پرداخت‌ها به صورت نقدی نیست، به علاوه بهتر است به جای پرداخت قبوض به صورت نقدی از طریق اینترنت، تلفن و دستگاه‌های خودپرداز این کار انجام شود.

وی استفاده از کارت‌های بانک را باعث استفاده کمتر اسکناس‌ها دانست و افزود: کارمزدی که توسط بانک‌ها از فروشندگان کالاها برای استفاده از دستگاه‌های کارت خوان دریافت می‌شود بسیار کم و حداکثر یک‌هزار و ۵۰۰ تومان است. به عبارت دیگر درصد ناچیزی از مبلغ خرید توسط بانک طرف قرارداد با فروشنده به عنوان کارمزد دریافت می‌شود.